به گزارش ایرنا، مختار اسفندیاری روز شنبه در نشستی خبری، عمده این طرح ها را شامل پروژه های احداث راه عشایری، تامین آب شرب، توسعه گردشگری و بوم گردی، سوخت رسانی و مباحث فرهنگی آموزشی عنوان کرد.
به گفته وی، 890 میلیون تومان از اعتبارات این طرح ها از محل اعتبارات دولتی استانی و مابقی از آورده های شخصی سرمایه گذاران است.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان اضافه کرد: این طرح ها موجب ایجاد فرصت شغلی برای 19 نفر، تثبیت اشتغال 189 نفر و بهره مندی یکهزار و 140 خانوار بصورت مستقیم و غیرمستقیم می شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح ها در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان با داشتن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه به بهره برداری می رسد.
به گفته مدیرکل امور عشایر استان اصفهان، تولید 120 هزار تن سیب و حدود 23 هکتار از اراضی کشاورزی استان در اختیار عشایر است.
اسفندیاری با بیان اینکه سالانه 10 الی 15 کیلومتر جاده‌ اصلی برای تردد عشایر احداث می ‌شود، اظهار کرد: از سال 86 آبیاری سیار در مناطق عشایر نشین استان آغاز شد و در حال حاضر نیز برای 2 هزار عشایر آبیاری سیار انجام می شود.
وی با اشاره به شهرک سازی برای مناطقی که شمار عشایر آن بالاست، گفت: اینگونه طرح ها به منظور افزایش میزان اشتغال و رونق صنایع دستی انجام می شود.
شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان با داشتن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می دهند.
این عشایر حدود پنج ماه از سال را عمدتاً در شهرستان های فریدونشهر ـ سمیرم ـ چادگان ـ دهاقان ـ شهرضا و جرقویه اصفهان استقرار دارند.
معیشت عشایر از دامداری، کشاورزی و تولید انواع صنایع دستی تأمین می شود. هرچند جمعیت عشایر نسبت به جمعیت کل اصفهان کم است اما جامعه ای تولیدکننده محسوب می شوند بطوریکه 30 درصد از صنایع دستی و 25 درصد از گوشت قرمز استان را تولید می کنند.
هشتم شهریور 1360 رئیس جمهوری وقت محمدعلی رجایی به همراه نخست وزیرش حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد باهنر بر اثر انفجار در دفتر نخست وزیری به درجه رفیع شهادت نائل شدند و به همین مناسبت از دوم تا هشتم شهریور به نام 'هفته دولت' نامگذاری شده است.
ت / 6020 خبرنگار: علیرضا حکیمیان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.