به گزارش ایرنا این همایش یک روزه در راستای تجربیات احیای دریاچه ارومیه با مشارکت اداره کل محیط زیست اصفهان، طرح بین المللی حفاظت ازتالاب های ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و با حضور کارشناسانی از استان های آذربایجان های شرقی و غربی
در محل سالن مرکز آموزش سازمان تعاون روستایی استان اصفهان برگزار شد.
همکاری بین بخشی ، معرفی پروژه، ظرفیت سازی و تغییرنگرش جامعه محلی، از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.
ظرفیت سازی و تغییر نگرش جامعه محلی، پرهیز از پیچیدن نسخه های مشابه، توانمند سازی و عملکرد شرکت مجری، پویایی و درس آموخته های پروژه و تجربه اصفهان از کارگاه های ارائه شده در این همایش خواهد بود.
گردهمایی ' انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار' با مشارکت دفتر طرح حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران سازمان ملل متحد در اصفهان در مرکز آموزش شهید حنایی نژاد برگزار شد.
تالاب بین‌المللی گاوخونی در فلات مرکزی ایران و در استان اصفهان قرار دارد که زاینده ‌رود در فصول پرآب سال های قبل درپایان مسیر خود به آن می ‌ریخت.
این تالاب حیاتی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع را پوشانده، در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع ‌است.
ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتیمتر است.
تالاب گاوخونی به مثابه یک منبع زیستی غنی، پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر نیز محسوب می شود.
تالاب گاوخونی در دهه اخیر به سبب کاهش بارش های جوی در سرچشمه زاینده رود ، برداشت های بی رویه از این حوضه آبی و نیز نبودمدیریت یکپارچه و کارآمد منابع آب به منطقه ای خشک بدل شده است.
هم اکنون خشکی تالاب گاوخونی علاوه بر نابودی بخشی از اکوسیستم طبیعی استان اصفهان ، خطر انتشار ریزگرد در سطح بزرگی از منطقه میانی کشور را هنگام وزش بادهای فصلی نمایان کرده است.
ت 8114 / 7150 / خبرنگار: امیرحسین اکبری -علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.