به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی عصر پنجشنبه در سفر یکروزه خود به سمیرم از مناطق عشایری سمیرم، پادنا و دناکوه در نشستی با مسئولان محلی، اظهار کرد: حضورسالانه بیش از 30هزار جمعیت عشایری در این شهرستان، نگاه ویژه مسئولان محلی و استانی به این قشر پرتلاش را می طلبد.
وی با اشاره به خدمات ارائه شده امور عشایر به این عزیزان با توجه به سختی های زندگی عشایری اظهار کرد: منطقه سمیرم از شهرستان های اصلی ییلاقی کشور بشمار می رود که سالانه پذیرای جمعیتی از ایل قشقایی جنوب کشور است.
این مقام مسئول، رونق اقتصادی محلی با بهره مندی از محصولات تولیدی عشایر را یادآور شد و گفت: گوشت و لبنیات تولیدی عشایر به علت بهره مندی از طبیعت بکر و خدادادی سمیرم بهترین و سالمترین مواد غذایی موجود است.
قندالی توجه به رویکردهای گردشگری عشایر در جذب توریست را نیز مهم بشمرد و ابراز امیدواری کرد: شناخت و معرفی فرهنگ عشایری به خوبی در این بخش لحاظ و گنجانده شود.
رییس اداره امور عشایر سمیرم نیز در حاشیه این بازدید یک روزه گفت: ایل قشقایی عمده جمعیت عشایری این منطقه را شامل شده و چند خانوار از عشایر عرب جرقویه نیز در این منطقه زندگی می کنند .
به گفته حسین سامی، ایل قشقایی شش طایفه اصلی دارد که چهار طایفه آن در سمیرم هستند و یک طایفه کشکولی بزرگ نیز به تعداد چند خانوار محدود در این شهرستان ییلاق می گذرانند.
وی با اشاره به اینکه 50درصد عشایر استان اصفهان در سمیرم ییلاق می گذرانند، ادامه داد: تامین آب در هر دو بخش دام و انسان مهمترین مشکل این سال های عشایر است.
وی افزود: در چند سال گذشته همواره آبرسانی سیار به عشایر داشته ایم که بیشتر مناطقی همچون وردشت، مرکزی، غرب سمیرم، حنا و اطراف پادنای وسطی را شامل می شد.
سامی با یادآوری سرکشی های مداوم به عشایر در قشلاق و ییلاق اظهار کرد: برخی از آنها نبود ایل راه، برخی دیگر آب و تعدادی جاده دسترسی مناسب و کمبود علوفه را مطرح می کنند و با سختی هایی مواجه هستند.
وی به دو اسکان هدایت شده گل افشان و شهسوار سمیرم هم اشاره ای داشت و گفت: اسکان گل افشان کُد روستا گرفته و 22 خانوار نیز در اسکان شهسوار ساکن شده اند که این سایت نیز در حال الحاق مصوب آبادی است.
بر این اساس، نماینده و فرماندار سمیرم به همراه مسئولان محلی در این سفر همراه معاون وزیر جهاد کشاورزی از بخش ها و مناطق مختلف عشایری سمیرم دیدن کردند و از نزدیک مشکلات
آنها را شنیدند.
چهار هزار و 700 خانوار عشایری از چهار طایفه دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی ایل بزرگ قشقایی نیمه اول هر سال به شهرستان سمیرم کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم به عنوان یکی از مناطق اصلی ییلاق عشایر کشور، با 150 روستا و آبادی، چهار شهر و چهار بخش و 100 هزار جمعیت روستایی، شهری و عشایری در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
گ/7147/ خبرنگار- محمود افشاری- انتشار: شلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.