به گزارش ایرنا، زهرا احمدی پور با بیان این که برای اولین بار از این مجموعه زیبا دیدن می کند اظهار کرد: این اثر تاریخی و بی نظیر می تواند تحولی بزرگ در حوزه گردشگری منطقه ایجاد کند.
وی افزود: این اثر 1500 ساله بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی کشور ایران و تبیین کننده نحوه زندگی، ارتباطات و مواجهه با مشکلات مردم آن زمان است.
وی با تاکید بر لزوم صیانت و حفاظت از این اثر فرهنگی و تاریخی تصریح کرد: این مجموعه باستانی، یک اثر مهم تاریخی در کشور است که اهمیت ویژه ای دارد.
احمدی پور خاطر نشان کرد: همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف از جمله میراث فرهنگی، شهرداری و بخش خصوصی برای حفاظت از این اثر تاریخی بسیار ضروری است.
وی افزود: امید است با رویکرد دولت تدبیر و امید برای رونق گردشگری و افزایش اعتبارات در حوزه گردشگری بتوانیم با حمایت های خود این آثار را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
شهر زیرزمینی «اویی» نوش آباد شهری سه طبقه و کاملا دست ساز و بزرگترین شهر زیرزمینی دستکن جهان و از بزرگترین سازه های بشر قدیم است که در سال 1383 کشف شد.
شهر زیرزمینی اویی مربوط به دوره ساسانیان و جزو پنج شهر دستکن جهان از جمله مقصدهای گردشگری در شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است.
بیشش از 100 اثر ارزشمند تاریخی در شهر نوش آباد وجود دارد که تاکنون 20 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
هم چنین سه اثر معنوی آئین های خیل عرب، کتل خوانی و سقاخوانی نوش آباد به ثبت رسیده است.
شهر نوش آباد با 12 هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در سه کیلومتری این شهرستان و شش کیلومتری کاشان قرار دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور در سفر یک روزه به کاشان و آران و بیدگل صبح دوشنبه از مجموعه باغ تاریخی فین، خانه تاریخی بروجردی ها، عامری ها و مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان دیدن کرد و عصر دوشنبه برای بازدید از جاذبه های گردشگری آران و بیدگل به شهر نوش آباد سفر کرد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.