به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جمع نمایندگان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی گرد و غبار در باغ پسته اعتمادی آران و بیدگل اظهار داشت: 20 میلیون هکتار از منطقه های بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که با اقدام های صورت گرفته توانستیم 7 و نیم میلیون هکتار آن را کنترل کنیم.
خداکرم جلالی افزود: حدود 2 و 3 دهم میلیون هکتار جنگل دست کاشت حاصل عملیات بیابان‌ زدایی ما در کشور بوده و کلیه اقدام های بیابانزدایی با رویکرد مشارکت مردم و در راستای پیشبرد شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور صورت گرفته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران دارای بیش از 164 میلیون هکتار وسعت است افزود: این کشور 14 و 3 دهم میلیون هکتار جنگل، 85 میلیون هکتار مرتع و 32 میلیون هکتار بیابان دارد.
وی اظهار کرد: میزان بارندگی در کشور به طور میانگین 250 میلی متر در سال است که این میزان یک سوم میانگین جهانی بوده و تبخیر در کشور نیز دو هزار و 100 میلی متر و 3 برابر میانگین جهانی است.
وی با اشاره به کاشت 120 هزار هکتار جنگل‌ های تاغ در چند دهه گذشته در شهرستان آران و بیدگل گفت: در این شهرستان که پیش از این کانون بحران و بیابان بود به وسعت 100 کیلومتر در 100 کیلومتر شن زار وجود داشت که با اجرای طرح های جنگل‌ کاری دست کاشت تاغ، روند بیابانزایی متوقف شده است و اکنون شاهد مهاجرت معکوس در این منطقه هستیم.
جلالی با بیان این که میانگین بارندگی در این شهرستان کمتر از 90 میلی متر در سال است گفت: در حاشیه نوار بند ریگ در این شهرستان با کاشت درختان تاغ، حرکت شن ‌های روان متوقف شده است و اکنون شاهد رونق صنعت و کشاورزی در این منطقه هستیم بطوریکه در این منطقه باغ های پسته زیادی توسط بهره ‌برداران محلی ایجاد شده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه حل ها ١٢ تا ١٤ تیرماه برگزار می شود.
این کنفرانس روز گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران، نمایندگان 34 کشور که بیشترین تاثیر را از این پدیده گرفته ‌اند، در سطح وزرا و کارشناسان در تهران گشایش یافت.
در این کنفرانس سه روزه، وزرا و نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا حضور دارند.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.