میانگین نرخ بیکاری در کشور 12.5 درصد و در استان اصفهان 14 درصد است.
به گزارش ایرنا، ابوطالب جلالی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته مهارت برگزار شد، افزود: می طلبد همه مسئولان در راستای رسالت خود برای اشتغالزایی و مطالبه به حق مردم اقدام کنند و پاسخگو باشند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را بیش از 35 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار نشان می دهد که در نظام آموزش، برنامه جامعی نداشته ایم.
وی با اشاره به تلاش های انجام شده برای ارتقای مهارت و کاهش بیکاری طی سال های اخیر، تشکیل و فعالیت شورای مهارت استان از ابتدای امسال را از جمله این اقدام ها بیان کرد و گفت: شورای مهارت با هدف برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جهت طرح های توسعه ای استان، افزایش بهره وری نیروی کار و اجرای صحیح طرح های مهارت آموزی در محیط کار، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و نظام آموزش دوگانه و هدایت مهارت آموختگان به ظرفیت های شغلی، ذیل کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان تشکیل شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، ترغیب و تشویق جوانان جویای کار در فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای، نهادینه کردن نظام آموزش مستمر و یادگیری تا پایان عمر، مطالعه و بررسی طرح های توسعه ای کمی و کیفی آموزش های مهارتی در استان، تدوین سیاست های آموزشی و جلب نظر شرکای مهارتی در فرآیند آموزش های فنی و حرفه ای بخش های مختلف صنعت ، کشاورزی و خدمات، شناسایی مزیت های اشتغالزا و هم افزایی برای استفاده از ظرفیت های مهارتی استان به منظور پاسخگویی به مطالبات بازار کار و ساماندهی و حذف برنامه های موازی دستگاه ها در اجرای آموزش های فنی و حرفه ای را از دیگر اهداف شورای مهارت بیان کرد.
وی، اصلی ترین مؤلفه تاثیرگذار در شکل گیری مناسب تر تولید و کاهش نرخ بیکاری، توانمندسازی نیروی انسانی دانست و گفت: سالانه 60 هزار نفر در این استان مهارت های گوناگون فنی و حرفه ای را فرا می گیرند.
جلالی اظهارکرد: تنها 35 درصد از این افراد شاغلانی هستند که برای ارتقای شغل خود آموزش می بینند و بقیه برای کسب علم و مهارت جهت راه اندازی کسب و کار در این دوره ها شرکت می کنند.
وی با اشاره به در پیش بودن 6 مرداد روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای گفت: این مناسبت باید خیزش و جهشی نو برای رسیدن به ماموریت های فنی و حرفه ای باشد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، جوان بودن جمعیت کشور را مزیت دانست و گفت: جوانان می توانند با انرژی بیشتری در فعالیت های اقتصادی مشارکت داشته باشند.
وی افزود: اصلی ترین مؤلفه تاثیرگذار در شکل گیری مناسب تر تولید و کاهش نرخ بیکاری توانمندسازی نیروی انسانی است اما متأسفانه در کشور هنوز نتوانسته ایم برای آموزش مهارت به جوانان در راستای سیاست افزایش اشتغال گام های اساسی برداریم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، همراستا بودن استانداردهای آموزشی با استانداردهای شغلی را مزیت مهم آموزش های فنی و حرفه ای دانست و گفت: 80 درصد بسته های آموزشی بصورت عملی در کارگاه ها انجام می شود و می تواند فرصت خوبی برای جوانان باشد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه در این مرکز مشاوره شغلی نیز انجام می شود، بیان کرد: اداره کل فنی و حرفه ای استان اصفهان، کارآفرینی را در دستور کار قرار داده است و در این راستا کاریابی ها نیز باید به کمک فنی و حرفه ای بیایند و دستگاههای مسئول هم به تعهدات اجتماعی خود پایبند باشند.
ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای نامگذاری شده است.
ت / 6020 / 2093 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.