به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد پیش از ظهر چهارشنبه در آیین افتتاحیه پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی که  به میزبانی اصفهان در حال برگزاری است، با بیان اینکه این شهر دارای حوزه‌ای به قدمت یک هزار سال است که در میان شیعیان بی‌نظیر است، اظهار داشت: اصفهان شهر علمای بزرگ مانند علامه مجلسی، مدرس، ملاصدرا، شیخ بهایی و غیره است، قبرستان تخت فولاد سومین قبرستان شیعه است چراکه چنین عرفا و علمای مهم و نامی درآن مدفون هستند.

وی با بیان اینکه تعبیر پیشکسوتان خدمت به آستان مقدس امام حسین (ع) را بیشتر از پیرغلامان دوست دارم، افزود: لفظ پیر برای خدمت به این آستان مقدس مناسب نیست چراکه باید تعبیری انتخاب شود که جوان‌های مداح را نیز در بربگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان افزود: از سوی دیگر غلام در عربی به معنای پسر و در فارسی به معنای نوکر است و این درحالی است که امامان معصوم (ع) از ما نوکری و غلامی نمی‌خواهند چراکه برای تربیت انسان بر روی این کره خاکی ظهور یافتند و این مطلب از روایات نیز آشکار است.

پیرغلامان جوانانی را به عنوان جایگزین خود تربیت کنند

وی در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرد: توقعی که از پیشکسوتان آستان مقدس امام حسین (ع) دارم اینکه جوان‌هایی به عنوان جایگزین خود تربیت کنید که در غیر این صورت یک راه خدمت را بر روی خود می بندید.

طباطبائی نژاد افزود: این از زرنگی شماست که به عمر خود اکتفا نکنید بلکه این گونه با پرورش جوانانی در راه امام حسین (ع) عمر طولانی برای خود انتخاب کنید، همچنین به این جوانان نیز سفارش کنید تا آنها نیز افرادی را تربیت کنند و همواره این آستان مقدس، مفتخر به افرادی مانند شما باشد، زمانی که این افراد جلسات امام حسین (ع) را اداره کنند در پرونده شما نیز ثواب منظور خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار پیرغلامان حسینی بسیار ارزشمند است و نمایان‌گر عظمتی است که گاه با گفتار نمی‌توان نشان داد، ابراز داشت: انقلاب ما به وسیله عاشورا و عاشورا توسط شما رونق گرفته است.

امام جمعه اصفهان اضافه کرد: اکثر شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم در هیئت های حسینی بزرگ شدند، اشک چشم مادر برای امام حسین (ع) به چهره آنها چکیده و پوست و خون آنها با عشق به امام حسین آمیخته است.

وی خطاب به پیرغلامان حسینی ابراز داشت: نکته مهم اینکه تمام همت خود را روی عزاداری و گریه نگذارید، عشق به اباعبدالله مردم را دور شما جمع می کند تا دستورات اسلام را به آنها بیاموزد و بر این اساس در جلسات عزاداری باید یک روحانی نیز سخنرانی کند.

طباطبائی نژاد در توضیح این موضوع با بیان اینکه سال 43 تا 48 در عراق تحصیل می کردم و مردم این کشور از قدیم الایام عزاداری باشکوهی داشتند، تاکید کرد: نکته مهم اینکه جلسات آنها را تنها یک «رادود» یعنی یک مداح اداره می‌کرد و سخنران کمتر داشتند.

وی ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس چه افردی در برابر ما ایستادند، سه چهارم جمعیت عراق شیعه هستند و روضه نیز می رفتند اما وقتی تربیت خوب به وسیله علما انجام نشود آنگاه انسان فرق میان صدام و امام نمی گذارد.

امام جمعه اصفهان گفت: بر این اساس باید در کنار مداحی و عزاداری افرادی نیز فکر و عقل انسان را رشد دهند چراکه گریه و سینه زنی احساسات انسان را به طرف دین تحریک می کند، گرچه این امر بسیار نیز مهم است اما باید توجه کنیم که گریه صرف رشد فکری را موجب نمی شود.

جلسات عزاداری باید کلاس درس سیره حسینی باشد

وی با تصریح بر این نکته که زمانی که شیعه نداند باید تابع رهبری باشد که در مسیر اباعبدالله حرکت می‌کند، مسیر درستی را نپیموده است، اظهار داشت: زمانی که به برکت نام اباعبدالله الحسین دور هم جمع شویم باید آموزش های دینی نیز وجود داشته باشد، در واقع احساسات، اشک ها و محبت به اباعبدالله ما را گرد آورد تا کلاس درس سیره حسینی باشد چرا که بدون معرفت به اباعبداله حسین (ع) کاری از گریه و اشک برنمی آید.

طباطبائی نژاد با بیان اینکه ترویج این مطلب که با گریه صرف برای اباعبدالله به بهشت خواهید رفت، صحیح نیست، بیان داشت: سالار شهیدان با شهادت خود به انسان‌ها فهماند که نباید در برابر ظالم و ستمگر بی تفاوت باشیم.

وی تصریح کرد: عزاداری که در برابر دشمن ستمگر و مستکبر بی تفاوت باشد، حسینی نیست و نمی تواند ادعا کند در جلسه امام حسین (ع) تربیت شده بلکه وی تنها در این جلسات حضور یافته است.

در عزاداری امام حسین (ع) خود را با الفاظ حیوانی خطاب کردن در منش اهل بیت جایی ندارد

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه با تمسک به راه امام حسین (ع) می توان انسان کامل تربیت کرد، ابراز داشت: باید امام حسین (ع) را با معرفت زیارت کنید، در عزاداری برای امام حسین (ع) خود را با الفاظ حیوانی و یا نوکر خطاب کردن در منش و شیوه اهل بیت جایی ندارد بلکه باید بنده خدا، شیعه امیرالمومنین و مطیع اباعبدالله و فرزندان ایشان باشیم.

وی به بیان خاطره ای از امام خمینی (ره) در این ارتباط پرداخت و گفت: روز ولادت حضرت زهرای مرضیه در محضر امام در نجف اشرف بودیم که شعری خوانده شد با این مضامین که مدام اطرافیان پیامبر را با پیامبران دیگر مقایسه کرده بود.

طباطبائی نژاد اضافه کرد: امام خمینی (ره) از این شعر ناراحت شدند و در حالیکه هیچ گاه در این جلسات اعتراض امام را شاهد نبودیم فرمودند دیگر این گونه اشعار را نخوانید. گرچه ما قادر به توصیف ویژگی‌های از حضرت زهرا (س) نیستیم اما تعبیر کنیزی به حضرت مریم غلو است، نباید برای تعریف از اولیا خدا دیگری را پایین بیاوریم.

نسبت دادن صفات نامناسب به خویشتن در شان پیروان اهل بیت نیست

وی تاکید کرد: ما حق نداریم چیزی به جز آنچه در روایات برای ما آمده در جلسات عزاداری بیان کنیم و بر این اساس نباید احساساتی شده و مانند برخی مداحی‌ها، صفت‌های نامناسبی را به خود و یا غلوی را به دیگران نسبت دهیم چراکه این امر در شان یک پیرو اهل بیت نیست.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 740611
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.