به گزارش ایرنا، محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌ گذاری و کمک‌ های فنی ایران از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، قزوین، کرمان و خراسان رضوی به عنوان استان‌ های موفق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نام برد.
بر اساس اطلاعات سازمان سرمایه‌ گذاری و کمک‌ های فنی ایران سال گذشته کشور بیش از 10 میلیارد و 400 میلیون دلار مصوبه سرمایه‌ گذاری با صدور ضمانتنامه داشته است که در تاریخ سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ایران بی‌ سابقه است.
معاون وزیر اقتصاد همکاری با وزارت کشور برای تقویت و تجهیز مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان‌ها را راهکار دیگر در این زمینه بیان کرد و گفت: سازمان توانست اطلاعات پنج هزار مورد از طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه ‌گذاری در استان‌ها را گرد آوری و بیش از 800 مورد آن را پالایش کند که این 800 مورد در تارنمای سازمان ثبت شده است.
در این بین، تدوین 129 طرح برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ارزش 14.4 میلیارد یورو در استان اصفهان نشان می دهد که این استان در جذب سرمایه گذاری خارجی استانی موفق عمل کرده است.
ایجاد تحول در روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران و خنثی سازی پروژه ایران هراسی بویژه پس از برجام، نه تنها سایه تهدید و تحریم علیه کشورمان را کنار زد، بلکه رویکرد بین المللی به سمت همکاری با جمهوری اسلامی ایران جهت گرفت، بگونه ای که هیات های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی از کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در کشورمان اعلام آمادگی کردند.
از سوی دیگر بنابر تحلیل مفسران و کارشناسان اقتصادی، دولت تا اطلاع ثانوی نمی تواند نقش کارفرمای بزرگ را در اقتصاد ایفا کند بنابراین راهی جز سرمایه گذاری خارجی در همه زمینه ها برای رونق اقتصادی کشور وجود ندارد، بنابراین استقبال و فضاسازی مناسب برای سرمایه گذاری خارجی امری اجتناب ناپذیر است.
استان اصفهان به عنوان صنعتی ترین استان کشور در این مدت شاهد حضور هیات های مختلف از کشورهای خارجی بوده است، اکثر این هیات ها با حضور در این خطه نشست های متعددی در راستای افزایش همکاری ها داشته اند.
در این مدت بیش از یکصد هیات اقتصادی به اصفهان سفر کرده و تمایل خود را نسبت به توسعه همکاری دوجانبه و سرمایه گذاری در این استان بویژه در بخش آب به عنوان چالش اصلی استان اعلام کرده اند.
امضای قراردادهای متعدد و تفاهمنامه سرمایه گذاری خارجی در امور زیربنایی، اقتصادی، بهداشتی درمانی، صنعت گردشگری، افزایش سه برابری ورود جهانگردان و دیدار یکصد هیات خارجی از اصفهان، نمونه ای از دستاوردهای برجام و شاخصه های عملکردی دولت تدبیر و امید است.
محورهای اصلی این مذاکرات، نشست ها، سرمایه گذاری ها، قراردادهای هیات های خارجی و هیات های اقتصادی استان اصفهان در ارتباط با حوزه های انتقال فناوری، زیست محیطی، درمانی، طرح های آبی، حمل و نقل و تامین ماشین آلات سنگین بوده است.
برای سهولت سفر و تسهیل برپایی نشست ها، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان به عنوان محور اصلی و بنوعی برنامه ریز این مذاکرات مشخص و فعال شده است.

*** سرمایه گذاری در طرحهای آبی استان اصفهان ***
طرح انتقال آب 'بهشت آباد' به فلات مرکزی ایران و قطار اصفهان – اهواز از جمله طرح هایی است که برای تامین منابع فاینانس آن با هیات های خارجی مذاکره شده است.
از طرح انتقال آب 'بهشت آباد' به فلات مرکزی ایران می توان به عنوان یکی از طرح های زیربنایی و راهکارهای حل مشکل آب منطقه نام برد که طبق وعده دولت با جدیت در حال انجام است.
هدف این طرح تأمین آب شرب بر اساس پیش بینی جمعیتی برای استان های اصفهان، کرمان و یزد است.
این طرح در سه بخش مجزا شامل احداث سد 1.5 میلیارد مترمکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا منطقه 'شلمزار' در چهارمحال و بختیاری و خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان است.
حجم آب انتقالی این طرح، در مجموع 580 میلیون مترمکعب خواهد بود که 250 میلیون مترمکعب آن برای اصفهان، 180 میلیون متر مکعب برای کرمان و 150 میلیون متر مکعب برای یزد اختصاص خواهد یافت و این ارقام بصورت مصوبه قانونی ابلاغ شده است.
به گفته رسول زرگرپور استاندار اصفهان، آخرین برآوردهای پیمانکار برای این طرح بدون محاسبه خط انتقال یزد و کرمان، حدود 750 میلیون دلار هزینه سد، حدود 300 میلیون دلار سامانه انتقال، 470 میلیون دلار خط لوله انتقال از شلمزار به اصفهان و در مجموع یک میلیارد و 520 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

*** توسعه فرودگاه اصفهان با همکاری فرانسه***
طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیر ساختهای توسعه در جریان سفر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه در سال 94، بین شرکت فرودگاه های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد.
بر اساس این توافق ترمینال خارجی 25 هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد تا بتواند ترافیک ناشی از مقطع پسا برجام در اصفهان را پشتیبانی کند.
با اجرای این طرح، ظرفیت فرودگاه دو برابر خواهد شد.
استاندار اصفهان با اشاره به عقد قرارداد با سرمایه گذاران فرانسوی برای طرح توسعه فرودگاه اصفهان افزود: ما با تقاضاهای زیادی برای برقراری خطوط ایر لاین خارجی به اصفهان مواجه هستیم.
وی ادامه داد: مرکزیت اصفهان همه شرایط ایده آل و مناسب را برای تبدیل این شهربه مقصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند.

***احداث بیمارستان یکهزار تخت خوابی در اصفهان با سرمایه گذاری ایتالیا***
قرارداد این پروژه به ارزش 200 میلیون یورو با یک شرکت ایتالیایی منعقد شده که در بازدید اوایل مرداد کارشناسان این شرکت از زمین محل، کار طراحی و اجرایی آن نیز آغاز شده است.
تفاهمنامه احداث این بیمارستان اردیبهشت ماه امسال میان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شرکت 'سن دوناتو' (san donato) ایتالیا منعقد شد.
گروه 'سن دوناتو' بزرگترین گروه خصوصی سلامت با 18 بیمارستان و چهار هزار پزشک در کشور ایتالیا است.

***امضای قرارداد تقویت زیر ساخت های گردشگری***
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ورود گردشگران خارجی به اصفهان سه برابر افزایش یافته است و یکی از مشکلاتی که هم اکنون برای گردشگری اصفهان به چشم می خورد، کمبود هتل است که در همین راستا برنامه ریزی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای تقویت زیر ساخت های اقامتی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
استاندار اصفهان در گفت وگو با ایرنا با اشاره به روند رشد گردشگری در کشور و توجه به این مهم به عنوان محور توسعه این استان گفت: در دوران پسا برجام قرارداد کلی احداث 20 هتل در کشور منعقد شده که از این تعداد پنج هتل در اصفهان ساخته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: برای احداث این هتل ها با سرمایه گذاران خارجی رایزنی شده است.
فریدون الهیاری همچنین از رایزنی با سرمایه گذارانی از کشور کره جنوبی برای احداث دو منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان خبر داد.
استان اصفهان دارای بیش از 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.
همچنین به گفته معاون سرمایه گذاری و طرح های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در سه ماه نخست سالجاری، فرصت های سرمایه گذاری حوزه گردشگری استان به بیش از 20 گروه سرمایه گذار خارجی معرفی شده است.
حمید امینی افزود: گروه های خارجی متقاضی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان در قالب بازدیدها و نشست های کارشناسی با زیر ساخت ها، فرصت ها، توانمندی ها و ظرفیت های مختلف اصفهان در صنعت گردشگری آشنا شده اند.
وی اظهار کرد: این سرمایه گذاران برای ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی از جمله هتل، دهکده سلامت، احیاء خانه های تاریخی بمنظور بهره برداری در صنعت گردشگری و ایجاد منطقه نمونه گردشگری در استان اصفهان هدایت و ترغیب شدند.
معاون سرمایه گذاری و طرح های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: بیشتر این گروه ها از کشورهای فرانسه، چین، اسپانیا، آلمان و عراق هستند و بسیاری از آنها با حضور در اصفهان بصورت مستقیم با فرصت های سرمابه گذاری در صنعت گردشگری این استان آشنا شدند.
وی از آمادگی اداره کل میراث فرهنگی برای هدایت، حمایت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در صنعت گردشگری استان خبر داد و افزود: برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و تشویق این گروه ها، بسته های پیشنهادی شامل طرح های توجیهی و امکان سنجی، ساختار مالی به روز و زیر ساخت های اولیه تهیه شده است.

***مذاکره برای راه اندازی خط 2 قطار شهری اصفهان با کره جنوبی***
استاندار اصفهان در تبیین تحولات و شرایط ایجاد شده برای تقویت زیرساخت های توسعه این استان از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی از مذاکره با نمایندگانی از کره جنوبی برای راه اندازی خط 2 قطار شهری اصفهان خبر داد.
وی ادامه داد: خط دو قطار شهری اصفهان به مسافت 23.5 کیلومتر و با 22 ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند.

*** تبادل فناوری در زمینه ماشین آلات سنگین در صنایع***
به گفته استاندار اصفهان قرارداد یک شرکت خصوصی ماشین آلات سنگین با یک شرکت آلمانی بمنظور انتقال تکنولوژی در این زمینه نیز انجام شده است.
زرگرپور اضافه کرد: بر این اساس ساخت و نصب ماشین آلات سنگین در کارخانه های فولاد و غیره با سهولت انجام خواهد شد.

*** حوزه سوخت و انرژی با هدف افزایش تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی***
پیش قرارداد طرح تبدیل مازوت به بنزین در پالایشگاه اصفهان با یک شرکت کره ای از دیگر گام هایی است که در دولت تدبیر و امید برداشته شده و به گفته کارشناسان این اقدام می تواند حرکتی مهم در توسعه صنعت نفت در اصفهان و کمک به اقتصاد مقاومتی باشد.
تبدیل مازوت به بنزین جزو اولویت های پالایشی وزارت نفت به شمار می رود و در این زمینه برای تجهیز برای پالایشگاه های کشور نیز برنامه ریزی شده است.
با توسعه و تجهیز پالایشگاه اصفهان با سرمایه گذاری شرکت کره ای، تولید مازوت در این پالایشگاه از 30 به 10 درصد کاهش و تولید بنزین دراین مجموعه افزایش می یابد.
گ / 6020 / 2093 * خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.