به گزارش ایرنا، نتایج حاصل از نشستها و گردهمایی مختلف در زمینه احیای تالابها از جمله گردهمایی انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه که هفته گذشته در اصفهان برگزار شد، نشان می دهد که اجرای طرحهای احیا، علاوه بر تامین منابع مالی، با مشارکت دستگاه های مختلف و افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به اهمیت تالابها، رقم می خورد.
تجارب فعالیتهای مرتبط احیای دریاچه ارومیه که بی شباهت با گاوخونی نیز نیست، بیانگر این مطلب است که ظرفیت سازی و تغییر نگرش جامعه محلی، توانمندسازی شرکت‌های مجری طرح و ترویج روش ها و تکنیک های کشاورزی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد و این شاخصه ها برای احیای تالاب گاوخونی نیز بطور جدی مد نظر قرار گیرد.
در همین راستا تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی گاوخونی با مشارکت ذینفعان و جوامع محلی، به عنوان اولین قدم در مسیر احیای این اکوسیستم بین المللی بسیار مهم محسوب می شود.
افزایش آگاهی‌های عمومی در مورد ارزش‌های دریاچه و تالاب‌های اقماری، تقویت مشارکت‌های مردمی و مدیریت پایدار منابع آب و کاربری اراضی کشاورزی از جمله دیگر محورهایی است که باید با حساسیت و تمرکز بیشتری دنبال شود.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در این زمینه می گوید: مشارکت و همراهی مردم و دستگاه های مختلف برای احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است.
ابوالفضل آبشت در این ارتباط ادامه داد: کلیات برنامه احیای تالاب بین المللی گاوخونی تصویب شده و اجرای آن نیازمند پیگیری و مشارکت دستگاه های اجرایی است.
رسول زرگرپور استاندار اصفهان نیز پیش از این با اشاره به مشکلات مالی برای احیای تالاب بین المللی گفته بود: اجرای برنامه ها و اقدامات زیست محیطی بیش از هر عامل دیگری نیازمند تسهیلات و منابع است.
وی افزود: سیاست های ابلاغی، برنامه های تدوین و اجرا شده، فرهنگ سازی و مطالبه گری هوشمندانه مردم در عرصه حفاظت محیط زیست در استان وجود دارد و تنها به منابع و تسهیلات بطور مبرم نیاز داریم.
تالاب گاو خونی که از10 سال پیش به این سو رو به خشکی گراییده اکنون به معضل زیست محیطی تبدیل شده بگونه ای که سلامت ساکنان منطقه میانی کشور تا پایتخت را به لحاظ کانون بالقوه تولید ریزگردها تهدید می کند.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.