فیلم ۲۱ روز بعد نخستین فیلم سینمایی بلند ساخته سید محمدرضا خردمندان است که در بخش مسابقه سینمای ایران در سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان حضور دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده ها دور و بر لونه هاشون جیغ می کشیدن. یکی از بچه ها قسم می خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده...»!.

این فیلم که قرار است تا یک ماه دیگر اکران شود، امروز در سومین روز از جشنواره کودک به نقد و بررسی گذاشته شد.

خردمندان: « ۲۱روز بعد» از دغدغه شخصی ناشی می شود

سید محمدرضا خردمندان در نشست خبری فیلم «۲۱روز بعد» با بیان اینکه این فیلم همانند تمام فیلم های دیگر من از دغدغه شخصی ناشی می شود، اظهار داشت: نگاه من به خلق اثر همیشه این گونه است که اتفاقی افتاده و من نتوانستم آن را نادیده بگیرم.

وی با بیان اینکه اثر خوب محصول درک درست و اشراف بر آن است و بر این اساس سراغ سوژه ای می روم که آن را به خوبی بشناسم، تصریح کرد: بسیاری از بخش های فیلم و اصل قصه « ۲۱ روز بعد» به زندگی من و تجربه من راجع به دوره بیماری مادرم بر می گردد.

کارگردان «۲۱ روز بعد» با بیان اینکه ۱۰ سال است در زمینه ساخت فیلم کوتاه فعالیت دارد، افزود: این فیلم نخستین فیلم بلند من است، همیشه در فیلم ها تلاش کردم تا حس متراکمی را در زمان کوتاه و با کاراکترهای محدود ایجاد کنم.

وی در ارتباط با داستان فیلم خود ابراز داشت: کار هنرمند آشنایی زدایی از اتفاقات هر روزه است، در این ارتباط نظریه ای وجود دارد مبنی بر اینکه داستانی نیست که تعریف نشده باشد، مهم این است که چگونه سراغ آن رویم که دیدگاه تازه ای ایجاد کند.

خردمندان با اشاره به جذابیت فیلم‌های کودکانه شاخص دهه ۶۰ و ۷۰ تاکید کرد: بسیاری از این فیلم ها شخصیت ما را شکل دادند اما از زمانی به بعد دیگر اثری کودکانه اکرانی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه سعی کردم تا آن حس نوستالوژیک را برای نسل جدید تازه کنم، بیان داشت: از نظر محتوا تلاش کردم تا آشنایی زدایی نسبت به گذشته انجام دهم و تم درونی و تجربه شخصی خود را منتقل کنم.

ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان استرس فراوانی به دنبال دارد

کارگردان «۲۱ روز بعد» در پاسخ به این سوال که برای ساخت برای نخستین فیلم سینمایی استرس داشته است یا خیر، تاکید کرد: تنها فیلمی در جشنواره فجر با کاراکتر نوجوان حضور یافت «۲۱ روز بعد» بود، شرایط مابه گونه ای است که وقتی برای نخستین بار سراغ کار بلند می روی همه آن را یک ریسک برمی‌شمرند.

وی ادامه داد: طبیعی است که ساخت فیلم برای نخستین بار آن هم در حوزه کودک و نوجوان استرس فراوانی به دنبال دارد اما خوشبختانه «۲۱ روز بعد» مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

خردمندان در پاسخ به این سوال که با دیده نشدن فیلمش توسط داوران جشنواره فجر چگونه کنار آمده است، گفت: آنچه از تمام حواشی برجای می ماند فیلم خوب است، برخی فیلم ها در لحظه تولد می میرد و برخی جاودانه می شود.

سینما یعنی مخاطب

وی با تاکید بر اینکه پس از مشاهده رضایت را در چشم مخاطب ببینی کارگردان به خوبی این نکته را ادراک می کند که سینما یعنی مخاطب، گفت: اعتقاد دارم در زندگی هنری خود هیچ گاه نباید منتظر تایید دیگران باشیم، به کاری که اعتقاد دارید ادامه دهید و مطمئن باشید در شرایط دنیای کنونی هیچ فیلم خوبی بی پاسخ نمی ماند.

کارگردان «۲۱روز بعد» به محتوای درونی فیلم « ۲۱روز بعد» پرداخت و گفت: اعتقاد دارم انسان هیچ گاه به بن بست نمی رسد و این در کاراکتر در شخصیت مرتضی دیده می شود.

احساساتی شدن مخاطب را طالب نیستم

وی ادامه داد: کل فیلم سه دقیقه موسیقی دارد چراکه من احساساتی شدن مخاطب را طالب نیستم، کاراکتر من قهرمان است پس هرگز خسته نمی شود و در زندگی تنها جلو می رود.

خردمندان در ارتباط با بازی شخصیت نخست فیلم تاکید کرد: مهدی قربانی اکنون کاملا بازیگر حرفه ای است و روحیه فوق العاده ای دارد که با وجود همه شیطنت ها کار خوبی در این فیلم ارائه داد.

وی اضافه کرد: هدایتِ مهدی در برخی زمینه ها سخت بود چون خوداگاهی وی قوی است، اما مهدی اراده کرده است که بازیگر شود و برای آن می‌جنگد و من این را در یکی از صحنه های فیلم حس کردم.

کارگردان «۲۱ روز بعد» تاکید کرد: در صحنه ای که مرتضی روی ریل افتاده و بچه ها وی را می‌زنند از سخت ترین صحنه‌ها فیلم «۲۱روز بعد» بودکه در ۱۲ برداشت انجام شد.

وی اضافه کرد: پس از ۶ تا ۷ برداشت مهدی به من گفت چرا بچه ها من را کتک نمی زنند، اینجا بود که وقتی مجوز از طرف خود مهدی صادر شد صحنه طبیعی شکل گرفت، من آنجا در دلم گفتم که وی موفق می شود.

خردمندان با بیان اینکه راستین عزیزپور دیگر بازیگر کودک فیلم نیز بسیار باهوش، با ادب و احساساتی است و آتیه خوبی خواهد داشت، تصریح کرد: در صحنه ای که راستین به ترمز قطار آویزان شده است من تنها یک بار وضعیت کاراکتر محسن را تشریح کردم و بقیه آن استعداد خود بازیگر است.

یکی از مشکلات جدی سینمای کودکان و نوجوان، برخورد سهل انگارانه است

یکی از مشکلات جدی سینمای کودکان و نوجوان را برخورد سهل انگارانه با این فیلم ها برشمرد و اظهار داشت: باید توجه کنیم که این نسل قابل مقایسه با گذشته نیست، به شدت در معرض رسانه و فضای مجازی قرار دارد این در حالی است که ما به راحتی از اهمیت ساخت فیلم های با کیفیت که تاثیر در رشد ذهنی کودک دارد، رد می شویم.

در ادامه این نشست تهیه کننده فیلم «۲۱روز بعد اظهار داشت: در این ۱۰ سال من و آقای خردمندان در کنار هم کار کردیم و ساخت این فیلم نیز تجربه شیرینی برای من بود.

محمدرضا شفا افزود: ما پس از این ۱۰ سال به این نقطه رسیدیم که اکنون زمان ساخت فیلم بلند است و من در تمام اکران های مردمی با این نکته مواجه شدم که ما در ۲۱ روز بعد توانستیم گل بزنیم چرا که اکثریت قریب به اتفاق افراد با هیجان از سینما خارج شدند.

تهیه کننده فیلم «۲۱روز بعد» در ارتباط با دیده نشدن فیلمش توسط داوران جشنواره فجر تاکید کرد: طبیعی است جشنواره در داوری ذائقه هایی برای خوبی دارد، این امر برای ما تلخ و عجیب بود اما باید توجه کنیم که در جشنواره فجر فیلم ها مملو از بازیگران ستاره هستند که فیلم ما این ویژگی را نداشت گرچه از دیدگاه من بازیگران نوجوان فیلم به واقع ستاره هستند.

۲۱ روز بعد تا یک ماه دیگر اکران می شود

وی ادامه داد: فیلم ما در نظرسنجی های مردمی رتبه خوبی از یک تا سه داشت و جزو پنج فیلم برتر خانه سینما قرار گرفت.

شفا تاکید کرد: در شرایطی که یک ماه تا اکران فیلم زمان داریم احساس کنونی ما این است که فیلمی شریف، نجیب و جذاب ساختیم و فکر می کنیم فیلم آبرومندی برای گیشه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه فیلم ها برای ما که در این حوزه کار می کنیم دارای موتور محرکه ای است که قصه را به پیش می برد، گفت: ۲۱ روز موفقیت خود را مدیون فردی است که دست دعا برای ما برآورد و آن هم مادر محمدرضا است که دو سال مریض بود و خردمندان رنج بیماری وی را چشید و او اکنون در میان ما نیست.

راستین عزیزپور بازیگر کودک فیلم در ادامه با لحن شیرین و کودکانه خود فضای شادی برای جشنواره رقم زد.

عزیزپور: دوست داشتم با کارگردان مهربانی مانند آقای خردمندان بازی کنم

وی با اشاره به اینکه خیلی دوست داشتم با کارگردان مهربانی مانند آقای خردمندان بازی کنم، گفت: بسیاری از سکانس های من خراب می شد که آفای خردمندان به من روحیه می داد تا بازی خوبی ارائه دهم، وی کارگردان خوبی است.

بازیگر کودک فیلم ۲۱ روز بعد تاکید کرد: ما یک ماه تمرین داشتیم و با بازیگران فیلم رفیق شدیم و به دلیل اینکه در طول آن یک ماه دیالوگ ها را هم حفظ کردیم زمان فیلمبرداری به خوبی حس ها را درآوردیم.

وی با اشاره به اینکه پس از این فیلم در «عینک» در نقش اصلی بازی کرده است، گفت: هیچ کارگردانی تا به حال با من این اندازه مهربان نبوده است.

مهدی قربانی بازیگر نوجوان فیلم ۲۱ روز بعد نیز در ادامه اظهار داشت: این فیلم دومین کار سینمایی من است و پیش از آن تئاتر کار کردم

وی افزود: تاثیر این فیلم در من سبیار مثبت بود و شخصیت فیلم را دوست داشتم به نوعی که در زندگی من نیز تاثیر داشت.

قربانی: از کودکی عاشق بازیگری بودم

بازیگر نوجوان فیلم ۲۱ روز بعد تاکید کرد: از کودکی عاشق بازیگری بودم اما دوست نداشتم سر فیلمبرداری بروم ، از روزی که دستیار روستایی زنگ زد و خواست برای بازی در فلیم ابد و یک روز بروم دیدگاهم تغییر کرد و جلو دوربین رفتم.

وی با بیان اینکه در دو فیلمی که بازی کردم نقش های متفاوتی داشتم، گفت: در فیلم ۲۱ روز بعد، چند کاراکتر سینا و مهران را تست زدم و در نهایت برای شخصیت مرتضی انتخاب شدم.

قربانی تاکید کرد: من برخی سکانس ها را به واقع گریه می کردم به نوعی که هر موقع آقای علاقه مندان را می بینم یاد سکانس های احساسی خود در این فیلم می افتم.

وی اضافه کرد: نقش مرتضی را روست داشتم چون بسیار مقاوم است و تلاش می کند تا به هدف برسد. جای دوستم حسین شریفی که همانند برادرم است نیز در جشنواره خالی است.

 محمدرضا خردمندان پیش از این فیلمهای کوتاه هنوز، بچه و مرد، احسان، گزارشگرو دوئل را کارگردانی کرده است.

 

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 690928
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.