حمیدرضا مومنیان روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اتفاق های جدید در حوزه گردشگری کاشان را نیز حاصل برجام برشمرد و تصریح کرد: موج سرمایه گذاری در بخش گردشگری آغاز شده است به گونه ای که قادر به پاسخگویی گردشگران در این منطقه نیستیم.
معاون استاندار اصفهان بیان کرد: از ابتدای امسال تا دهم اردیبهشت 43 هزار نفر گردشگر از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی شهرستان کاشان دیدن کردند و این درحالی است که این رقم در سال 91 صفر بوده است.
وی هم چنین عمده ترین مشکل حوزه گردشگری کاشان را توزیع نامناسب گردشگران دانست و یادآور شد: در چند سال گذشته کوشیده ایم با توجه به ظرفیت های کاشان، گردشگران را در طول سال توزیع کنیم.
به گفته وی، توزیع گردشگران در طول سال افزون بر رونق گرفتن گردشگری در برخی مناطق شهرستان کاشان که با رکود مواجه بودند، باعث کاهش ترافیک در مرکز شهر کاشان که در برخی اوقات به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه مشکل ساز بود، شده است.
فرماندار کاشان با اشاره به این که از جمله حوزه هایی که در منابع گردشگری تاثیر بسزایی دارد، افزایش اقامت شب است، افزود: مرکزهای اقامتی کاشان هم اکنون نسبت به سه سال گذشته در قالب خانه های سنتی به دو برابر افزایش یافته است.
وی با بیان این که هم اکنون 25 مرکز اقامتی در این شهرستان در دست ساخت، مرمت و تکمیل است، ابرازامیدواری کرد با بهره برداری از هشت واحد تا پایان سال جاری از مشکلات اقامتی گردشگران کاسته شود.
مومنیان تصریح کرد: هنوز احتیاط در بخش سرمایه گذاری وجود دارد و دولت تلاش کرده است این امنیت را به خصوص در حوزه گردشگری برای سرمایه گذاران بوجود بیاورد تا در مسیر قانونی فعالیت کنند.
وی ثمره های برجام را بسیار شیرین دانست و گفت: برخی ابهام های مطرح شده در راستای جهت گیری های سیاسی با برجام است.
وی افزود: در فضای سیاسی به صورت واقعی فرصت بروز و ظهور برجام فراهم نشد و موانعی برسر این راه قرار گرفت که مردم اطلاع چندانی از دستاوردهای آن ندارند.
وی شرکت «سیتروئن» در تولید خودرو را یکی از بهترین تولیدکنندگان موتورهای اروپایی بیان کرد و افزود: حضور این شرکت با سرمایه گذاری 400 میلیون دلار از جمله ثمره های برجام در منطقه کاشان است که با اجرای آن در 10 تا 15 سال آینده حجم زیاد اشتغال را در منطقه، ایجاد می کند.
مومنیان خاطرنشان کرد: این میزان سرمایه گذاری به همراه خود در حمل و نقل، انبارداری و قطعه سازی، اشتغال ایجاد می کند و موجب رونق گرفتن کسب و کار و توسعه اقتصادی در منطقه می شود.
فرماندار کاشان هم چنین نداشتن تعریف جامعی برای بحث های فرهنگی در جامعه را مشکل ساز برای این منطقه دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید تلاش کردیم در کلان، کارهای فاخر فرهنگی مانند کنگره های بین المللی و ملی برای بزرگداشت محتشم کاشانی و ملک الشعرای بهار و همچنین برنامه های فاخر موسیقی، دو نوبت اپرا با مضمون های عالی و نمایشگاه سراسری کتاب را در این شهرستان برگزار کنیم.
وی ادامه داد: پیشتر نمایشگاه های کتاب کاشان در مکان های نامناسب و زیر چادرهای برزنتی با هوای نامطبوع و گرد و خاک برگزار می شد که بطور کلی از شان و جایگاه کتاب و کتابخوانی می کاست و ما مجوز برگزاری نمایشگاه در این محل ها را دیگر صادر نکردیم.
مومنیان، پایین بودن آستانه تحمل نهادهای فرهنگی سیاسی شهرستان کاشان را خطر بزرگی برای حوزه فرهنگی این شهرستان بیان کرد و افزود: متاسفانه فضای پذیرش این نهادها و گروه ها با هم دیگر به مرحله بین کفر و ایمان رسیده بود.
معاون استاندار اصفهان تاکید کرد: اوضاع فرهنگی سیاسی منطقه به نحوی بود که برخی گروه ها و جناح ها، گروه های دیگر را مطرود دانسته و با بهانه هایی غیرواقعی، سرمایه اجتماعی آن گروه و یا جناح کنارگذاشته می شد.
مومنیان یادآورشد: تلقی برخی این گروه ها این بود که فضا در کاشان مقداری امینتی است و آزمون و خطاهای فرهنگی بطور مطلق پذیرفته نیست.
وی تصریح کرد: با وجود این وضعیت، فرمانداری کاشان در نخستین اقدام، کارگروه « احزاب و گروه ها » را فعال کرد که تاکنون این کارگروه پنج نشست برگزار کرده است.
به گفته وی با برگزاری این نشست ها، فضای فرهنگی کاشان تلطیف شد که ثمره دیگر آن ایجاد اعتماد بین گروه ها و جناحهای فرهنگی و برگزاری گفت و گوهای تعاملی با همدیگر است.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.