به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: فهم معارف اسلامی در سه بخش اخلاق، احکام و عقاید و تبلیغ آن مهمترین رسالت حوزه های علمیه است.
وی ادامه داد: این رسالت در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی که فرصت های مختلفی برای بسط دین در اختیار حوزه های علمیه قرار گرفته است بیشتر شده است.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان افزود: رشد و نمو حوزه های علمیه خواهران و برادران نشان می دهد، این مسیر در سال های پس از انقلاب اسلامی با هدایت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی طی شده است.
وی با اشاره به سه مرحله جذب هر ساله حوزه علمیه اصفهان، گفت: مرحله اول از دهه فجر سال گذشته آغاز شده است، مرحله دوم 25 تیر و مرحله سوم در اواخر مرداد سال جاری است.
حجت الاسلام جلالی اضافه کرد: علاقه مندان تحصیلات حوزوی در این سه مرحله می توانند از طریق سایت حوزه علمیه اصفهان نام نویسی کنند و پس از نام نویسی، شرکت در آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی، تحقیقات محلی و آزمایش های سلامت جسمی و روحی جذب حوزه علمیه اصفهان می شوند.
وی اظهار کرد: طلاب حوزه علمیه پس از اتمام پایه پنج مدرک سطح یک معادل فوق دیپلم، پس از اتمام پایه 9 مدرک سطح 2 معادل کارشناسی، پس از اتمام پایه 10 مدرک سطح سه، معادل کارشناسی ارشد و پس از چهار سال شرکت در درس خارج مدرک سطح چهار معادل دکترا دریافت می کنند.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: نظام حوزه علمیه به صورت حضوری است و دروس اخلاق، عقاید، فقه، اصول فقه، صرف، نحو، منطق، فلسفه، کلام و تاریخ اسلام در سطوح مختلف تدریس می شود.
وی خاطر نشان کرد: شروع نیم سال اول حوزه علمیه اصفهان از 21 مرداد و نیم سال دوم از بهمن ماه آغاز می شود.
حجت الاسلام جلالی خاطر نشان کرد: هر ساله آزمون های مدارس کل استان به صورت متمرکز در محل خیمه حسینی گلستان شهدا برگزار می شود و در آن 35 هزار برگه امتحانی از پنج هزار طلبه اصفهان اخذ و تصحیح می شود.
همچنین مسئول پذیرش حوزه علمیه اصفهان نیز در این نشست، گفت: پذیرش حوزه علمیه اصفهان از سه مقطع متوسطه 1 با معدل 16، متوسطه 2 با معدل 14 و سطوح مختلف دانشگاهی بدون پیش شرط معدل انجام می شود.
حجت الاسلام و المسلمین ولاء کلباسی گفت: مدارس ویژه ای برای دانش آموختگان دانشگاهی متقاضی تحصیل در حوزه علمیه برای سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تحصیل بلند مدت رایج در حوزه های علمیه، دوره های کوتاه مدت مدارس سفیران در مدت پنج سال به تربیت مبلغ می پردازند که در اصفهان سه مدرسه به این امر اختصاص دارد.
همچنین معاون امور مدارس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به پیشینه حوزه علمیه اصفهان از قرن دوم هجری، گفت: هر چند از قرن دوم بزرگانی چون ابوسعید، ابوعلی سینا، صاحب ابن عباد و راغب اصفهانی در این شهر مدرس و شاگرد داشته اند، ولی حوزه علمیه اصفهان در دوره صفویه با حضور محقق کرکی رشد و بالندگی ویژه ای پیدا کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مجید جلالی افزود: در این دوره و بعد از آن بزرگانی چون ملا عبدالله شوشتری، شیخ بهایی، شیخ لطف الله، میرداماد ومجلسی ها رونق ویژه ای به حوزه علمیه اصفهان دادند و این رونق تا زمان پهلوی اول حاکم بود.
وی با اشاره به تاسیس حوزه علمیه قم در سال 1340 هجری قمری، گفت: با آغاز فعالیت این حوزه و قرابت آن به اصفهان، کم کم از رونق حوزه علمیه اصفهان کاسته شد.
معاون امور مدارس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: با حضور آیت الله مظاهری در 21 سال پیش در حوزه علمیه اصفهان و فعالیت مرکز مدیریت، استقلال حوزه علمیه اصفهان احیا شد و فعالیت آن گسترش یافت.
هم اینک 41 مدرسه علمیه در استان اصفهان ویژه طلاب برادر فعالیت می کند و قریب 10 هزار طلبه در سطوح مختلف در این مدارس تحصیل می کنند.
/7134/گ / 6022 خبرنگار : محمد کامران - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.