' علاء الدین بروجردی ' جمعه شب در گفت وگو با ایرنا افزود: موضوع زاینده رود، بسیار مهم است و حل مشکلات این حوضه آبریز نیز بیش از پیش و فراتر از وضعیت معمول به توجه نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون امنیت ملی روز پنجشنبه با سفر به استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان، مشکلات زاینده رود را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند، تصریح کرد: همدلی خوبی بین مسئولان دو استان برای حل مشکلات موجود و تامین اب مورد نیاز زاینده رود وجود دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای کامل مصوبات شورای عالی آب درباره زاینده رود می تواند معضلات فعلی این رودخانه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، گفت: در جلسات شورای تامین استان های اصفهان و چهار محال و بختیاری بر این موضوع تاکید شد و سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال و بختیاری و زرگرپور استاندار اصفهان نیز به عنوان روسای شورای تامین دو استان بر این موضوع تاکید داشتند.
شورای تامین استان چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه و شورای تامین استان اصفهان پنجشنبه شب با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد.
خاطر نشان می شود؛ شورای عالی آب کشور در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود را تصویب کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در پایان سفر اخیر اعضای این کمیسیون به استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان مقرر شد که ما در اولین فرصت در محل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، جلسه ای را با حضور وزیر نیرو ، استانداران چهارمحال و بختیاری و اصفهان ، نمایندگان دو استان و کارشناسان مربوطه برگزار و مسائل مرتبط با حوضه آبریز زاینده رود را بررسی و تصمیم های لازم را برای کمک به حل مشکلات آبی استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان اتخاذ کنیم.
به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه با سفر به استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان طرح های آبی و کمبود آب در سرچشمه های کارون و زاینده رود را بررسی کردند.
رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مسئولانی از معاونت حقوقی رئیس جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در این سفر همراهی کردند.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.