به گزارش ایرنا، دومین کارگاه تخصصی فیلم سازی روز دوشنبه با عنوان «انواع میزانسن(صحنه بندی) در سینما» با حضور شهرام مکری، مدرس فیلم سازی در سالن اصلی کتابخانه مرکزی اصفهان با استقبال گسترده هنرجویان برگزار شد.
وی در این کارگاه که در حاشیه سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار شد، به ضرورت شناخت تکنیک های فیلم نامه نویسی توسط کارگردانان اشاره کرد و گفت: در لایه اول فیلم نامه، ابتدا قصه را تعریف و در لایه دوم از بیان احساس استفاده می کنیم.
کارگردان فیلم«ماهی و گربه»با بیان اینکه درک لایه احساسات در فیلم نامه به مخاطب بستگی دارد، افزود: برای مثال کارتون «پینوکیو» این احساس را بدنبال دارد که اگر در راه مدرسه با غریبه ها صحبت کنیم، زندگی مان دچار مشکل می شود، اما در سنین بالاتر، این امر تصور می شود که «پینوکیو» بدلیل ترک مدرسه، از سیستم آموزشی جدا افتاده و تجربیاتی کسب کرده که به انسان شدنش منجر شده است.
وی گفت: درواقع تجربه بعنوان مهمترین تفاوت یک آدمک چوبی با یک انسان مورد تاکید قرار می گیرد.
این کارگردان تصریح کرد: در موقعیت های مختلف فیلم می توان از برش های متفاوت استفاده کرد و این احساس از طریق زاویه های دوربین توسط کارگردان به مخاطب منتقل می شود و به نوعی حرکات دوربین و برش ها، معنای فیلم را تغییر می دهد.
این مدرس فیلم سازی به برش های مختلف در موقعیت های یک و دو نفره اشاره کرد و افزود: از برش های یک نفره می توان در موقعیت های دونفره استفاده کرد، اما در زدن برش باید این موضوع را هم مد نظر داشت که اگر دوربین زیاد به سوژه نزدیک شود، برش دیگر معنی پیدا نمی کند.
سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، جمعه گذشته با پخش آثار سینمایی در اصفهان آغاز به کار کرد.
این جشنواره تا 15 تیر سالجاری در کلانشهر اصفهان ادامه خواهد داشت و در این مدت 35 فیلم ایرانی و خارجی در دو بخش کودک و نوجوان به نمایش درخواهد آمد.
گ/8114/6027 خبرنگار: امیرحسین اکبری * انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.