به گزارش ایرنا، دکترسید علی صدرالسادات روزدوشنبه در جشنواره عمران سلامت دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دولت یازدهم در چهار سال گذشته بویژه در قالب طرح تحول نظام سلامت، ایجاد 21 هزار تخت بیمارستانی را در دستور کار خود قرار داد.
وی با بیان اینکه تعداد تخت های آماده شده در این مدت بیشتر از هدف تعیین شده و 23 هزار تخت بود، تصریح کرد: با اینحال هنوز شاخص تخت بیمارستانی در کشور رضایت بخش نیست و باید تلاش بیشتری داشته باشیم.
به گفته وی شاخص تخت بیمارستانی در کشور 1.5 تخت به ازای هر یکهزار نفر است در حالیکه در برخی کشورها این شاخص تا هفت تخت نیز می رسد.
صدرالسادات با بیان اینکه در طرح ایجاد 21 هزار تخت بیمارستانی، بزرگترین طرح های درمانی 30 سال اخیر به اجرا در آمد، گفت: در قالب این طرح 22 بیمارستان با ظرفیت بیش از 200 تخت ( در مجموع 6 هزار و 483) و 45 بیمارستان با ظرفیت 100 تا 200 تخت ( در مجموع 6 هزار و 122 تخت) در کشور افتتاح شد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع از سال 92 تا نیمه نخست 96 با احتساب اقدام های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی نزدیک به 26 هزار تخت به مجموعه تخت های بیمارستانی کشور اضافه شد.
وی اضافه کرد: از این تعداد نزدیک به 17 هزار تخت توسط دانشگاه ها، نزدیک به چهار هزار و 700 تخت در قالب طرح تحول نظام سلامت و چهار هزار و 313 تخت توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است.
به گفته وی اگر ایجاد تخت بیمارستانی در کشور به روال سال های قبل از دولت یازدهم انجام می شد اکنون حدود 104 هزار تخت داشتیم اما این رقم به 121 هزار تخت رسیده است.
معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین با بیان اینکه در چهار سال گذشته یکهزار و 85 تخت در استان اصفهان ایجاد شد، گفت: تعداد تخت های بیمارستانی فعال در استان اصفهان 6 هزار و 609 تخت است که سه هزار و 662 تخت از میان آنها فرسوده است.
صدرالسادات همچنین با اشاره به طرح های تحول نظام سلامت در کشور اظهار کرد: در قالب این طرح 213 بلوک زایمانی با یکهزار و 270 تخت درمساحت 198 هزارمتر مربع درکشور ایجاد شد که 56 تخت آن در استان اصفهان است.
وی افزود: همچنین 108 کلینیک ویژه با متراژ 400 هزار متر مربع در سراسر کشور افتتاح شد که پنج کلینیک از میان آنها در استان اصفهان است.
وی ادامه داد: 30 طرح اورژانس بیمارستانی با 610 تخت و مساحت 200 هزار متر مربع در سراسر کشور نیز بهره برداری شده که 71 تخت آن در استان اصفهان است.
معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به بهره برداری از 28 طرح شیمی درمانی و تشخیص سرطان با 138 تخت در جهت ایجاد مراکز غربالگری در کشور، خاطرنشان کرد: پنج باب از این مراکز در استان اصفهان بوده است.
صدرالسادات با اشاره به طرح افزایش ظرفیت بخش های ویژه در بیمارستان ها گفت: در این راستا 370 طرح با ظرفیت 2 هزار و 461 تخت در کشور اجرا شد که 139 تخت از آنها در استان اصفهان است.
وی تصریح کرد: در این مدت همچنین دو و نیم میلیون متر مربع ارتقای هتلینگ در 570 بیمارستان در سراسر کشور انجام شده است.

*** افزایش سرانه بهداشتی در قالب طرح تحول نظام سلامت
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکمیل و توسعه شبکه های بهداشت را یکی از برنامه های مهم طرح تحول نظام سلامت خواند و گفت: با مجموعه اقدام های انجام شده سرانه فضای بهداشتی در کشور به ازای هر هزار نفر از 44 به 75 متر مربع افزایش یافته است.
صدرالسادات با اشاره به احداث سه هزار و 400 باب خانه بهداشت، 365 مرکز جامع سلامت روستایی و 750 پانسیون پزشک در کشور، اظهار کرد: در مجموع چهار هزار و 515 واحد بهداشتی در قالب این طرح تکمیل شده است.
وی با اشاره به تفاهمنامه بین وزارت بهداشت با استانداران و دانشگاه های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهمنامه مقرر است 6 هزار و 656 طرح بهداشتی با کمک خیران و مدیریت استان ها در سراسر کشور اجرا شود که تا کنون یکهزار و 500 طرح از میان آنها بهره برداری شده است.
به گفته وی اگر روند سال های قبل از دولت یازدهم ادامه می یافت اکنون 19 هزار واحد بهداشتی در کشور داشتیم در حالیکه اکنون 24 هزار و 553 واحد بهداشتی در کشور فعال است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جشنواره گفت: کارهایی که در چهار سال گذشته دربخش بهداشت و درمان انجام شده بی شباهت به جراحی قلب و عروق نیست.
دکتر طاهره چنگیز افزود: بخشی از این کارها در دست دولت است و بخشی همت جمعی را می طلبد.
وی همچنین تاکید کرد که ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی بدون تکمیل بودجه ها، تسهیل فرایندها و پایش مستمر خدمات امکان پذیر نیست.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جشنواره تاکید کرد: استان اصفهان در چهار سال گذشته به یک کارگاه بزرگ سازندگی در بخش بهداشت و درمان تبدیل شده بود.
دکتر علیرضا یوسفی با بیان اینکه استان اصفهان در همه عرصه ها پیشتاز بوده است، افزود: بیش از 400 هزار متر مربع کار توسعه و مرمت فضاهای بهداشتی و درمانی در سه سال گذشته در این استان انجام شده است.
به گفته وی این دستاورد به این معناست که کار جهادی در طول سه سال گذشته به اندازه 20 سال قبل از آن بوده است.
یوسفی اظهار کرد: در قالب طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم، طرح های توسعه و بازسازی چهار بیمارستان قدیمی کلانشهر اصفهان در دستور کار قرار گرفت که کارهای مربوط به بیمارستان های امین، کاشانی و خورشید ( نور و علی اصغر) انجام شده است.
وی اضافه کرد: طرح توسعه بیمارستان فیض نیز با مساحت هشت هزار مربع در حال اجراست که امیدواریم با عنایت وزارت بهداشت این طرح نیز به اتمام برسد و میراثی در این شهر باقی نگذاریم.
جشنواره عمران سلامت با هدف معرفی فعالیت ها و دستاوردهای عمرانی در حوزه بهداشت و درمان استان اصفهان در دولت یازدهم و طرح تحول نظام سلامت روز دوشنبه ششم شهریور در اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه دارد.
با اجرای طرح تحول نظام سلامت، در دولت یازدهم 850 میلیارد تومان در 2 بخش اصلی بهداشت و درمان استان اصفهان از سوی دولت هزینه شد.
طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.