کشور ایران همواره پذیرای تعداد زیادی از مهاجران و اتباع خارجی و آسیب دیدگان جنگ بوده و با توجه به ارزش های اسلامی و انسانی تاکنون خدمات ارزشمندی را به آنها به ویژه درزمینه بهداشت و سلامت اختصاص داده است و خود را مکلف به خدمات رسانی مطلوب به آنها می داند.
اصفهان نیز سومین استان پذیرای اتباع خارجی در کشور است و برنامه های بسیاری برای بهبود و ارتقای سطح بهداشت و سلامت آنها از جمله واکسیناسیون کودکان و مراقبت از مادران باردار انجام داده است که استفاده از ظرفیت داوطلبان سلامت نیز یکی از این برنامه هاست.
رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان روز دوشنبه در این باره به ایرنا گفت: امسال برای نخستین باربه طورگسترده اقدام به استفاده ازداوطلبان سلامت ازمیان اتباع خارجی ساکن درکلانشهر اصفهان به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه کردیم.
دکتر آیت سهرابی افزود: این داوطلبان ابتدا توسط کارشناسان مراکز بهداشت دوره های آموزشی لازم را می گذرانند و سپس اقدام به اطلاع رسانی به خانواده ها درباره مراقبت های بهداشتی، مادران باردار، واکسیناسیون و بیماری های روانی و جسمی می کنند.
وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای بهداشتی، به ازای هر40 خانواردر جامعه باید یک داوطلب سلامت فعال داشته باشیم، اظهار کرد: با توجه به سکونت تعدادی از اتباع خارجی در کلانشهر اصفهان و زیر پوشش محدوده مرکز بهداشت شماره 2 ، امسال بر آن شدیم تا بطور گسترده از ظرفیت آنها به عنوان داوطلبان و رابطان سلامت و بهداشت استفاده کنیم.
سهرابی با بیان اینکه بیش از یکهزار و 500 داوطلب سلامت و رابط بهداشت در منطقه زیر پوشش مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان فعال هستند، تصریح کرد: نخستین کلاس آموزشی برای حدود 50 داوطلب سلامت اتباع خارجی در این منطقه نیز توسط مرکز بهداشت شماره 2 برگزار شد.
مسئول برنامه های مشارکت مردمی مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان نیز در این رابطه به ایرنا گفت: استفاده از ظرفیت داوطلبان سلامت اتباع خارجی در راستای برنامه داوطلبان سلامت محلات انجام شد.
هما زرین با اشاره به اینکه این داوطلبان به صورت افتخاری با مرکز بهداشت همکاری می کنند، افزود: پیش از این به صورت پراکنده تعدادی داوطلب سلامت از میان اتباع خارجی با مرکز بهداشت همکاری می کردند اما امسال با توجه به نیاز آموزشی که در میان آنها احساس شد، این برنامه به صورت گسترده اجرا شد.
وی اظهار کرد: با توجه به استقبال خوب خانواده های اتباع خارجی از این طرح تا کنون حدود 80 نفر به عنوان داوطلبان سلامت شناسایی شده اند و برای حدود 50 نفر از آنها یک دوره آموزشی در موسسه امید مهاجر برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: موسسه امید مهاجر یک سازمان مردم نهاد(NGO) برای اتباع خارجی است.
زرین همچنین با بیان اینکه داوطلبان سلامت از مهمترین رویکردهای جذب مشارکت مردمی در تحقق اهداف سلامت هستند، گفت: یکی از برنامه های وزارت بهداشت برای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه استفاده از ظرفیت خانواده است.
مرکز بهداشت شماره 2، مناطق غرب و جنوب زاینده رود در اصفهان با حدود یک میلیون و 300 هزار تن جمعیت را زیر پوشش دارد.
مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان سال گذشته گفته بود این استان پذیرای حدود 170 هزار تبعه خارجی مقیم دارای مدارک قانونی است که بیشتر آنها به ترتیب اتباع افغانستان و عراق هستند.
مهدی سلیمانی با بیان اینکه اصفهان ازنظرتعداد اتباع خارجی، سومین استان در کشور بعد از استان تهران وخراسان رضوی است، اظهار کرد:انواع خدمات بهداشتی، درمانی وآموزشی به اتباع خارجی در استان اصفهان ارائه می شود.
سلیمانی با بیان اینکه همه آنها از خدمات بهداشتی مانند بهداشت خانواده، واکسیناسیون و مراقبت از زنان باردار برخوردارند، افزود: بیش از 18 هزار و 500 تبعه خارجی ساکن در استان دارای دفترچه بیمه سلامت هستند و می توانند از خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز دولتی بهره مند شوند.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.