زهرا فیضی روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: فعالیت این کشتارگاهها با تجهیزات قدیمی و فرسوده علاوه بر افزایش هزینه‌ های کشتار، کیفیت گوشت مرغ را کاهش می‌ دهد.
وی افزود: بنابراین ضروری است برای بهبود وضعیت این کشتارگاه‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود و در راستای بازسازی این تجهیزات اهرم ‌های تشویقی برای کشتارگاه‌ها لحاظ گردد.
مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه به اجرای طرح نظارت بر ' تخلف توزیع مرغ خارج از سایز در این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به واردات مرغ از سایر استان ها برای تامین مرغ گوشتی مصرفی استان اصفهان در ماه مبارک رمضان طرح نظارت بر ' تخلف توزیع مرغ خارج از سایز ' اجرا شد.
وی افزود: به دلیل پش سر نهادن دوره آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته و ممانعت از جوجه ریزی، مجبور به وراد کردن گوشت از دیگر استان ها شدیم.
وی اضافه کرد: برخی گزارش ها حاکی از ورود مرغ های خارج از سایز به این استان بود که لزوم اجرای این طرح در ماه مبارک رمضان را ایجاب کرد.
فیضی گفت: مرغ های سایز معمولا وزنی بین یک تا 2 کیلوگرم دارند و مرغ های خارج از سایز مرغ هایی هستند که وزنشان خارج از این محدوده ( معمولا سنگین تر) بوده و کیفیت لازم را برای مصرف خانوار ندارند.
وی بیان کرد: گروه نظارت در این طرح متشکل از نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، اتحادیه مرغداران گوشتی و انجمن صنفی کشتارگاه‌های طیور استان بود.
مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در ماه مبارک رمضان از کشتارگاه‌های طیور و نیز مراکز عرضه گوشت مرغ در سطح استان بازدید و وضعیت کشتارگاه‌های طیور، نحوه کشتار، بسته‌بندی و وزن مرغ توزیعی در سطح شهر را رصد شد.
وی اضافه کرد: این اکیپ نظارتی بر اساس مصوبات کارگروه تخصصی مدیریت و برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ استان فعالیت خود را با هدف التزام فعالان صنعت مرغ گوشتی استان به رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات فنی و بهداشتی برای افزایش کیفیت گوشت مرغ تولیدی استان از 19 خردادماه سالجاری آغاز بکار کرد.
مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در بازدیدهای انجام شده برخی تخلفات بویژه در توزیع مرغ خارج سایز گرم مشاهده شد که در قدم اول نسبت به اخطار به واحدهای متخلف اقدام شد که در صورت ادامه تخلفات برخورد لازم بعمل خواهد آمد.
وی با اشاره به ظرفیت تولید بالا و مصرف سرانه گوشت مرغ استان، گفت: گوشت مرغ یکی از منابع اصلی خوراکی با ارزش غذایی بالاست که قیمت مناسب برای تامین نیاز پروتئینی اقشار جامعه دارد.
فیضی افزود: بنابراین ارتقای کیفیت گوشت مرغ استان به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و نیز تولید محصول صادراتی بمنظور افزایش امکان صادرات این محصول و جلوگیری از ضرر و زیان تولید کنندگان ناشی از مازاد تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار ضروری است.
وی از دیگر طرح‌های کیفی‌سازی گوشت مرغ استان را طرح رتبه‌بندی مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های طیور، طرح کاهش سن و وزن مرغ گوشتی برشمرد و افزود: طرح‌های مذکور در کارگروه تخصصی مدیریت و برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ استان و نیز کارگروه سلامت غذا که در سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل می شود، در دست پیگیری هستند.
فیضی تعداد کشتارگاه‌های فعال طیور استان اصفهان را 17 عدد اعلام کرد.
با گزارش ایرنا، آنفولانزای فوق حاد پرندگان زمستان سال گذشته در استان فراگیر شد و 150 کانون را در این استان درگیر کرد که عمده کانون ها با 56 درصد سهم، روستایی بودند.
بر اثر ورود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به استان اصفهان حدود یک درصد از طیور بومی و 3 درصد از طیور واحدهای تولید صنعتی استان معدوم شدند.
همزمان با ورود ویروس آنفلوآنزا به استان اصفهان حدود سه میلیون و 500 هزار قطعه از طیور بومی و صنعتی و 570تن تخم مرغ در این استان معدوم شد.
این بیماری تا پایان سال گذشته و ابتدای امسال مهار و کنترل شد.
استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.
ت/ 7153 / 2093 ** خبرنگار: هُدا استکی - انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.