فریدون الله‌یاری ، در ارتباط با تصمیم‌های اتخاذ شده برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آبگیری سد کوچری به سنگ‌نگاره‌های تاریخی گلپایگان اظهار داشت: در ارتباط با حفاظت، نگهداری و نجات بخشی اشیاء و ابنیه تاریخی که در حوزه سد کوچری قرار دارد بخش پژوهکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی قراردادی با سازمان آب منطقه ای کشور داشته است.

وی افزود: تاکنون مطالعات خوبی توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در این ارتباط انجام شده و دو فصل کاوش نیز پشت سر گذاشتیم و مستندسازی تمام آثار، سنگ نگاره‌ها و سنگ‌های تاریخ منطقه انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه در ادامه کار پژوهشگاه قرار بود به جز مستندسازی، اقداماتی برای حفاظت و نجات بخشی در قالب قراداد با آب منطقه‌ای انجام شود که به دلیل عمل نکردن به تعهدات در موعد مقرر توسط این سازمان محقق نشده است.

طرح دعوی میراث فرهنگی در دادستانی گلپایگان

وی اضافه کرد: در نهایت این موضوع توسط پژوهشکده باستان‌شناسی به استان اصفهان منتقل شد و از طریق فرمانداری و مکاتبه و طرح دعوی در دادستانی شهرستان گلپایگان موضوع پیگیری شد و هم اکنون این پرونده در دادگستری مفتوح است.

حفاظت از سنگ‌نگاره‌های سد کوچری در خارج از منطقه امکان پذیر نیست

الله‌یاری با بیان اینکه پیگیری در ارتباط با اقدامات لازم در این زمینه همچنان در حال انجام است، ابراز داشت: بر این اساس امروز جلسه ای با مهندسی بهشتی رئیس پژوهشگاه باستان‌شناسی و همکاران پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور داشتیم که در این جلسه گزارش جامعی راجع به اقدامات لازم انجام و سناریوهای مختلف برای حفاظت سنگ نگاره‌های منطقه کوچری مطرح شد.

تعیین میزان مجاز آبگیری سد کوچری برای عدم آسیب به سنگ‌نگاره‌ها

وی ادامه داد: در گذشته بحث برش، جابجایی و استقرار سنگ‌نگاره‌ها در دیگر نقاط مطرح بود اما اکنون به این نتیجه رسیدیم که برای نجات بخشی این آثار نمی توان اقدامات خاصی در خارج از منطقه انجام داد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: قرار است شورای فنی میراث فرهنگی در این خصوص تشکیل شود تا میزان مجاز آبگیری سد برای عدم آسیب به این سنگ‌نگاره‌ها مشخص شود.

تشکیل پایگاه میراثی در منطقه کوچری

وی ادامه داد: پس از آن پیگیری برای تشکیل پایگاه میراثی در منطقه کوچری را خواهیم داشت که سازمان آب منطقه ای به عنوان مجری طرح سد کوچری باید منابع آن را تامین کند.

الله‌یاری گفت: در این پایگاه بخشی از آثار دارای شرایط خاص که زیر آب قرار دارد به بالادستِ سد انتقال خواهد یافت و در خصوص سایر آثار و عناصر فرهنگی و باستانی این منطقه مدیریت و پایش و برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشد که همه اینها منوط به تصمیمم شورای فنی سازمان و تفاهم با سازمان آب منطقه‌ای و وزارت نیرو است.

آبگیری سد از سطحی که با آثار برخورد می‌کند دارای اشکال قانونی است

وی در پاسخ به این سوال که تا زمان تصمیم شورای فنی سازمان میراث فرهنگی وضعیت این سنگ‌نگاره‌ها به چه صورت خواهد بود و آیا اقدام ممانعتی در راستای آبگیری سد انجام می‌شود یا خیر، تصریح کرد :در شرایط موجود با توجه به اینکه اقدامات حفاظتی انجام نشده است آبگیری سد از سطحی که با آثار برخورد می‌کند از نظر قانونی دارای اشکال است و پیگیر آن هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: با توجه به طرح دعوی در داگستری تا حدودی آبگیری سد کاهش یافته است و امیدواریم سریع تر با نهادهای مذکور به تفاهم برسیم.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 712968
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.