معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهم اسفند 95 انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه را بعنوان یک موسسه خصوصی که از اردیبهشت 92 در دانشگاه دولتی اصفهان مستقر شده بود، اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه اصفهان روز سه شنبه به نقل از ولی الله میرخانی اعلام کرد: ارتباط این پژوهشگاه خصوصی با دانشگاه اصفهان، ارتباط مالک و مستاجر بوده است.
وی اظهار کرد: نظارت بر این پژوهشگاه بر عهده وزارت علوم و اخذ مجوز یا لغو آن نیز جزو اختیارات این وزارتخانه بوده است.
وی اضافه کرد: بطور قطع، مدیران وزارت علوم در این زمینه پاسخگو هستند و دانشگاه اصفهان در صدور مجوز یا لغو آن از نظر قانونی هیچ دخالتی نداشته است.
میرخانی، استفاده از نام و برند دانشگاه اصفهان از طریق یک موسسه خصوصی را نادرست خواند و گفت: بر اساس گزارش رسانه ها، موسسه شاخص پژوه تعدادی از دانشجویان خود را بصورت قانونی و از طریق وزارت علوم و تعداد زیادی را بدون اخذ مجوز از وزارت علوم ثبت نام کرده است.
وی ادامه داد: تصور دانشجویان این پژوهشگاه این بود که دانشجوی دانشگاه اصفهان هستند در حالی که استفاده از برند دانشگاه بوسیله این موسسه تخلف محسوب می شود.
معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان گفت: طبق قوانین هرگونه اذن در انتفاع از املاک دانشگاه مستلزم مصوبات هیات امناست و تا این لحظه هیچگونه مصوبه هیات امنایی از طرف وزیر علوم برای اجرا، ابلاغ نشده است.
به گفته وی، مصوبه های هیات امنا وقتی قابلیت اجرا دارد که توسط وزیر وقت علوم ابلاغ شود و دانشگاه اصفهان چیزی در این زمینه دریافت نکرده است.
میرخانی در باره برخی ادعاها مربوط به کسب مصوبه شاخص پژوه از هیات امنا تصریح کرد: وقتی قرارداد با شاخص پژوه در سال 91 منعقد شده است چگونه ادعا می کنند که در سال 92 هیات امنا مجوز صادر کرده است در حالی که برای هر فعالیتی باید مجوز هیات امنا را گرفت، بعد اذن انتفاع را داد.
معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان گفت: مصوبه هیات امنا دانشگاه، گزارش سازمان بازرسی کل کشور، نامه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه و درخواست شورای صنفی دانشگاه از مدیریت فعلی دانشگاه این است که پژوهشگاه شاخص پژوه از دانشگاه خارج شود زیرا با اقداماتی که انجام داده، وزارت علوم آن را منحل کرده، ضمن اینکه این موسسه اعتبار دانشگاه اصفهان را نیز زیر سئوال برده است.
میرخانی با اشاره به روند تشکیل هیات سه نفره برای ارزشگذاری ساختمان های پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: پس از چند ماه با وجود همکاری نکردن پژوهشگاه برای دادن اجازه ورود کارشناسان به ساختمان ها، در نهایت کارشناسان، قیمت چهار بلوک ساختمانی را حدود چهار میلیارد و 250 میلیون تومان در پایان سال 94 برآورد کردند.
وی افزود: دانشگاه اصفهان برای پرداخت وجه کارشناسی شده اعلام آمادگی و چک آن را صادر کرد و به وزارت علوم تحویل داد اما پژوهشگاه شاخص پژوه از دریافت چک امتناع ورزید.
وی خاطرنشان کرد: شرط دانشگاه اصفهان برای تحویل چک، تخلیه همزمان ساختمان‌ها بود.
میرخانی با بیان اینکه قرارداد اجاره با پژوهشگاه شاخص پژوه منوط به فعالیت پژوهشی آن است، اضافه کرد: دانشگاه اصفهان تاکنون بدنبال تعامل بوده و ما حتی از ورود کارکنان پژوهشگاه به محوطه دانشگاه نیز ممانعت نکردیم .
وی همچنین گفت: نگاه ما به قشر آسیب پذیر دانشجو و دفاع از حقوق آنها بوده و تاکید دانشگاه به وزارت علوم نیز دفاع از حقوق آنهاست.
به گزارش ایرنا، در حکم انحلال پژوهشگاه مذکور آمده است: با عنایت به مستندات دریافتی از مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی، مکاتبات سازمان بازرسی کل کشور و بررسی های بعمل آمده و بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی مورخ یکم اسفند جاری، بدین وسیله ضمن لغو مجوز، انحلال پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه (خصوصی) اعلام می شود.
از طرفی دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان نیز چندی پیش گفت: این پژوهشگاه خصوصی فاقد مجوز از سوی هیات امنای دانشگاه اصفهان است.
محمدرضا ایروانی با اشاره به روند استقرار پژوهشگاه مذکور در دانشگاه اصفهان افزود: قرارداد مشارکت بین این پژوهشگاه و دانشگاه در سال 92 منعقد شد و دانشگاه، زمینی را در اختیار پژوهشگاه قرار داد.
وی با بیان اینکه تاسیس، راه اندازی و اختصاص زمین به این پژوهشگاه نیاز به اخذ مصوبه از هیات امنای دانشگاه اصفهان داشته است، تصریح کرد: تحقیقات و پیگیری های انجام شده نشان داد که چنین مصوبه ای از هیات امناء اخذ نشده است.
وی در باره دانشجویان این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: وزارت علوم فقط 134 دانشجوی پژوهشگاه شاخص پژوه را که پیش از سال 94 یا از طریق دفترچه کنکور و سازمان سنجش وارد شده یا در قالب استعدادهای درخشان در این مؤسسه شروع به تحصیل کرده اند، تایید کرده و باقی دانشجویانی را که به هر نحو وارد این پژوهشگاه شده اند، باید تعیین تکلیف شوند که این کار نیز وظیفه وزارت علوم است.
ت//6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.