به گزارش ایرنا، نظام عملیات مناسب کشاورزی به کلیه فعالیت های مرتبط با مدیریت تولید محصولات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت، برداشت، جدا سازی، بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل گفته می شود که با در نظر گرفتن همه جوانب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و به منظور کاهش آلاینده های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است.
این روش با اهداف تولید محصول با عملیات خوب کشاورزی برای اطمینان مصرف کننده، سلامت ایمنی و رفاه انسان و دام ، حفظ اکوسیستم طبیعی و کمک به تولید پایدار و اصلاح کاربردهای بی رویه نهاده های شیمیایی که اخیرا موجب نگرانی های زیادی در بخش کشاورزی، محیط زیست و حفاظت از منابع شده در بخش کشاورزی اجرا می شود.
دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اقدام به طراحی GAP پیاز در طول بیش از یک سال نمود و از بهمن ماه سال گذشته، با انجام کشت در پایلوت‌های اجرایی استان در 2 شهرستان فلاورجان و فریدن، مراحل اجرایی این آیین‌نامه در استان کلید خورد تا نواقص و مشکلات احتمالی شناسایی شود.
در همین ارتباط مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در حاشیه بازدید مشاور رئیس سازمان و سایر کارشناسان و متخصصان سازمان جهاد کشاورزی از مزرعه GAP پیاز شهرستان فلاورجان، گفت: GAP یک نظام پایدار برای تولید محصول سالم در دنیا ست.
حمیدرضا رحمانی افزود: در واقع استانداردهای گپ تولید محصول سالمی را در پی دارد که باقیمانده سم و کود آن در حد مجاز باشد که از فرآیندهای قبل از کشت تا زمان مصرف نهایی را دنبال کند.
وی اضافه کرد: در این فرآیند، استفاده از سم محدود شده و باقیمانده سم وجود ندارد زیرا مصرف سم به طور دقیق کنترل و از سموم کم خطر استفاده می ‌شود.
رحمانی ادامه داد: انتظار می‌ رود باقیمانده سم در پیاز تولیدی GAP وجود نداشته و باقیمانده نیترات نیز زیر حد مجاز باشد زیرا کودهای نیتروژنه مدیریت شده و به صورت بسیار محدود مورد مصرف قرار می گیرند.
وی در باره کشت براساس استانداردهای گپ در دو شهرستان اصفهان گفت: حدود هزار متر مربع از این دو منطقه به اجرای دستورالعمل GAP ( کشت تجربی) و همین مقدار زمین نیز به کشت شاهد اختصاص داده شده است.
رحمانی افزود: در بخش شاهد کشت محصول با همان روش کشاورز به صورت سنتی انجام می گیرد اما در بخش GAP یا کشت تجربی، کشت محصول زیر نظر متخصصان و کارشناسان به صورت علمی انجام شده و میزان استفاده از کود و سم نیز به طور دقیق کنترل می‌شود.
وی اضافه کرد: در این کشت تجربی، تمام مشکلات و نواقص دستور‌العمل اجرایی را شناسایی می شود، بعد از آن اصلاحات احتمالی انجام شده و در نهایت GAP اجرایی نهایی تهیه و برای اجرا در اختیار تمام کشور قرار می‌ گیرد.
مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: دفتر محیط زیست و سلامت غذا سازمان، اجرای GAP برای محصولاتی مانند سیب زمینی، فلفل دلمه و گوجه فرنگی را نیز در فاز دوم در دستور کار دارد.
وی گفت: تاکنون 33 مورد GAP در سطح کشور تدوین شده اما وارد فاز اجرایی نشده بلکه فقط ترجمه سایرGAP ها در سطح دنیا هستند.
رحمانی افزود: بنابراین برای تولید محصول سالم در کشور پس از تهیه GAP ها، این آیین‌نامه‌ها به مرحله اجرا در می‌آیند تا نواقص شناسایی شده و رفع شوند سپس در سطح کشور اجرا شوند.
گ/ 7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استکی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.