به گزارش ایرنا، افروز صفاری فرد روز چهارشنبه در همایش ملی «جامعه بینا، شهروند نابینا» در دانشگاه کاشان اظهار کرد: 48 هزار نفر از این جامعه آماری را بانوان و بقیه را مردان تشکیل می دهند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار حدود 65 درصد از این قشر را افراد بالای50 سال تشکیل می دهند.
وی اختلالات درمان نشده انکساری را شایع ترین علت کاهش بینایی در افراد دانست و گفت: عفونت های چشمی در چند سال گذشته که منجر به کاهش بینایی می شد، کنترل شده و هم اکنون کمتر شاهد کم بینایی افراد در کشور هستیم.
صفاری فرد، تامین وسایل کمک درمانی توابخشی کم بینایان و نابینایان در مرکز استان ها و شهرستان ها را وظیفه این سازمان دانست و گفت: اداره های بهزیستی در شهرستان ها موظفند بخشی از اعتبارهای خود را به تامین تجهیرات توانخبشی این قشر اختصاص دهند.
مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور همچنین از وجود 11مرکز توانبخشی کودکان و خانواده در کشور خبرداد و گفت: این مرکزها بیش از 500 نفر از کودکان فرزندان نابینایان و کم بینایان را زیر چترحمایتی خود قرار داده اند.
وی همچنین یادآور شد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی درحاضر 285 میلیون نفر کم بینا و نابینا در جهان وجود دارد که 39 میلیون نفر آنها، نابینا و بقیه کم بینا هستند.
مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: 19میلیون نفر از 285 میلیون نفر را نیز کودکان کم بینا و نابینا درجهان تشکیل می دهند.
وی همچنین گفت: 90 درصد افراد نابینا و کم بینای جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.
همایش ملی «جامعه بینا، شهروند نابینا» با محوریت نقش و عملکرد خانواده با حضور محققان، پژوهشگران و جمعی از نابینایان و کم بینایان سراسر کشور از روز چهارشنبه در دانشگاه کاشان آغاز به کار کرد.
بررسی زمینه های تشکیل خانواده برای افراد نابینا و کم بینا، توانمندسازی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، مبانی تحکیم خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، شناسایی نقش مداخله بهنگام در عرصه توانمندسازی خانواده های افراد با آسیب بینایی از جمله محورهای اصلی این همایش 2 روزه است.
نقش آموزش در ارتقای کیفیت زندگی خانواده های دارای افراد آسیب بینایی، عامل های موثر بر تسهیل فرایند ازدواج وتشکیل خانواده نابینایان و کم بینایان و نفش دسترسی نابینایان، کم بینایان و خانواده های آنان به خدمات، امکانات و تجهیزات توانبخشی، کمک زیستی و حمایتی برای ارتقای زندگی این افراد از دیگر موضوع های این همایش است.
6136/ 2093 * خبرنگار: یوسف صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.