به گزارش ایرنا، حمیدرضا مومنیان روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران از آیت الله مدنی کاشانی به عنوان شخصیتی فقیه، دانشمند، ادیب و شاعر یاد کرد.
وی افزود: افزون بر برگزاری آئین سالگرد ارتحال این عالم ربانی که چهارم تیرماه برگزارشد، سه برنامه نشست شعر و خاطره و نشست هنری آئین اختتامیه همایش همراه با تجلیل از بیت آیت الله مدنی کاشانی در سرسرای آزادی دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه ‌های فاخر فرهنگی خارج از کلیشه ای و تکراری و اتصال آن به ریشه، اصالت و هویت های فرهنگی در چند سال گذشته تاکنون در کاشان مورد نظر بوده و کنگره ‌ها و همایش هایی در بزرگداشت شخصیت‌ های ادبی و فرهنگی مذهبی این شهرستان برگزار شده‌ است که همایش میانچال مدار معرفت یکی از این برنامه‌ ها در استمرار معرفی غنای فرهنگی مذهبی کاشان است.
معاون استاندار اصفهان با تاکید بر این که آیت الله مدنی کاشانی از نوابغ و نوادر معاصر با نبوغ فوق‌ العاده در حوزه علوم دینی کاشان است، یادآور شد: تلاش ها ، آثار و برنامه‌ هایی که از این عالم وارسته بجا مانده، بیانگر آن است که چقدر متفاوت به مسائل جامعه پرداخته است.
وی با بیان این که آیت الله مدنی کاشانی در 25 سالگی از آیت الله عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم اجازه اجتهاد دریافت کرد، گفت: نگاه بلند و نواندیش آیت الله مدنی در تاسیس حوزه علمیه، نقش آفرینی در جریان مبارزه های سیاسی قبل از انقلاب اسلامی تا پیروزی از دیگر ویژگی های این عالم ربانی است که هنوز تربیت یافتگان در مسجد و مدرسه وی، جوانه می زند.
دبیر همایش «میانچال مدار معرفت» ، «نقش مسجد و مدرسه علمیه آیت الله العظمی مدنی کاشانی در انقلاب اسلامی» نیز با اشاره به شخصیت والای آیت الله مدنی، گفت: فعالیت مسجد و مدرسه میانچال آیت الله مدنی تنها مختص قشر خاص نبود بلکه قشرهای مختلف جامعه از خدمات فرهنگی اجتماعی آن بهره مند می شدند.
حسینعلی مدنی اظهار کرد: هم اکنون پرورش یافتگان مسجد و مدرسه میانچال در منصب های مختلف کشور و حتی از خارج از کشور فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه خاندان آیت الله مدنی کاشانی هم در انقلاب اسلامی و هم در انقلاب مشروطه نقش آفرین بوده اند، افزود: آیت‌الله ملا عبدالرسول مدنی کاشانی در کتابی با عنوان «رساله انصافیه» نگرش کاملی بر اصول و موانع مشروطیت داشته است.
به گفته وی آیت الله رضا مدنی کاشانی نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به اصل «ولایت فقیه» در کتاب «براهین الحج الفقها والحجج» پرداخته بود.
وی از ارسال 50 اثر شامل مقاله و شعر به دبیرخانه این همایش خبر داد و خاطرنشان کرد: پیام صوتی تصویری آیت الله سبحانی به همایش و سخنرانی آیت الله مقتدایی دبیر دوم عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه از جمله برنامه های اصلی همایش میانچال مدار معرفت است.
دبیر همایش «میانچال مدار معرفت، برپایی نمایشگاه عکس و لوازم شخصی آیت الله مدنی، چاپ دو اثر با عنوان ویژه نامه «منار» در 250 صفحه و «ارج نامه مفاخر کاشان» و همچنین رونمایی از سردیس این عالم وارسته را از دیگر برنامه های این همایش بیان کرد.
به گفته وی پیش از برگزاری همایش، شب و شعر و خاطره با حضور انجمن های ادبی مطرح و نشست هنری در روزهای پانزدهم و هجدهم تیر امسال در به ترتیب در مسجد و مدرسه علمیه آیت الهر مدنی و خانه تاریخی عطارها برگزار می شود.
آیت الله حاج آقا رضا مدنی کاشانی در بیست و سوم محرم الحرام سال 1321 هجری قمری در کاشان دیده به جهان گشود.
پدر این عالم وارسته حضرت آیت الله «عبدالرسول مدنی» از علمای بزرگ زمان خود و والده مکرم ایشان دختر عالم بزرگ آیت الله «ملا حبیب الله شریف» بوده است.
وی تحصیلات خود را در کاشان در خدمت بزرگانی همچون شیخ «محمود نجفی»، «سید محمود علوی» و جدش «ملاحبیب الله شریف» ادامه داد و پس از 12 سال، در قم در خدمت آیت الله حاج شیخ «عبداکریم حایری» تحصیلات خود را ادامه و برای خدمت به مردم، اسلام و تشیع به کاشان بازگشت.
مرحوم مدنی سالها با تدریس در مسجد میانچال کاشان در تعلیم و تربیت طلاب و روحانیت نقش موثری داشت.
این عالم ربانی در کار تالیف و تصنیف بسیار کوشا بود و آثاری از خود بر جای گذاشت که نشان دهنده قدرت استنباط وی در مسایل فقهی است.
«براهین الحج الفقها والحجج»، «القصاص الفقها والخواص»، «کتاب الدیات»، «فرائض المقلدین» (رساله عملیه)، «کتاب الخلافه» ، «مناسک حج»، «آل محمد کیست»، «ولایت فقیه اصول مذهب شیعه»، «کشف الاستار» و «کشف الحقایق» از جمله آثار ارزشمند این عالم ربانی است.
وی پس از سال ها مجاهدت در راه علم، تقوی و خدمت به خلق خدا در سن 93 سالگی در پنجم تیر1371 هجری شمسی برابر با 24 ذیحجه 1412 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بقعه «پنجه شاه» کاشان به خاک سپرده شد.
7408/6136 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.