به گزارش ایرنا، در سال 1638میلادی پس از اختراع اولین ماشین چاپ در آلمان توسط 'گوتنبرگ'، 'خاچاطور وارتاپد گساراتسی'، پیشوای مذهبی کلیسای وانک بدون اینکه به تجربه گوتنبرگ دسترسی داشته باشد با کمک شاگردان و همکاران روحانی خود پس از یک سال و نیم تلاش موفق به طراحی ماشین، کاغذ و مرکب چاپ شد و اولین کتاب را در ایران با نام 'زبور داود' در 572 صفحه به چاپ رساند و این سرآغاز تاریخ چاپ در ایران است.
این کتاب در حال حاضر در ' آکسفورد ' انگلستان نگهداری می‌شود و نمونه موجود در کلیسای وانک رونوشت این کتاب است.
تنها آثار به‌جای مانده از این چاپخانه در کلیسای وانک عبارت‌ است از تعدادی حروف، کتاب‌ هایی که اولین بار در نقاط مختلف دنیا به زبان ارمنی چاپ‌ شده‌اند و نیز نمونه‌هایی از هنر کتابت در آن دوران مانند انواع جلد سوخت، معرق، ضربی و روغنی مرصع و مذهب که متعلق به سده‌های هفدهم تا هجدهم میلادی است.
چاپخانه جلفای اصفهان پس از وقفه طولانی از 1687 میلادی بار دیگر شروع به کار کرد و تنها هشت کتاب در سده هفتم میلادی به چاپ رساند و بعد از آن تعطیل شد ولی مجدد از 1872 میلادی شروع به کار کرد و تا امروز مشغول به کار است و حدود 500 عنوان کتاب که بسیاری از آنها تحقیقی و باارزش هستند توسط این چاپخانه به چاپ رسیده است.
سپس در جلفای اصفهان دو چاپخانه دیگر متعلق به جامعه ارامنه کاتولیک راه اندازی شد که یکی از آنها چاپخانه 'لازاریت' نامیده شد که تنها سه جلد از کتابهای چاپ شده آن در دسترس است و دیگری چاپخانه 'استپانیان' که متعلق به دکتر 'هُوانِس استپانیان' و برادران ایشان بود و از سال 1945 به مردم اصفهان معرفی شد.
این چاپخانه در حقیقت ادامه چاپخانه لازاریت است که چند سال قبل در معرض فروش قرار گرفت و دستگاه چاپ و سایر متعلقات آن و همچنین حروف فارسی را یک فارس زبان، و حروف ارمنی و لاتین آن را شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان، جهت چاپخانه کلیسای وانک خریداری کرد.
چاپخانه کلیسای وانک از سال 1904 میلادی دارای حروف فارسی و لاتین بوده که از آنها به طور مستمر استفاده کرده است.
اینکه‌ ارمنیان‌، پیش‌ از دیگر گروه‌های‌ قومی‌ ساکن‌ ایران‌ توانسته ‌اند در ایران‌ چاپخانه‌ای‌ از آن‌ خود تأسیس‌ کنند و آزادانه‌ به‌ چاپ‌ و نشر منابع‌ مسیحی‌ بپردازند و در میان‌ اقوام‌ جهان‌ مقام‌ پانزدهم‌ را از حیث‌ قدمت‌ چاپ‌ احراز کنند، دلایل‌ بسیاری‌ دارد که‌ مهم‌ترین‌ آن‌، محیط‌ آزاد و مشوق هایی بود که‌ بویژه‌ شاه‌ عباس‌ اول‌ صفوی‌ و دیگر پادشاهان این‌ سلسله‌ برای‌ آنها ایجاد کرده‌ بودند.

**روز صنعت چاپ، رویدادی مهم و تاریخی در کشور است**
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: یازدهم شهریور روز صنعت چاپ یادآور یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی تاریخ بشری یعنی ورود صنعت چاپ به دنیایی با چشم انداز توسعه و ارتقا است.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: صنعت چاپ یکی از مهمترین و قدیمی ترین صنایع در دنیا می باشد که بسیاری از صنایع به نحوی با آن مرتبط هستند و با توجه به پیشرفت فناوری از چاپ اوراق بهادار تا چاپ بر روی انواع مواد جدید هر روز تعجب بسیاری را بر انگیخته است.
وی خاطرنشان کرد: فناوری چاپ کمک بسیار زیادی به توسعه فناوریها و صنایع دیگر کرده است و اهمیت کیفیت چاپ باعث رقابت محصولات تولیدی کشورهای مختلف با یکدیگر شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: طراحان حرفه ای با شناخت ماشین آلات چاپ، طراحی های بسیار تاثیر گذاری را در صنایع ارائه می کنند و عامل موفقیت در جهت رشد و تولید موفق می شوند و از این رو کیفیت طراحی یکی از نیازهای یک چاپ موفق است.
وی با اشاره به نامگذاری سالجاری به نام 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' گفت: از جمله عرصه های مهمی که می تواند نشانگر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور باشد عرصه چاپ و بسته بندی است.
حجت الاسلام ارزانی افزود: در عرصه چاپ به خوبی می توان صادرات و واردات در قالب اقتصاد مقاومتی را معنی کرده و الگوی نیکویی برای سایر صنایع بود.


**تنها 10 درصد صنعت چاپ اصفهان به روز است
یکی از اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان گفت: بسیاری از مشکلات فرا روی صنعت چاپ، زمانی رفع خواهد شد که مسئولان نسبت به این بخش دید صنعتی پیدا کنند.
محمد علی انصاری پور در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از متولیان صنعت چاپ، این بخش را جزو صنعت به حساب نمی آورند و این در حالیست که صنعت چاپ در حوزه فرهنگی کشور نقش بسیار مهم و موثری دارد.
رییس اتحادیه چاپخانه داران استان اصفهان گفت: امروز بستر فرهنگی کشور توسط اهرم صنعت چاپ انجام می شود و برای بهتر شدن در حوزه فرهنگی باید به توسعه چاپ پرداخت.
وی یادآور شد:هم اکنون برای حدود 400چاپخانه در استان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پروانه تاسیس صادر شده است.
وی تصریح کرد: حدود 90 درصد چاپخانه ها زیرمجموعه وزارت ارشاد محسوب می شوند ولی تعدادی از آنها که در شهرک های صنعتی قرار دارند، پروانه فعالیت خود را از وزارت صنعت دریافت کرده اند.
گ/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.