اسفندیار امینی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طی تفاهمنامه ای که بین آب منطقه ای اصفهان و نظام صنفی کشاورزان استان امضا شده، اجرای طرح ساماندهی، حفاظت و بهره برداری از آب زاینده رود به نظام صنفی استان واگذار شده است.
وی افزود: اما پس از گذشت هشت ماه از انعقاد این تفاهمنامه که به امضای شورای تامین استان نیز رسیده، تاکنون اختیاراتی در این زمینه به نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان واگذار نشده است.
دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح ساماندهی زاینده رود از سال 93 توسط کشاورزان این استان اجرا شده است، افزود: براساس تفاهمنامه قرار بود، اعتباری از سوی آب منطقه ای استان در اختیار کشاورزان قرار گیرد اما به این منظور تاکنون یک ریال به کشاورزان استان پرداخت نشده است.
وی درباره نشست چند روز قبل با موضوع بررسی مشکلات کشاورزان استان در استانداری اصفهان گفت: یکی از مشکلات این است که بنده به عنوان نماینده کشاورزان استان ( نظام صنفی کشاورزان اصفهان ) در شورای هماهنگی حوضه زاینده رود حضور دارم اما نه در آن شورا به خواسته های ما توجه می شود و هم اینکه جلساتی که در استان برگزار می شود ما را خبردار می کنند.
امینی تصریح کرد: درخصوص برای اجرای طرح ساماندهی، حفاظت و بهره برداری از آب زاینده رود، اختیاراتی به نظام صنفی کشاورزان استان واگذار نشده است.
وی با اشاره به اینکه طومار شیخ بهایی برای بهره برداری از آب زاینده رود سهم مناطق استان را مشخص کرده است، افزود: براساس این طومار، لنجان 10 سهم، ماربین 4 سهم و شرق اصفهان 19 سهم دارد.
دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان مدعی شد: شرکت آب منطقه ای اصفهان طی سه دهه گذشته، نظام نامه طومار شیخ بهایی را برهم زده است و به نظام نامه دیگری نیز دست نیافته است.
وی ادامه داد: این موضوع مشکلات زیادی را بین مناطق استان بوجود آورده است.
امینی توضیح داد: برای حل این مشکلات، در سال گذشته مقرر شد طومار شیخ بهایی به روز شود و شرکت آب منطقه ای اصفهان حقابه هر منطقه را براساس آن واگذار کند.
دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان حجم حقابه کشاورزان استان از سد زاینده رود برای سالجاری زراعی را 800 میلیون متر مکعب و میزان حقابه میان حوضه ای را 150 میلیون متر مکعب دانست و گفت: این درحالیست که شورای هماهنگی حوضه زاینده رود، سهم حقابه کشاورزان شرق و غرب استان را 526 میلیون متر مکعب تعیین کرده است.
وی اضافه کرد: براین اساس مقرر شد که سهم حقابه کشاورزان شرق استان براساس کشت غله و کشاورزان غرب استان نیز کشت صیفی جات لحاظ شود.
امینی با اشاره به اینکه حجم حقابه کشاورزان غرب اصفهان از تیر تا شهریور 29 تا 31 میلیون متر مکعب برای هر ماه تعیین شده است، گفت: کشاورزان غرب استان معتقدند باید بگونه ای برنامه ریزی شود که جریان آب از اول تا پایان زمان مقرر بصورت مستمر جریان یابد اما شرکت آب منطقه ای معتقد است براساس شرایط، امکان جریان دائمی حقابه کشاورزان در طی زمان های تعیین شده امکانپذیر نیست.
وی اظهارکرد: قرار است حقابه کشاورزان غرب اصفهان براساس حجم موجود توزریع شود.
در همین حال روابط عمومی استانداری اصفهان اعلام کرد: در جلسه ای که با حضور استاندار، نمایندگان کشاورزان استان اصفهان و مدیران ذیربط برگزار شد، مسائل و مشکلات در خصوص نحوه توزیع آب کشاورزی برای کشت بهاره کشاورزان غرب استان بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
استاندار اصفهان در این جلسه دفاع از حقوق کشاورزان را قابل ستایش خواند و افزود: از پیگیری های صنف کشاورزان برای رفع مشکلات این قشر زحمتکش تشکر می کنم.
رسول زرگرپور با بیان اینکه برای حل مشکلات باید ابتدا راه حل ارائه گردد، اظهارکرد: راهکارهای برون رفت از این مشکلات باید در کمیته ای با حضور نمایندگان کشاورزان منطقه؛ آب منطقه ای و مدیریت بحران استانداری ارائه و بررسی شود.
وی با اشاره به انتقاد کشاورزان از احتمال استفاده سهم آب آنان برای فضای سبز، گفت: هیچ کس حق ندارد سهم آب کشاورزان را در فضای سبز، مراکز علمی و شهرداری ها استفاده کند و برابر گزارشات، تاکنون این موضوع رعایت شده است اما در هر حال باید در کمیته ای که برای بررسی راهکارهای حل مشکلات تشکیل می شود بررسی گردد.
زرگرپور با بیان اینکه تکلیف حق آبه ها بین مناطق مختلف حوضه آبریز باید تا شهریور مشخص شود، گفت: آب منطقه ای باید این موضوع را تعیین تکلیف کند و حداکثر تا 15 تیر اولین جلسه بررسی حقابه های مناطق برگزار شود.
وی تاکید کرد: این موضوع باید بصورت کامل مشخص و حقابه ها بصورت دقیق تعیین شود.
وی تاکید کرد: نمایندگان کشاورزان کشت بهاره استان باید طی 10 روز آینده برنامه های خود را برای چگونگی توزیع آب در سقف ابلاغی اعلام کنند و در این ارتباط تفاهمات صورت گرفته با جهاد کشاورزی استان به قوت خود باقی است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در برنامه توزیع آب، خط قرمز مدیریت استان و کشور، تأمین مطمئن آب شرب حوضه آبریز است، افزود: هیچکس راضی به خدشه دار شدن این خط قرمز نخواهد بود و همه بر آن تأکید دارند.
وی تاکید کرد: صنف کشاورزان استان باید به طور کامل به وظایف خود عمل نمایدو در قضاوت ها کل حوضه را در نظر بگیرد و اعضا نیز همکاری های لازم را با یکدیگر داشته باشند چرا که ساماندهی حوضه و کنترل برداشت ها، به صنف کشاورزان استان واگذار شده است که باید بین مناطق مختلف تقسیم شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز گفت: آب زمین های کشاورزی و باغات غرب استان در تابستان تأمین می شود.
روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به نقل از مسعود میر محمد صادقی اضافه کرد: آب برای کشاورزان غرب استان بر اساس برنامه ابلاغی شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود تامین؛ و افزایش خروجی آب سد زاینده‌رود با توافق کشاورزان انجام می شود.
وی ظهار‌ کرد: با توجه به نگرانی کشاورزان غرب استان و جلسات برگزار شده در استانداری اصفهان و ارائه توضیحات لازم و بحث و تبادل نظر با نمایندگان کشاورزان غرب استان، برای ادامه توزیع آب در تابستان مطابق برنامه ابلاغی ، توافقات لازم حاصل گردید.
میر محمد صادقی با اشاره به اینکه ذخیره آب سد زاینده‌رود حدود 390 میلیون متر مکعب است، افزود: با کاهش خروجی آب از سد زاینده رود جریان آب رودخانه زاینده رود در محدوده ی شهر اصفهان به تدریج طی این هفته خشک می شود.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.