به گزارش ایرنا، فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان صبح روز پنجشنبه با حضور استاندار، شهردار، اعضای شورای شهر و مدیران شهری اصفهان بصورت آزمایشی راه اندازی شد و قرار است تا یک هفته آینده رسمی به بهره برداری برسد.
مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان در این زمینه اعلام کرد که آزمایش ‌های مربوط به راه اندازی مرحله سوم خط یک قطار شهری اصفهان حد فاصل چهار راه تختی تا میدان آزادی با موفقیت پایان یافته و مسافرگیری قطار شهری از ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و میدان آزادی بزودی انجام می شود.
در این مرحله، قطارشهری با عبور از ایستگاه ‌های امام حسین (ع) (دروازه دولت)، انقلاب و سی و سه پل در ایستگاه ‌های شریعتی و میدان آزادی ( دروازه شیراز) توقف خواهد کرد.
خط یک قطار شهری اصفهان بطول 20 کیلومتر از شمال تا جنوب این کلانشهر از شهرک قدس ( در شمال شهر) تا پایانه مسافربری صفه ( در جنوب شهر) ادامه می یابد و دارای 20 ایستگاه است. میدان آزادی، شانزدهمین ایستگاه این خط است.
تاکنون 12 کیلومتر از این خط شامل فازهای اول و دوم از شهرک قدس تا چهار راه تختی با 11 ایستگاه مورد بهره برداری قرار گرفته است.
شهردار اصفهان قبلا گفته است که اواخر بهار امسال صدای سوت قطار شهری در ایستگاه آزادی اصفهان شنیده خواهد شد.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط های دوم و سوم قطارشهری اصفهان نیز با سرعت در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از این خطوط، شبکه ریلی درون شهری اصفهان در سال 1400 بتواند گره های کور ترافیکی شهر را باز کند.
خط دوم قطار شهری اصفهان از شرق به غرب اصفهان و خط سوم از میدان آزادی به سمت جنوب غربی اصفهان است.
به گفته مسئولان شهرداری اصفهان، خط 2 قطارشهری اصفهان تا چهار سال آینده تکمیل شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

*** 2 هزار میلیارد تومان هزینه خط یک قطار شهری اصفهان
بنا به گزارش مسئولان شهرداری اصفهان، تاکنون حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای خط یک قطار شهری اصفهان هزینه شده که حدود 750 میلیارد تومان آن از سوی دولت و یک هزار و 250 میلیارد تومان آن از سوی شهرداری هزینه شده است.
برای تکمیل خط یک قطار شهری اصفهان، حدود 500 میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است که باید از سوی شهرداری و دولت تامین شود.
همچنین مسئولان شهرداری اصفهان وعده داده اند که تا پایان سالجاری، سایر ایستگاه‌های باقیمانده از خط یک قطار شهری تا ترمینال صفه اصفهان به بهره‌برداری برسد.

*** مجوز عبور قطار از خیابان چهارباغ عباسی صادر شد**
همچنین شهرداری اصفهان اعلام کرده است که طراحی مسیر و عملیات اجرایی خط یک قطار شهری اصفهان پس از بررسی‌های چند ساله کارشناسان یونسکو و ایکوموس، در سی و هفتمین اجلاس یونسکو، در تاریخ 6 تیر 1392 تأیید و از دستور کار یونسکو خارج شد.
ایکو موس یا شورای بین ‌المللی ابنیه و محوطه‌ ها (ICOMOS) سازمانی جهانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان است.
در کنار تایید یونسکو، به دلیل حساسیت‌های مشترک استانداری، مدیریت شهری و میراث فرهنگی کشور، بر اساس توافقنامه سال 91، دانشگاه علم و صنعت تهران به عنوان مشاور امین میراث فرهنگی به منظور بررسی مطالعات و تایید عملیات اجرایی معرفی؛ و در این رابطه اردیبهشت سال 95، مطالعات مشاور سازمان قطارشهری اصفهان توسط مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور تایید شد.
پس از همکاری‌ های علمی و بین ‌المللی با سازمان‌ های یونسکو، ایکوموس جهانی، دانشگاه مونیخ آلمان، دانشگاه ‌های مطرح ایران و سازمان میراث فرهنگی 27 خرداد امسال، عملیات اجرایی خط یک قطارشهری اصفهان و عبور قطار در خیابان چهارباغ عباسی تأیید شد.
در این تاییدیه آمده ' با توجه به اینکه فرش‌های میراگر اجرا شده در مسیر خیابان چهارباغ عباسی از میدان امام حسین (ع) تا سی و سه پل، ارتعاشی را به بناهای تاریخی این محدوده منتقل نمی‌ کند، عملیات اجرایی مورد تایید و عبور قطار از این محدوده بلامانع است'.
سازمان قطارشهری اصفهان در رابطه با حفظ بناهای تاریخی این شهر در سه سال گذشته بیش از 95 میلیارد ریال هزینه کرده است.
همچنین، اولین و بزرگترین عملیات پایش (مانیتورینگ) بر روی بناهای تاریخی محدوده چهارباغ عباسی اصفهان بصورت دائم به منظور جلوگیری از هرگونه ارتعاش در دوره بهره‌ برداری بلندمدت، در حال طراحی و اجراست.
عملیات اجرایی طرح قطارشهری کلانشهر اصفهان از سال 1380 آغاز شد اما با توجه به بافت تاریخی شهر اصفهان و برخی مشکلات دیگر از جمله محدودیت اعتباری و مالی، این طرح به کندی پیش رفت تا اینکه بخش نخست خط یک قطار شهری اصفهان پس از 14 سال در مهرماه سال 1394 و بخش دوم آن نیز آبان ماه پارسال افتتاح شد.
کلانشهر اصفهان با 2 میلیون جمعیت با چالش ها و معضل هایی همچون آلودگی هوا، ترافیک سنگین در خیابان ها و بزرگراه ها و افزایش روز افزون آمار خودرو های شخصی مواجه است بطوریکه بر اساس آخرین آمار، روزانه حدود 800 هزار خودرو در سطح این شهر تردد می کند.
بدون شک، راه اندازی کامل خط یک قطار شهری اصفهان که از شمال تا جنوب این کلانشهر را می پیماید نقش بسزایی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی خواهد داشت.
ت/3011 / ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.