به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه در آیین افتتاح این مرکز گفت: تالاب بین المللی گاوخونی، سرمایه و ثروت خدادادی استان اصفهان و کشور است و همه باید برای احیاء و حفظ آن بکوشیم.
وی استفاده از روش های درست مدیریت منابع آب و استفاده صحیح از آب موجود در بخش های شُرب، آب شهری و کشاورزی را در احیای تالاب گاوخونی مهم عنوان کرد و افزود: باید مشکلاتی که در خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود اثر دارد، به حداقل برسد.
وی اظهار کرد: افتتاح این مرکز گام مهمی در مدیریت صحیح منطقه و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان های مردم نهاد زیست محیطی محسوب می شود.
ابتکار با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به محیط زیست شده است، افزود: نقش مردم نیز در این پیوند بسیار کلیدی است و امیدوارم برنامه احیا و تامین حقابه رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی بر اساس وعده موکد رئیس جمهوری را محقق کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب گاوخونی نه تنها برای مردم ورزنه بلکه برای مردم کشور اهمیت دارد زیرا یکی از مهمترین تالاب های ایران است و احیای آن نقش مهمی نیز در احیای فلات مرکزی ایران دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت احیای تالاب گاوخونی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با همکاری مردم محلی، سازمان های مردم نهاد، دانشگاه ها، استانداری، ذی نفعان استان همجوار و سایر دستگاه های مرتبط اقدام های مهمی را در این زمینه انجام داده است.
حمید ظهرابی گفت: تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی با مشارکت کلیه ذینفعان حوضه آبخیز زاینده رود در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اتمام یافته و در نوبت تصویب در مراجع قانونی ذیربط است.
وی انجام مطالعات برآورد نیاز زیستی زاینده رود و تالاب گاوخونی، راه اندازی مرکز مدیریت این تالاب در شهر ورزنه و ایجاد کمیته های استانی و محلی مدیریت تالاب را از اهم اقدامات و زیر ساخت های ایجاد شده برای احیای تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود برشمرد.
وی افزود: اگرچه موفق نشدیم تالاب گاوخونی را پر آب کنیم ولی حداقل از طریق پساب ها و ذهاب ها توانستیم این تالاب را مرطوب نگه داریم .
ظهرابی با بیان اینکه رطوبت ایجاد شده در تالاب گاوخونی مانع از انتشار ریزگردهای آلوده به سموم و فلزات سنگین در منطقه شده است، تصریح کرد: تالاب بین المللی گاوخونی منشاء بروز گرد و غبار نیست.
در این مراسم، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در لوح یاد بود افتتاح سرمحیط بانی و مرکز مدیریت تالاب گاوخونی با تاکید بر اهمیت جایگاه بسیار مهم این در بین تالاب های کشور از نظر ارزش های زیست بومی و نقش آن در معیشت مردم و جلوگیری از انتشار گرد و غبار، از تلاشگران دولت تدبیر و امید بخاطر تکمیل مطالعات و برنامه مدیریت زیست بومی این تالاب قدردانی کرد.
مجموعه اداری «سرمحیط بانی و مرکزمدیریت تالاب بین المللی گاوخونی» با اعتبار بالغ بر 4 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 925 مترمربع و زیربنای 400 متر مربع از محل اعتبارات و احیای تالاب های در معرض خطر ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، احداث و تجهیز شده است.
این مرکز، امروز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.
تالاب بین‌المللی گاوخونی در فلات مرکزی ایران و در استان اصفهان قرار دارد که زاینده ‌رود در پایان مسیر خود به آن می ‌ریزد.
این تالاب حیاتی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع را پوشانده، در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع ‌است.
ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتیمتر است.
تالاب گاوخونی به مثابه یک منبع زیستی غنی، پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر نیز محسوب می شود.
چند سالی بدلیل خشکسالی، تخصیص بیش از حد آب به صنایع و کشاورزی و تامین نشدن حقابه زاینده رود، دیگر آبی وارد تالاب گاوخونی نشد تا اینکه در اوایل تیر سال 1394 با اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست، آب زاینده ‌رود دوباره به گاوخونی رسید و این تالاب خشک شده پس از 10سال آبگیری شد که خوشحالی مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست را به همراه داشت.
پ/8114/6027 خبرنگار: امیرحسین اکبری/ انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.