مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کاشان یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه های کشور است که تنها در مدول دوم آن بیش از 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان در نشست خبری که با حضور معاونین و مدیران شهری و ستادی در سالن جلسات آبفای کاشان برگزار شد به تشریح بحران آب در دشت و منطقه شهرستان کاشان پرداخت و گفت: بحران آب مربوط به یک روز و یک هفته خاص نمی شود و ضروری است دغدغه هر روز ما باشد. پیش از این مدیریت تآمین آب مورد توجه بود ولیکن اکنون مدیریت تأمین آب پاسخگوی نیازهای روزافزون ما نیست و باید به سمت و سوی مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف حرکت کنیم.

محمدرضا اسدی افزود: چهاردهه است که تراز آب کاشان منفی است و این وضعیت با اندک بارندگی وضعیت بحرانی آبخوان دشت کاشان را جبران نمی کند. در سال آبی جاری 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش بارندگی گزارش شده است و کل دریافتی به 80 میلی متر نمی رسد و این وضعیت نشان می دهد که نسبت به متوسط بازندگی که 125 میلی متر سالانه است، بسیار عقب هستیم. رشد 6 درصدی نسبت به عقب افتادگی چهار دهه ای قابل جبران نیست. همه اینها به این معنی است که با اندک بارندگی یادمان نرود که با بحران شدید آب مواجه هستیم.

کاهش مصرف آب شهروندان در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: البته گزارش ها حاکی از آن است که مردم نسبت به بحران آب منطقه و شهرستان هوشیار هستند. آمار مقایسه‌ای مصرف آب شهروندان در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه نشان از آن دارد که شهروندان مدیریت مصرف را جدی گرفته و شاهد کاهش مصرف هستیم در صورتی که افزایش دمای هوا و جمعیت به تبع افزایش مصرف را در پی دارد. همه اینها نشان دهنده اثرگذاری اقدامات فرهنگی مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب است.

اسدی تأکید کرد: در حال حاضر در بعضی از شهرها برای تأمین آب با مشکل جدی مواجه هستیم و دیگر مدیریت تأمین آب پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. شهر قمصر یکی از آن شهرهاست که برای تأمین آب با مشکل جدی مواجه هستیم و مدیریت مصرف تنها راهکار مقابله با این چالش است. این بدان معنی است که تا حد امکان از مصارف غیر ضرور اجتناب کنیم.

از مصارف غیرضرور آب اجتناب کنیم

رئیس هیأت مدیره آبفای کاشان اظهار داشت: متأسفانه علیرغم همه اطلاع رسانی و هشدارهایی که داد شده است هنوز در بعضی مناطق شاهد اتلاف آب در مصارف غیر ضروری هستیم. آب پاشی کوچه ، خیابان و پیاده روها نمونه ای از این بی توجهی است. وقتی آب را به این صورت هدر می دهیم یادمان باشد که آب از عمق بیش از 250 تا 300 متر زیر زمین با مشقت و سختی بیرون کشیده شده، تصفیه می شود و در اختیار شهروندان قرار می گیرد. شاید تصور برخی از شهروندان آن است که ما در منابع زیرزمینی به دریایی از منابع بی انتهای وصل هستیم در صورتی که چنین نیست.

اسدی یادآور شد: در حال حاضر آب شرب شهرستان از طریق 140 حلقه چاه به اضافه آب خط انتقال زاینده رود تأمین می گردد. کاهش دبی برداشت آب از چاههای حفر شده و بالا رفتن EC دو چالش جدی در خصوص تأمین آب می باشد. فرض کنیم هر چاه سالانه یک لیتر در ثانیه کاهش آب داشته باشد که در مجموع 140 لیتر در ثانیه کاهش آب خواهیم داشت. برای جبران آن سالانه نیاز به حفر هفت حلقه چاه با متوسط 20 لیتر در ثانیه است و این با توجه به وضعیت آبخوان دشت کاشان و حفر چاه‌های متعدد امکان پذیر نیست.

وی افزود: همه این واقعیات موجود و چالش های پیش رو در خصوص تأمین آب نشان از آن دارد که ما همواره نیازمند مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب می باشیم تا بتوانیم شرایط سخت بحرانی را مدیریت کنیم حتی در زمان های به اصطلاح «ترسالی» که مختصری بارندگی اضافه می‌شود این ضرورت مرتفع نمی گردد.

احداث شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و تصفیه خانه در راستای پایداری منابع آب کاشان

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: یکی از پروژه هایی که در راستای پایداری منابع آب دشت کاشان مورد توجه قرار گرفته است احداث شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و تصفیه خانه فاضلاب کاشان است. چندین سال است که شهر درگیر این پروژه است. تاکنون 300 کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی احداث شده و مدول اول تصفیه خانه برای بهره برداری رسیده و مدول دوم در آستانه بهره برداری است.

وی تأکید کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهر کاشان یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های کشور است که تنها در مدول دوم آن بیش از 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

بهره برداری از سرمایه گذاری ها انجام شده با اتصال فاضلاب خانگی به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری

مهندس اسدی گفت: اکنون نوبت شهروندان است تا با اتصال فاضلاب خانگی به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری کمک کنند تا سرمایه گذاری هایی که در این خصوص انجام گرفته است به بهره برداری برسد. این اقدام کمک قابل توجه به پایداری منابع آب در دشت کاشان است.

وی تأکید کرد: بخش عمده ای از آب شرب شهر کاشان از طریق اندوخته محدود آب در منابع زیرزمینی تأمین می گردد. از اینرو ضروری است نسبت به حفظ این منابع محدود از آلودگی توجه جدی داشته باشیم. اتصال فاضلاب خانگی به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری باعث می گردد تا از آلودگی منابع پیشگیری به عمل آمده و منابع موجود و محدودی که داریم کمتر آسیب ببیند.

تسهیلات و مشوق ها برای اتصال فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب شهری کاشان

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: برای این که از سرمایه گذاری انجام گرفته به صورت بهینه استفاده کنیم شایسته است سرعت نصب افزایش پیدا کند. شرکت آب و فاضلاب کاشان برای تحقق این موضوع مشوق هایی برای شهروندان در نظر گرفته است.

مهندس اسدی افزود: چنانچه شهروندان نسبت به اتصال فاضلاب خانگی به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری اقدام کنند از تسهیلات تقسیط طولانی مدت حق انشعاب برخوردار می گردند. در حال حاضر اقساط خرید انشعاب از 13 تا 15 قسط است و چنانچه مشترک به محض خرید انشعاب نسبت به اتصال آن اقدام کند تقسیط خرید انشعاب تا 36 قسط قابل افزایش است.

وی تأکید کرد: اضافه بر آن شرکت آب و فاضلاب کاشان تمهیداتی در نظر گرفته است تا تسهیلات 2 میلیون تومانی قرض الحسنه برای مشترکین فراهم نماید تا هزینه های اتصال فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب شهری از طریق آن تأمین گردد.

اسدی افزود: همه ی این اقدامات برای آن است که هرچه زودتر منازل در محدوده شبکه فاضلاب شهری به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل گردد تا از الودگی منابع آب زیرزمینی جلوگیری کنیم و پساب به دست آمده را بعنوان جایگزین مناسب برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی در حوزه های کشاورزی، صنعت و فضای سبز مورد بهره برداری قرار دهیم.

آگاهی بخشی بهترین راه برای اتصال فاضلاب خانگی به شبکه جمع آوری است

مهندس اسدی گفت: آبفای کاشان ترجیح می دهد تا از طریق راههای تعاملی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ضرورت های استفاده از شبکه جمع آوری فاضلاب شهری را در بین مردم نهادینه نماید تا هرچه زودتر اتصال های فاضلاب خانگی به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری محقق گردد هرچند شرکت برای این کار ابزارهای قانونی نیز در دست دارد.

وی یادآور شد: بر اساس آئین نامه عملیاتی شرکت؛ آب و فاضلاب لازم و ملزوم همدیگر است. این بدان معنی است که هر وقت شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در منطقه ای به بهره برداری رسید مشترک همانگونه که از انشعاب آب استفاده می کند بایستی فاضلاب آن را تحویل شبکه فاضلاب شهری دهد در غیر این صورت از داشتن آب محروم می گردد و فلسفه این کار آن است که ما مجاز نیستیم که آب پاک و زلال را تحویل گرفته و فاضلاب آلوده وارد طبیعت کنیم تا تهدیدی برای منابع زیرزمینی بوده و مخاطرات جدی زیست محیطی ایجاد نماید.

افتتاح و بهره برداری از پروژه های آبفا

در ادامه این نشست خبری مدیرعامل آبفای کاشان به بیان پروژه های پرداخت که طی یک سال گذشته کلنگ زنی یا افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار داشت: اصلاح خط انتقال آب نابر به کاشان با اعتبار بالغ بر 22 میلیارد تومان ، اصلاح شبکه آب شهری به طول 40 کیلومتر، شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهری نیاسر ، کلنگ زنی پروژه بهبود شیرین سازی یکی از چاههای آب در شهر نیاسر و اخذ مجوز شیرین سازی آب شرب در شهرهای نوش آباد و سفید شهر ، شبکه تله متری چاههای شرب کاشان و الکترنیکی نمودن کلیه خدمات آبفا از جمله اقداماتی است که طی یک سال گذشته در شرکت آبفای کاشان محقق شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.