به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه برخی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس 22 تیر امسال با سفر به استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان طرح های آبی و کمبود آب در سرچشمه های کارون و زاینده رود را بررسی کردند.
رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مسئولانی از معاونت حقوقی رئیس جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در این سفر همراهی کردند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارکرد: قصد داریم پس از تعیین کابینه جدید دولت، وزرای نیرو و کشور را برای مشاهده وضعیت بی آبی و تبدیل زمینهای کشاورزی به کویر در استان اصفهان را دعوت کنیم.
حیدر علی عابدی اضافه کرد: مشاهده وضعیت کم آبی در این خطه و وضعیت نامناسب زاینده رود که آب شرب چند استان کشور را تامین می کند بر میزان حساسیت و تمرکز مسئولان برای حل این بحران خواهد افزود.
این نماینده مجلس با اعتقاد بر اینکه برخی از بندهای طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری انجام نمی شود، افزود: برای مثال بارگذاری های جدید و استفاده از زاینده رود در استان همجوار در حال انجام است.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسیده است.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسید نیز می تواند گامی مؤثر دربهبود اوضاع باشد.
بندهای «طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود» به شرح زیر است:
بند نخست: وزارت نیرو مکلف است نسبت به تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام کند.
بند دوم: تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضوراستانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی؛ وزارت نیرو مکلف شده است تا درمدت سه ماه نسبت به تشکیل این شورا اقدام کند.
بند سوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو.
بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه.
بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز.
بند ششم: فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه .
بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود بر اساس این بند مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف کنندگان حوضه را پرداخت کنند.
بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) توسط وزارت نیرو.
بند نهم: وزارت نیرو باید در باره طرح انتقال آب بهشت آباد که تنها به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی ، طرح را به اجرا در آورد.
نماینده مردم اصفهان در ادامه درباره نتایج سفر اخیر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به استان های اصفهان و چهار محال و بختیاری گفت: در پی این سفر، چهارشنبه هفته قبل جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، وزیر نیرو و استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری برگزار و مقرر شد تمامی برداشت های بدون حساب متوقف شود و ذی نفعان در استان چهارمحال و بختیاری تمام بندهای طرح 9 ماده ای را بدون چشم پوشی رعایت کنند.
عابدی تصریح کرد: تمامی برداشت ها از زاینده رود در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان باید تا آخر امسال دارای کنتور شوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس همچنین با اشاره به جدیت ' حسن بیگی' رئیس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جلسات و اقدام ها برای رسیدگی و حل مشکلات زاینده رود باقوت ادامه می یابد.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خشکسالی در استان اصفهان و توسعه بیابان زایی در این استان، افزایش ریزگردها را در پی دارد که این پدیده، سلامت نیمی از ساکنان کشور را تهدید خواهد کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش از این در گفت و گو با ایرنا بابیان اینکه اجرای کامل مصوبات شورای عالی آب درباره زاینده رود می تواند معضلات فعلی این رودخانه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، گفته بود: در جلسات شورای تامین استان های اصفهان و چهار محال و بختیاری بر این موضوع تاکید شد و سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال و بختیاری و زرگرپور استاندار اصفهان نیز به عنوان روسای شورای تامین دو استان بر این موضوع تاکید داشتند.
' علاء الدین بروجردی ' افزود: موضوع زاینده رود، بسیار مهم است و حل مشکلات این حوضه آبریز نیز بیش از پیش و فراتر از وضعیت معمول به توجه نیاز دارد البته همدلی خوبی بین مسئولان دو استان برای حل مشکلات موجود و تامین آب مورد نیاز زاینده رود وجود دارد.
زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه می گیرد و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود بصورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
هم اکنون کمیته ای پنج نفره به منظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.
ت/6020 /2093 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.