محمد عیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این مجموعه هنری که شنبه شب در دفتر تخصصی موسیقی در هنرسرای خورشید اصفهان رونمایی شد، آثاری از این استاد و پیشگام آواز برجسته کشورمان، در گوشه ها و دستگاه های موسیقی از جمله بیات اصفهانی، ماهور و دیگر سبک ها جمع آوری و عرضه شده است.
وی با بیان اینکه پیش از این بسیاری از آثار این هنرمند انتشار نیافته بود، افزود: باتوجه به شهرت و صاحب مکتب بودن او، لزوم جمع آوری و ارائه این آثار ضروری بود.
مدیر هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اضافه کرد: گردآوری و عرضه آثار و یا تجلیل از هنرمندان در رشته های مختلف از جمله موسیقی از جمله فعالیت هایی است که این مجموعه برای پاسداشت سرمایه های هنری انجام می دهد.
دستگاه‌های موسیقی ایرانی یا به شکل خلاصه دستگاه اصطلاحی در موسیقی سنتی ایرانی است که به مجموعه‌ ای از چند نغمه که در اصطلاح هنری ' گوشه ' نامیده می شود.
این 'گوشه' ها در گام، کوک، و فواصل نت هماهنگی دارند.
هفت دستگاه موسیقی ایران شامل ماهور، نوا، شور، سه ‌گاه، چهارگاه، راست ‌پنجگاه، و همایون است، همچنین پنج ردیف آوازی که گاه با نام دستگاه نیز گفته می‌شوند شامل آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترک، و آواز بیات اصفهان در موسیقی ایران وجود دارد.
به گزارش ایرنا، تاج اصفهانی در سال 1282در اصفهان‏ متولد شد، پدرش شیخ اسماعیل معروف به 'تاج الواعظین' بود که تا حدی با دستگاه های‏ موسیقی سنتی ایرانی‏ آشنایی داشت.
تاج در 10 سالگی نزد پدر و استادانی به نام های سید عبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزا حسین عندلیب و حبیب شاطرحاجی به دانش اندوزی پرداخت.
تاج اصفهانی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط، از آن اشعار استفاده می کرد.
او از سال 1319 همکاری با رادیو را آغاز کرد و از 1328 به همکاری با رادیو اصفهان پرداخت و ضمن خوانندگی، سرپرست نوازنندگان رادیو اصفهان شد.
وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه های دستگاه های موسیقی ایرانی مبادرت کرد.
در فهرست شاگردان برجسته او می توان از حسین خواجه امیری(ایرج)، علی اصغر شاهزیدی، عسگری آقاجانیان میری، محمدتقی سعیدی ولاشانی، فضل الله شاه زمانی، سیدرضا طباطبایی کربکندی، علی رضا افتخاری، مرتضی شریف، ناصر یزدخواستی، رضا قرنیان اصفهانی، حمیدرضا نوربخش و نصرالله معین نام برد.
محمدرضا شجریان از استادان برجسته فعلی، تاج اصفهانی را اینگونه توصیف کرده است: شادروان تاج، مردی بود سلیم النفس و با مناعت طبع که هرگز در طول زندگی بخاطر مال دنیا و مسائل مادی به کسی کرنش نکرد و به این خاطر مدح کسی را نگفت و از همه تعریف و تمجید می کرد، شاید کسی بخاطر نداشته باشد که او حتی یک بار از کسی گلایه یا از کسی بد گفته باشد، او حتی اگر از کسی رنجش داشت، این رنج و آزردگی را با سکوت بزرگوارانه تحمل می کرد.
تاج اصفهانی در بامداد 13 آذر 1360 در 78 سالگی در منزل پدری در اصفهان دارفانی را وداع گفت.
مراسم سالگرد درگذشت استاد تاج اصفهانی، 13 آذر هرسال با حضور پرشور هنردوستان بر سر مزار او در تخت پولاد اصفهان برگزار می شود.
ت / 6020 / 2093 * خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشار دهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.