حسین اکبری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: این چشمه ساران حساس در پناهگاه حیات وحش عباس آباد با تلاش شبانه روزی و سختکوشی محیط بانان و در راستای برنامه مدیریت و مقابله با بحران خشکسالی، مرمت و بهسازی شد.
وی اظهار کرد: این چشمه ها به لحاظ تأمین آب انواع گونه های حیات وحش کوهزی و دشتزی از اهمیت حیاتی برخوردار است که به علت استمرار خشکسالی های بسیار شدید و کم سابقه در فلات مرکزی در معرض خشکیدگی کامل قرار گرفته بود.
اکبری اظهار کرد: به رغم تمامی محدودیت های بودجه ای و واقع شدن در شرایط بسیار سخت و صعب العبور جغرافیایی و کوهستانی و گرمای طاقت فرسا این چشمه ها با تلاش محیط بانان حفاظت محیط زیست نایین و سرمحیط بان های چوپانان و بیاضه و با بهره گرفتن از تجربیات و استفاده از تجهیزات لازم مرمت شدند تا آب به عنوان حیاتی ترین مایع حیات وحش در اقلیم بیابانی و در طول فصول گرما، بموقع و بصورت پایدار برای حیات وحش تأمین شود.
وی گفت: چشمه های مورد نظر آبشخور انواع گونه های جانوری بویژه جمعیت های بالای کل و بز و قوچ و میش وحشی گونه های کمیاب و در خطر انقراض از جمله پلنگ، یوز پلنگ، جبیر، کاراکال، شاه روباه و پرندگان نادر شکاری می باشد.
پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین با مساحتی بالغ بر 300 هزار هکتار یکی از زیستگاه های کویری و کوهستانی است که در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شده است.
ازجمله گونه های جانوری این پناهگاه بزرگ می توان از بزکوهی،قوچ و میش وحشی ، جبیر، پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، کاراکال نام برد که همگی از حیوانات حمایت شده محسوب می‌شوند.
پناهگاه آباد در150کیلومتری نایین وشهرستان نایین در140 کبلومتری شرق اصفهان قراردارد.
/8114/ ** خبرنگار: امیرحسین اکبری ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.