به گزارش ایرنا، روابط سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از محسن کریمیان اضافه کرد: اقدام های انجام شده برای مبارزه با آفت سن غلات در این استان موثر بوده و مبارزه با این آفت در اصفهان با موفقیت انجام شده است.
وی در عین حال تصریح کرد: در برخی مناطق استان نیاز به مشارکت بیشتر کشاورزان با کارشناسان جهاد کشاورزی اصفهان برای مبارزه با آفت سِن احساس می‌شود .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: تمام تلاش خود را انجام می ‌دهیم تا برای مبارزه با آفت سن کمبودی در تامین منابع و تجهیزات نداشته باشیم.
وی که در یازدهمین جلسه ستاد مبارزه با آفت سن استان اصفهان سخن می گفت، افزود: خوشبختانه کمک های خوبی نیز در زمینه تامین اعتبار برای این بخش توسط دستگاه‌ های مربوطه استان انجام شده است.
کریمیان با تشکر از عوامل اجرایی مبارزه با آفت سن غلات در استان اصفهان، انجام تحقیقات بیشتر بر روی آفت سن را خواستار شد و گفت: نیاز است تا روش‌ های دیگری برای جلوگیری از فعالیت این آفت مورد استفاده قرار گیرد و در این راستا نباید تنها به استفاده از سم اکتفا کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه مبارزه با آفت سن مورد توجه این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: تخصیص بودجه مبارزه با آفات در هیچ سالی به کمتر از 70 درصد نرسیده است.
گودرز صادقی افزود: این نشان از جدیت و اهمیت مبارزه با آفات در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان دارد که برغم وجود محدودیت ‌های بودجه ‌ای، اعتبارات مبارزه با آفات را کاهش نداده است.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات این بخش از جمله کمبود تجهیزات حمل و نقل و خودرویی، گفت: تلاش ما این است که بره رغم کمبود اعتبارات مالی، بتوانیم به بهترین شکل و بدون هیچگونه وقفه ‌ای از فعالیت ‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان حمایت کنیم.
براساس اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان طرح مبارزه با آفت سن تاکنون در بیش از 78 هزار هکتار از زمین های زیر کشت این استان انجام شده است.
پیش بینی می شود تا پایان این طرح ( اواسط تیرماه )، در بیش از 95 هزار هکتار از زمین های کشاورزی اصفهان مبارزه با آفت سن انجام شود.
سن مهمترین آفت گندم و جو در ایران است و این آفت در بیشتر مناطقی که گندمکاری در آنها انجام می شود، انتشار می باید.
سن گندم پس از ملخ یکی از خطرناکترین آفات گندم است که سالیانه خسارات زیادی به مزارع گندم وارد می‌ کند.
بیشترین سطح تجمع این آفت در مناطق کوهستانی و غرب کشور است و مهمترین مناطق سن خیز کشور استان‌های لرستان، فارس، همدان، کرمانشاه، مرکزی، کردستان، اصفهان، تهران می باشند.
آفت سن باعث خراب شدن دانه ‌های گندم می‌ شوند و با وارد کردن ماده‌ ای در دانه گندم، کیفیت نانوایی محصول را پایین می ‌آورد. این ماده طعم و بوی نامطبوع و بدی دارد و برای سلامتی انسان مضر است.
بیش از 120 هزار هکتار از زمین های استان اصفهان زیر کشت گندم و جو قرار دارد.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.