به گزارش ایرنا، محمد رضا حسینی بهشتی شامگاه شنبه در مسجد اعظم حسین آباد اصفهان در مراسم چهارمین سالگرد در گذشت آیت الله طاهری، گفت: وی یکی از چهره های بارز در قبل و بعد از انقلاب بود که نقشی موثر در پیوستگی و همبستگی نیروها داشت.
وی اظهار کرد: این محل و مکان یکی از کانونهای حرکت اسلامی بوده است که با محوریت آیت الله طاهری مدیریت و برای تحقق جامعه آرمانی در ایران تلاش می شد.
فرزند آیت الله دکتر بهشتی افزود: افرادی که از حیطه زندگی خود در دوران طاغوت پا فراتر می گذاشتند و وارد عرصه های اجتماعی می شدند همواره با مشکلات بسیاری همراه بودند ،این افراد از یک سو در در معرض شکنجه، زندان و تبعید رژیم بودند و از سوی دیگر سرزنش و ملامت برخی از اطرافیان خود را تحمل می کردند.
بهشتی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای حرکت مردم ما، پیوندها و همبستگی اجتماعی بود، ادامه داد: این پیوند و همبستگی سرمایه بزرگ این ملت است و اگر توفیقی در این مسیر نیز برای مردم ما بوجود آمد، به واسطه همبستگی اجتماعی بوده است.
وی با بیان اینکه تنها یک سوم آیات وروایات اخلاقی ما به حیطه شخصی افراد و دو سوم آن به اخلاق اجتماعی و پیوند های اجتماعی معطوف است،گفت: این میزان، ما را بر این می دارد تا خود را بسنجیم و ببینیم تا چه اندازه فراتر از رابطه فردی با خدا، توانسته ایم پیوندهای اجتماعی خود را نگاه داریم.
فرزند آیت الله دکتر بهشتی با اشاره به خاطراتی از حضور و همبستگی مردم در دوران ستمشاهی، اظهار کرد: آن دوران افراد الفت و صمیمیت ویژه ای پیدا می کردند و میان مردم و اندیشه های آنها پیوندی عمیق شکل گرفته می شد بگونه ای که انسان گمان می کرد واقعه ای بزرگ در حال رخ دادن است.
وی با اشاره به توفیقات انتخابات اخیر ریاست جمهوری، افزود: در ایام که انتخاب سرمایه عظیم پیوندهای اجتماعی بار دیگر چهره خود را نشان داد، شاهد سخنان و کردارهایی بودیم که گویی این پیوند و پیوست اجتماعی را هدف قرار داده است.
بهشتی اضافه کرد: امروز در کشورهای اطراف ما تلاطم های بسیاری مشاهده می شود و به اسم اسلام چه جنایت هایی که نمی شود و چهره ای وارونه از اسلام نمایش داده می شود که مایه شرمساری است.
وی با بیان اینکه امروز چشم هایی به دنبال اسلام ما است، افزود: باید بررسی کنیم آیا ما می توانیم مایه زینت آموزه های اسلام باشیم. و آیا توانسته ایم از جامعه ای که با داعیه دین تشیکل شده است، الگویی موفق به جهان معرفی کنیم.
فرزند شهید بهشتی اظهار کرد: آنچه از آموزه های دینی به دست می آید، آن است که انسان دیندار فراتر از ارزشهای فردی، مسوولیت اجتماعی دارد و این مسوولیت اجتماعی را باید با ارزشهای دینی قرین سازد.
وی تصریح کرد: از همین رو نباید فکر کنیم چون هدفی والا داریم، حق داریم از هر وسیله ای استفاده کنیم، زیرا هدف وسیله را توجیه نمی کند و لذا وسیله نیز باید رنگ دینی داشته باشد.
بهشتی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، گفت: کسی که مسلمان و شیعه امام صادق (ع) است خودش را دچار مراء نمی کند زیرا حق نداریم در گفتگو و مباحثه اجتماعی، از دایره ادب پا را فراتر گذاریم.
وی اضافه کرد: کسی که دچار مراء و خودبرتر بینی می شود و می خواهد خود را بر دیگران تحمیل خود کند، به دیگران و خود جاهل است و در چنین مسیر از حقایق دین محروم می شود و لذا نباید اجازه دهیم تلاش های ما رنگ خصومت به خود گیرد.
فرزند شهید بهشتی با اشاره به نرمخویی پیامبر بزرگ اسلام (ص)، تاکید کرد: اگر ایشان از سوی خداوند به عنوان اسوه حسنه معرفی می شود، به واسطه خلق عظیم و لینت در کلام بود یگونه ای که افراد سرسخت در برابر کلام نرم ایشان آرام می شدند.
بهشتی پرده دری نکردن را از دیگر ویژگی های انسان مومن برشمرد و افزود: انسان دیندار در مسیر پر تلاش خود پرده دری وعیب جویی نمی کند.
وی اظهار کرد: برخی روایات اسلامی بر این مساله تاکید دارد که کسی که از دیگران عیب جویی و پرده دری داشته باشد، از دایره ولایت الهی پا بیرون گذاشته است.
فرزند شهید بهشتی پرهیز از برچسب زنی را از دیگر لوازم طی طریق برای رسیدن به اهداف متعالی برشمرد و افزود: اگر دچار این بیماری شدیم بدانیم نجات از آن کار آسانی نیست.
وی خاطر نشان کرد: جامعه ای که در آن به آسانی به دیگران انگشت اتهام نشان داده می شود مسیر انحطاط را در پیش گرفته است.
بهشتی تصریح کرد: کسانی که چنین فهمی از دین و دینداری دارند و به آسانی به دیگران تهمت می زنند، سلامت پیوندهای اجتماعی را به خطر می اندازن و در چنین جامعه دچار بیماری، دلها نسبت به هم سرد و رویگردان می شود.
وی با اشاره به ضرورت پرهیز از دشنمام و ناسزاگویی در روایات دینی تاکید کرد: امام صادق (ع)، دشنام را سلاح افراد فرومایه و پست کلام زشت می دانستند.
فرزند شهید بهشتی تاکید کرد: در مسیر رسیدن به حق نباید از مکر و خدعه بهره جست حتی اگر این فریب، مسیر ما را در رسیدن به هدف کوتاه تر و آسان تر کند ولی در وقایع اخیر انسان زمزمه هایی از این مکر و فریب را می شنید.
وی خاطر نشان کرد: همه باید تلاش کنیم این ارزشهای دینی در درون ما احیا و در عمل متجلی شود واز این طریق پاسدار همبستگی های اجتماعی و اعتلای جامعه باشیم
او تاکید کرد: باید مراقب بود مسیری را که برای رسیدن به هدف انتخاب می کنیم، قربانگاه هدف نباشد تا آنچه می خواستیم به آن برسیم در وسط راه قربانی نشود.
در مراسم چهارمین سالگرد امام جمعه فقید و سابق اصفهان، اقشار مختلف مردم ، اعضای منتخب شورای اسلامی شهر اصفهان معی از مسئولان استان حضور داشتند. شد./گ/7134/
خبرنگار: محمد کامران : انتشار: محمد سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.