به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور شنبه شب در مراسم تجلیل از هنرمندان و فعالان صنایع دستی استان اصفهان ، افزود: رویکرد کشورهای توسعه یافته به صنایع دستی هدفگذاری برای بهره مندی از همه ظرفیت های صنایع دستی است.
وی اضافه کرد: وجود نیمی از صنایع دستی جهان، شرایط را برای شروع یک جهش بزرگ در حوزه صنایع دستی در نصف جهان (وصف اصفهان) فراهم کرده است.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه نگاه دولت به صنایع دستی، حمایت از شاغلان و فعالان صنایع دستی و توجه به روستاهای هدف صنایع دستی و گردشگری است، گفت: تلاش برای ضابطه مند نمودن قوانین مرتبط با صنایع دستی، مبارزه با قاچاق صنایع دستی خارجی و عرضه آنها، ارائه تسهیلات، بیمه کردن هنرمندان و معافیت مالیاتی برای فعالان حوزه صنایع دستی ما را برآن داشته تا بیش از پیش برای توسعه سطحی کیفی و کمی صنایع دستی کوشا باشیم.
وی تصریح کرد: صنایع دستی می تواند در توسعه اشتغال استان اصفهان بیش از پیش نقش آفرین باشد و برای ایفای این نقش، صنایع دستی استان به کارگاههای بزرگ نیاز دارد.
زرگرپور فعال نمودن کمیته ها و اتحادیه های وابسته به صنایع دستی همچنین ایجاد شهرک های صنایع دستی را از دیگر نیازها برای رونق صنایع دستی اصفهان بیان کرد و افزود: برای ارتقای سطح کیفی این صنایع باید زمینه فعالیت مراکز و شرکت های دانش بنیان در صنایع دستی فراهم و ارتباط تنگاتنگی بین این صنایع و مراکز دانش بنیان بوجود آید.
وی همچنین نقش تجارت و بازرگانی را در رونق و توسعه صنایع دستی غیرقابل انکار دانست و گفت: بازارهای هدف صنایع دستی باید شناسایی و زمینه حضور فعال بازرگانان استان اصفهان در این بازارها فراهم شود.
استاندار اصفهان همچنین برقراری ارتباط مراکز تولید صنایع دستی و دست اندرکاران این حوزه با مراکز بین المللی و فعالان صنایع دستی دیگر کشورها را زمینه ساز ارتقای سطح کیفی این محصولات و شناخت بیشتر جهانیان از صنایع دستی استان اصفهان دانست و افزود: ایجاد مرکز بین المللی صنایع دستی در شهرجهانی صنایع دستی ( اصفهان) از دیگر نیازهای استان اصفهان است که باید در این راستا بکوشیم.
وی در بخشی از سخنان خود به اقدام های انجام شده از سوی مسئولان این استان برای توسعه و رونق صنایع دستی اشاره کرد و افزود: مبارزه قاطع با عرضه صنایع دستی خارجی بی کیفیت در بازارهای اصفهان بویژه بازارهای هدف گردشگران خارجی از جمله این اقدام ها بوده است.
زرگرپور با اشاره به ارتباط مستقیم صنعت گردشگری با صنایع دستی گفت: ورود گردشگران خارجی به اصفهان نسبت به چهار سال قبل ، 6 برابر افزایش یافته که تاثیر بسزایی در تقویت و رونق صنایع دستی استان داشته است.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از فروش صنایع دستی استان اصفهان در دست نیست، گفت: بخشی از این صنایع توسط گردشگران خارجی خریداری می شود که سیستمی برای ثبت آنها وجود ندارد اما براساس آماری که از سوی اتحادیه صنایع دستی استان ارائه شده، میزان فروش صنایع دستی استان بین 80 تا 100 میلیارد تومان برآورد شده است.
استاندار اصفهان خواستار تهیه سیستمی برای مشخص شدن آمار دقیق فروش صنایع دستی استان شد.
مراسم تجلیل از حامیان و کارآفرینان صنایع دستی و پیشکسوتان تزئینات وابسته به معماری استان اصفهان شنبه شب به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی با حضور مسئولان این استان در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
در این مراسم یاد شده، فعالان صنایع دستی که در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته توانسته اند برای حداقل 15 تا 50 نفر در این حوزه اشتغالزایی کنند به همراه تعدادی از هنرمندان تزئینات وابسته به معماری و خادمان میراث فرهنگی، مورد تجلیل قرار گرفتند.
20 خرداد مصادف با 10 ژوئن به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.
بیش از 18 هزار هنرمند در بیش از 196 رشته صنایع دستی این استان فعالیت دارند.
297 رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده در کشور وجود دارد که 196 رشته آن مربوط به استان اصفهان است.
شورای جهانی صنایع دستی در سال 2015 میلادی اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرد.
شورای جهانی صنایع دستی در سال 1964 و پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد که اکنون به عنوان یکی از سازمان های زیر مجموعه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) با عضویت 90 کشور فعالیت دارد.
ایران از سال 1347 ( 1968 میلادی) به عضویت این شورا در آمد.
اصفهان و شهر جیپور هندوستان به عنوان دو شهر جهانی صنایع دستی در دنیا شناخته شده اند.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.