به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید ظهرابی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: اصفهان در زمینه کاهش آلودگی هوا موفق ترین استان بوده است و شاخصترین موضوع در این ارتباط حذف سوخت مازوت از صنایع و در نتیجه حذف یک هزار و ۷۷۲ تن آلودگی منتشره در هر شبانه روز است.

وی با بیان اینکه توزیع بنزین و گازوییل یورو ۴ در محدوده شعاع پنج کیلومتری و نوسازی ناوگان حمل و نقل ز جمله برنامه‌های محیط زیست در این راستا بوده است، افزود: بر این اساس تعداد روزهای پاک و سالم اصفهان از ۱۰۸ به ۲۹۴ مورد افزایش یافته است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان  تاکید کرد: شش معدن گچ هشت تا ۱۲ هزار هکتار کانون فرسایش بادی را اصفهان ایجاد می کردند که با تصویب قانون این مشکل به زودی رفع می‌شود، البته در زمینه کارخانه‌جات آجر هنوز موفق نبود‌ه‌ایم اما پیگیری در این ارتباط ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از تمام تالاب‌های کشور به جز گاوخونی از 10 سال پیش آغاز شد، ابراز داشت:  موضوع احیای تالاب گاوخونی بیشترانرژی کارشناسان را در یکی دو سال گذشته به خود اختصاص داده است و سعی کردیم عقب ماندگی‌های گذشته در این رتباط را جبران کنیم چراکه اقدامات حفاظتی و احیاء برای تالاب‌های پریشان، شادگان، بختگان، ارومیه و حتی تالاب‌های استانهای چهارمحال از 5 تا 10 سال پیش برنامه ریزی شده است.

افتتاح 6 مدرسه تالابی در اصفهان

ظهرابی با اشاره به ایجاد 6 مدرسه تالابی در اصفهان گفت: دراین راستا همچنین ظرفیت‌سازی در جوامع محلی و ذی‌نفعان، جلب مشارکت مردم، ایجاد و توسعه مدارس تالابی و برگزاری نشست‌های مشورتی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد از برنامه‌هایی است که در راستای حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی مدنظر بوده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود مدیریت پسماندها به ویژه صنعتی را از مهم ترین مشکلات این نهاد برشمرد و اظهار داشت: در این راستا اجرای مدیریت پسماند در شهرک‌های صنعتی اصفهان، تدوین برنامه مشترک برای مدیریت پسماندهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی اصفهان مدنظر قرار گرفت و بر این اساس17 شهرک صنعتی تا امروز یا برنامه‌ای در این ارتباط تدوین کرده یا در حال برنامه ریزی است.

افزایش حیات وحش استان در مناطق تحت مدیریت

وی با اشاره به تجهیز 100 درصدی بیمارستان‌های استان به سیستم بی خطرسازی پسماندهای عفونی با پیگیری اداره کل محیط زیست استان اصفهان بیان داشت: بزرگ‌ترین مرکز امحاء و مدیریت پسماند صنعتی و ویژه در کشور در ای استان افتتاح شده است.

ظهرابی با اشاه به اینکه اصفهان یک سوم حیات وحش قابل کشور را اختصاص داده است که نشانه تنوع محیط زیستی در این استان است،تاکید کرد: از سال 92 تاکنون شاهد افزایش جمعیت حیات‌وحش شاخص مانند آهو، کل و بز، قوش و میش، جبیر و غیره بودیم و حیات وحش استان در مناطق تحت مدیریت از 21 هزار و 977 مورد به 29 هزار و 15 افزایش یافت.

افزایش تعداد مناطق چهارگانه اصفهان

وی با اشاره به افزایش تعداد مناطق چهارگانه اصفهان بیان داشت: در طول این‌ سال‌ها یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک اثر طبیعی ملی به مناطق چهارگانه اصفهان اضافه شده است.

ظهرابی ادامه داد: تعداد این مناطق از 9 منطقه در سال 92 به 12 مورد در سال 95 ارتقاء یافت و بدین ترتیب سطح منطقه حفاظت شده استان از یک میلیون به یک میلیون و ۲۷۹ هکتار افزایش یافت.

بهره‌برداری از پارک ملی در منطقه حفاظت شده موته

میرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به بهره‌برداری از پارک ملی در منطقه حفاظت شده موته گفت: این پارک توجه به با توجه به تهدیدات بهره برداری معادن در زیستگاه های طبیعی این منطقه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه دراصفهان باتوجه به اقدامات پیشگیرانه شاهد شیوع بیماری در میان حیات وحش را در اصفهان شاهد نبودیم، ابرازداشت: جداکردن آبشخورهای حیات وحش از اهلی، جلوگیری از شیوع بیماری‌های حیات وحش، کاشت علوفه درمناطق و احداث سطوح باران‌گیر از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

ظهرابی اضافه کرد: این در حالی است که در مناطق محیط زیستی چند استان مجاورت ما بیش از ۹۰ درصد جمعیت در اثر شیوع طاعون نشخوارکنندگان از میان رفته است.

مشارکت مردم برای تامین علوفه حیات وحش الگویی برای کشور قرار گرفت

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم برای تامین علوفه حیات وحش الگویی برای کشور قرار گرفت، ابراز داشت: در پارک ملی کلاه قاضی با جمعیت بالای حیات وحش بارندگی اندکی داشته است و امسال تنها۵۰ درصد بوته‌ها تنها احیا شده است اما به دلیل همراهی مردم در خرید علوفه و یا اجازه استفاده از مراتع توسط آنها با مشکلی مواجه نشدیم.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 670588
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.