به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد: در جدیدترین فهرست رتبه بندی سای ویژنز، به ترتیب دانشگاه های صنعتی اصفهان، علوم پزشکی تهران، تهران، صنعتی شریف، تبریز، شیراز، امیرکبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه تربیت مدرس در بین 806 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.
دانشگاه صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های بین المللی رتبه 401 تا 500 دنیا و سایر دانشگاه های کشور در رده 501 تا 600 قرار دارند.
در این رتبه بندی که سه بُعد پژوهش، آموزش و فناوری در آن بصورت ویژه مورد توجه قرار گرفته، 50 درصد امتیازها به پژوهش، 30 درصد به فعالیت های فنآورانه و نوآورانه و 20 درصد دیگر به محیط آموزشی دانشگاه اختصاص داده شده است.
در رتبه بندی سای ویژنز(scivisions)، در سال 2016 که اطلاعات آن متعلق به فعالیت های دانشگاه ها در دوره زمانی 2012 تا 2015 است، اطلاعات نشریات چارک اول(Q1) یا به عبارت دیگر برجسته ترین نشریات دنیا، مبنای انتخاب برترین دانشگاه های دنیا قرار داده شده است.

***شاخص های پژوهشی و فناوری رتبه بندی سای ویژنز***
از دیدگاه نظام بین المللی 'سای ویژنز'(scivisions)، پیوند علم و فناوری یا تاثیرگذاری نوآورانه علم تولید شده در دانشگاه، تعامل دانشگاه با صنعت، شهرت فنآورانه دانشگاه در سطح بین المللی و میزان اثرگذاری آن بر صنایع از شاخص های مهمی است که فعالیت های فنآورانه و نوآورانه دانشگاه را مورد سنجش قرار می دهد.
پژوهشگران صنعتی و بودجه ساز 2 شاخص دیگری است که فعالیت های فنآورانه یک دانشگاه را مورد سنجش قرار می دهد.
این دو شاخص نیز بر محیط آموزشی اثرگذارند زیرا حضور پژوهشگرانی که با صنعت تعامل گسترده دارند و پژوهشگرانی که قراردادهای پژوهشی زیادی با خارج از دانشگاه منعقد می کنند بر محیط آموزشی اثر می گذارد، هرچند این 2 شاخص نیز از شروط لازم و اما ناکافی برای ارتقا سطح آموزش به حساب می آید.
از دیدگاه نظام 'سای ویژنز'، اگرچه آموزش نیز در 2 معیار اثرگذاری علمی(پژوهش)، فنآورانه و نوآورانه بصورت غیرمستقیم مورد توجه قرار گرفته است، اما در رتبه بندی سای ویژنز 2 شاخص آموزشی ارائه شده است که بصورت مستقیم به سنجش میزان اثرگذاری و کیفیت محیط یادگیری در دانشگاه می پردازد.

***شاخص های مهم آموزشی رتبه بندی دانشگاه ها***
هرچند عمده ترین فعالیت آموزشی دانشگاه تربیت دانشجویان است، اما نظام بین المللی مزبور، یادگیری را فراتر از آموزش دانشجویان و در تبادل دانش میان اساتید و پژوهشگران می داند و تعداد پژوهشگران و دانشجویانی را که جذب صنایع یا یکصد دانشگاه برتر دنیا شده اند، شاخص آموزشی رتبه بندی خود تلقی می کند.
از دیدگاه این منبع بین المللی، فرصت های مطالعاتی که برای اعضای هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فراهم آورده می شود می تواند به غنای محیط آموزشی بیفزاید،از همین رو میزان فرصت های مطالعاتی فراهم شده به یکصد دانشگاه برتر و همچنین تبادل استاد و دانشجو بشرط آنکه حداقل یک خروجی پژوهشی بشکل مقاله کنفرانس یا مجله داشته باشد نیز امتیازی برای دانشگاه است.
دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت خود را از سال 1356 آغاز کرد و اکنون با حدود 12 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
اصفهان با حدود 180 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و 330 هزار دانشجو، دومین استان دانشگاهی کشور است.
د/3011 /6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.