به گزارش ایرنا، ' امیرحسین بانکی ' عصر چهارشنبه در نشستی خبری که در دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب در خطاب خود به هسته های فکری، فرهنگی، عملی و جهادی آنها را در حوزه های فرهنگی، آتش به اختیار کردند.
وی ادامه داد: آتش به اختیار بودن یک حقیقتی است که در گفتار رهبر معظم انقلاب نمایان شد و در کارهای فرهنگی یک ضرورت است.
رئیس دانشکده اهل البیت (ع) دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اصطلاح 'آتش به اختیار' یک مفهوم نظامی است و زمانی به کار می رود که اختلالی در ارتباط بین فرمانده ارشد و افسران خط نبرد به وجود آید.
وی ادامه داد: به کارگیری این مفهوم هر چند جدید است ولی در مبحث امر به معروف و نهی از منکر، سبقه دینی و ریشه در تفکر انقلاب اسلامی دارد.
این کارشناس فرهنگی اظهارکرد: امام خمینی (ره) در بند میم، وصیتنامه سیاسی الهی خود به مردم و جوانان حزب اللهی توصیه می کنند که در صورت کوتاهی دستگاه های مربوطه، مردم از انجام امور برخلاف اسلام، برخلاف عفت عمومی و برخلاف مصالح کشور جلوگیری کنند.
وی گفت: آتش به اختیار بودن برای گروه های خودجوش مردمی، حرکتی ذاتی است و بر این نکته تاکید دارد که حرکت فرهنگی نیازمند اقدام های سازمانی نیست.
بانکی تصریح کرد: آتش به اختیار بودن بر این نکته تاکید دارد که فرد، در برابر معظلات و مشکلات فرهنگی مسئولیت دارد لذا به جای اینکه انگشت اتهام را به سمت دیگری دراز کند باید از خود بپرسد، چه کرده است؟.
وی ادامه داد: در متون دینی نیز بر این نکته تاکید شده که همه در برابر وضعیت جامعه مسئول هستند و کسی که شب را صبح کند ولی به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست.
استاد دانشگاه اصفهان اظهارکرد: مطرح شدن این بحث از سوی رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره دارد که باید کارهای فرهنگی بصورت مردمی دنبال شود.
وی اضافه کرد: کارهای فرهنگی سفارشی و سلسله مراتبی به نتیجه نمی رسد.
بانکی خاطرنشان کرد: امروز دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ، نیروهای خود را آتش به اختیار کرده است و بسیاری از ضربه هایی که به فرهنگ جوامع وارد می شود از ناحیه نیروهای دست نشانده است.
وی تاکید کرد: آتش به اختیار بودن مستلزم کار مشورتی، برنامه ریزی شده، هدفمند و از روی بصیرت است و بی شک کسی که در این مسیر گام بر می دارد، باید شجاع و مسئول اعمال خود باشد.
رئیس دانشکده اهل البیت دانشگاه اصفهان اظهارکرد: نمونه های بارز آتش به اختیاری را در اقدام خیران کشور بخوبی می توان مشاهده کرد زیرا خیران و خیریه ها منتظر ابلاغ های رسمی دستگاهها نیستند بلکه با ابتکار و خلاقیت در تلاش برای برطرف کردن مشکلات جامعه هستند.
بانکی اضافه کرد: هر کار فرهنگی نیازمند عشق و علاقه است و فرد باید دغدغه فرهنگی داشته باشد ولی متاسفانه سایه های اقتصاد، سیاست و مسائل امنیتی بر سر برخی کارهای فرهنگی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: برخی به جای دغدغه فرهنگ، دغدغه های دیگری از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی و امثال آن دارند بنابراین انجام کار فرهنگی برای کسب اعتبار سیاسی، اقتصادی، امنیتی و امثال آن بی نتیجه خواهد بود.
نشست خبری 'آتش به اختیار فرهنگی؛ رویکردها، نمونه ها و افق ها' از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان با هدف تبیین منویات رهبر معظم انقلاب در دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
/7134/ 2093 ** خبرنگار: محمد کامران ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.