به گزارش ایرنا، رسول زرگر پور روز دوشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی محیط زیست افزود: تلاش های مهم، متعدد و بی نظیری از سوی دولت تدبیر و امید برای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: دولت یازدهم، نخستین دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران است که در ذیل برنامه اصول کلی و خط مشی خود، اهداف راهبردی حوزه محیط زیست و اولویت های راهبردی خود را طراحی و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.
وی افزود: احیا و فعال سازی شورای عالی محیط زیست پس از هشت سال توقف و تشکیل نخستین جلسه این شورا به ریاست دکتر روحانی در نخستین روزهای کار دولت از موارد مهم و تاثیرگذار در این دوره بود.
زرگر پور خاطرنشان کرد: لغو تمامی مصوبات دولت های نهم و دهم که با قوانین محیط زیست و اصول توسعه پایدار مغایرت داشت به منظور پیشگیری از تخریب بیشتر در محیط زیست کشور از دیگر اقدام های مهم دولت محسوب می شود.
استاندار اصفهان تلاش گسترده برای تبیین و اعمال سیاست های زیست محیطی نظام ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در بین مدیران و فعالان اقتصادی و اجرایی کشور، تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه و احیای تالاب هورالعظیم و پیگیری احیای حوضه آبریز زاینده رود و اختصاص چندین ماده زیست محیطی در قانون ششم توسعه از جمله لحاظ تنفس جنگل ها را از دیگر اقدامات موثر در این دولت برشمرد.
وی یادآوری کرد: عملکرد زیست محیطی استان، نمونه بارزی است که بهبود مستمر محیط زیست را در پی دارد.
زرگر پور تصریح کرد: سیر تکاملی این رویکرد عملگرایانه در برنامه زیست محیطی دولت دوازدهم هم ادامه دارد که براساس چهار راهبرد شامل، رعایت استانداردهای محیط زیستی در برنامه ریزی توسعه، ارتقای مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست، پیگیری اقتصاد سبز و ارتقای سطح شفافیت در حکمرانی محیط زیستی است .
وی خاطرنشان کرد: در نهایت برای اینکه بتوانیم با همیاری مردمی و همپوشانی بین بخشی، بهبود مستمر در وضعیت محیط زیست استان ایجاد کنیم از همه فعالان زیست محیطی در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه درخواست می شود در عمل، احیاگر اصل پنجاهم قانون اساسی باشیم.
وی همچنین با اشاره به مدیریت بحران های زیست محیطی گفت: این امر مستلزم آموختن، به کارگیری تجربیات جهانی و تسلیم در برابر نظرات کارشناسی و علمی در زمینه محیط زیست است.
به گزارش ایرنا، در اصل 50 قانون اساسی آمده است: 'در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.'
در پایان این همایش که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی محیط زیست در تالار نفیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد از فعالان زیست محیطی استان تجلیل شد.
از 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.
ت/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.