' کیانوش جهانپور ' روز یکشنبه در گفتگو باایرنا اظهارکرد: مراکز درمانی و بیمارستان ها وقتی با مورد مشکوک مبتلا به یک نوع بیماری مانند تب کریمه کنگو روبرو می شوند همه تدابیر مربوط به آن را در نظر می گیرند و فرایند درمانی را انجام می دهند تا نتایج قطعی آزمایش ها و ویروس شناسی از آزمایشگاه های معتبر اعلام شود.
وی با بیان اینکه در روزهای گذشته چهار نفر با علائم مشکوک ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان های استان اصفهان بستری شدند، افزود: تا کنون فقط ابتلای یکی از آنها به بیماری تب کریمه کنگو بر اساس آزمایش ها بطور قطعی محرز شده که این بیمار در چادگان بوده و پس از طی مراحل درمانی اکنون از بیمارستان مرخص شده است.
جهانپور ادامه داد: از سه بیمار مشکوک باقی مانده، یکی از آنها که جوانی اهل شهر دیزیچه مبارکه بود، فوت کرد و هنوز نتیجه آزمایش های ویروس شناسی وی به دست ما نرسیده است.
وی با بیان اینکه قطعی بودن ابتلای وی به بیماری تب کریمه کنگو اعلام نشده است، افزود: با اینحال هنگام دفن جنازه وی با شرط احتیاط همه تدابیر بهداشتی و ایمنی رعایت شد.
وی همچنین گفت: وضعیت 2 بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو نیز که در بیمارستان های استان بستری هستند رو به بهبودی است.
به گزارش ایرنا، از روز گذشته تصاویر و فیلم هایی از مراسم تدفین فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در مبارکه منتشر شده که تصاویر حاکی از رعایت تدابیر بهداشتی و قرار گرفتن جنازه در تابوت پلاستیکی پرس شده و سه متر زیر زمین با شفته آهک است.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هفته گذشته با اعلام ابتلای مشکوک چهار تن به بیماری تب کریمه کنگو در اصفهان و فوت یکی از آنها به مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید گوشت هشدار داد.
در عین حال حسین عرفانی، رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان گفته است که آنچه که در این استان اتفاق افتاده، بستری تنها یک مورد قطعی مبتلا به بیماری در چادگان استان اصفهان است که پس از درمان از بیمارستان مرخص شد.
به گفته رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت از ابتدای امسال تا کنون ۲۸ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور گزارش شده که 2 مورد از آنها در کرمانشاه و بندرعباس منجر به مرگ شده است.
سال گذشته نیز ۶۲ مورد از ابتلا به این بیماری در کشور گزارش شد که 6 مورد از آنها منجر به مرگ شد.
تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است حتی در صورت درمان تا 30 درصد جان خود را از دست دهد.
این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌ توان متوجه وجود ویروس شد بلکه شایع‌ ترین راه انتقال آن ذبح غیر بهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین نکاتی را برای پیشگیری از تب کریمه کنگو اعلام کرده است:
- مراقبت حفاظتی و بهداشتی کامل دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابی ها و ... و استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی.
- جلوگیری از گزش کنه آلوده بوسیله خودداری از خوابیدن در نقاط آلوده.
- عدم مصرف گوشت تازه، گوشت باید 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 درجه نگهداری شود بعد مصرف شود.
- پختن کامل گوشت.
- برای پرسنل بیمارستانی و کادر درمانی توجه کامل به مراقبت از خود یعنی استفاده از ماسک، گان، عینک و دستکش در برخورد با بیمار دچار خونریزی.
- درمان موارد مشکوک طبق پروتکل کشوری در 6 روز اول.
ت/3011/ 2093 خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.