به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در این پیام افزود: کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌ افکنی و تحریک حساسیت‌های فرقه ‌ای، طایفه ‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین(ع)، نه مورد رضایت آن امام عالی‌ مقام است و نه با فلسفۀ قیام و نهضت عاشورا سازگار است.
رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه این پیام اضافه کرد: مقابله با بدعت ‌ها و خرافات و آسیب ‌زدایی از عزاداری‌ ها و مداحی‌ها لازم است، زیرا این خرافات هم موجب بدآموزی برای مخاطبان به خصوص نسل جوان می شود و هم چهره تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، زشت و پرعیب جلوه می‌دهد.
آیت الله مظاهری در این پیام تصریح کرد: سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذاب و تحریک‌کننده شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه باید همواره دغدغه خاطر همۀ نقش آفرینان در عزاداری‌ ها و هیات ها و مساجد و حسینیه‌ها باشد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد : توجه و تکیه بر ظرفیت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی و انسانی ضروری است، سالار شهیدان مظهر ادب و اخلاق و حکمت بود و نباید هیچ‌ گاه در تریبون و نهادِ عزاداری او کمترین امر خلاف ادب و اخلاق راه پیدا کند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وعظ و خطابه تا مدح و مرثیه‌سرایی و سایر بخش‌ها و ابعاد آن، همه و همه به منظور تحکیم و تثبیت پیام‌های نهضت عاشورا و انتقال آن تعالیم حیات ‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌ پرداز به نسل‌ها و ادوار بعدی است و از آنجا که جریان عزاداری حسین‌بن‌علی، به مثابۀ یک رسانه پر نفوذ، تأثیرات گسترده و عمیقی را بر ذهن و ضمیر و شخصیت مخاطبان خود می‌گذارد، بنابراین باید از این جایگاه رسانه‌ای برتر، بهترین بهره‌برداری به منظور ایفاء این رسالتِ بزرگ، صورت پذیرد.
وی تاکید کرد: این فعالیت ها باید با هدفِ نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت باشد و استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی صورت پذیرد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان یادآوری کرد: خداوند بزرگ را سپاس گزاریم که درآستانه محرم حسینی، شهر عاشورایی اصفهان، دیار شهیدان سرافراز و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، مفتخر به میزبانی پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شده است و طنین بلند آغاز دوباره عزاداری‌های سید و سالار آزادگان و شهیدان از این شهر حسینی در انداخته می‌شود.
آیت الله مظاهری در این پیام افزود: این اجلاس مردمی که سنتی حسنه به منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورا و تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی است، فرصتی مغتنم و ظرفیتی مناسب برای تجلی جامعیت و فراگیر بودن گفتمان حسینی است و ازهمین روست که درمیان میهمانان ارجمند داخلی و خارجی این اجلاس، علاوه بر شخصیّت های محترمی از برادران اهل‌ سنت، چهرهای مبرزی ازسایر ادیان توحیدی و ابراهیمی هستند.
وی افزود: حسین، نه فقط متعلق به شیعیان و نه تنها متعلق به اسلام و مسلمانان، که متعلق به همۀ آزادگان و آزادی‌خواهان جهان است و گفتمان حسینی که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است و همۀ حق ‌طلبان و عدالت‌ دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌ خواهانۀ خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلی می‌بینند و از مرام و قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریّت و صداقت و مجاهدت می‌گیرند.
پانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) با شعار 'هیات حسینی، منادیان گفتمان انقلابی و تفکر اسلامی' روز چهارشنبه در اصفهان آغاز شد.
هدف از برگزاری این اجلاس که با حضور یکهزار نفر از مداحان و پیرغلامان حسینی (ع) از سراسر کشور برگزار شده، بصیرت افزایی و رویکرد تبیین محتوا و شیوه های فاخر ستایشگری اهل بیت (ع) و آسیب شناسی مداحی عنوان شده است.
در این دوره از اجلاس، 60 مهمان خارجی از 32 کشور جهان از جمله انگلستان، افغانستان، بحرین، شیلی، آرژانتین، مالزی، هندوستان، آذربایجان و شماری دیگر از کشورها حضور دارند.
ت / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان -انتشار دهنده : مسعود عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.