به گزارش خبرگزارذی خبرآنلاین، شهرام موحدی اظهار داشت: تب کریمه کنگو قابل انتقال از دام به انسان است که در دام با علائم خاصی همراه نیست و سبب سخت تر شدن در مبارزه با این بیماری شده است، لذا رعایت توصیه های بهداشتی بهترین گزینه در پیشگیری از این بیماری است.

وی در خصوص چگونگی انتقال این بیماری به انسان، اظهار داشت: انتقال این بیماری به انسان از طریق گزش کنه آلوده به این ویروس، یا له کردن آن با دست که سبب خراش یا ایجاد زخم شود، تماس با خون، ترشحات دام و لاشه آلوده، از مواردی است که در آلوده شدن انسان به این ویروس بسیار شایع است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه روش های انتقال این ویروس به انسان افزود: گوشت تازه خریداری شده که مدت زمان ۲۴ ساعت داخل یخچال را نگذرانده باشد، به عنوان منبعی مناسب برای این ویروس است که به مصرف کنندگان انتقال پیدا کند.

وی بیان داشت:‌ در هنگام خرد کردن گوشت در صورتی که دست زخم باشد یا در هنگام کار زخمی شود محل مناسبی جهت ورود ویروس است.

موحدی بیان داشت: تهیه گوشت از مراکز غیرمجاز، کشتار در محل های غیربهداشتی و یا کشتار دام هایی که بر روی بدن آنها کنه مشاهده می‌شود، عدم رعایت توصیه های بهداشتی، مواردی است که درصد خطر بروز بیماری را افزایش می دهد.

وی از شهروندان خواست گوشت و فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز تهیه و در هنگام خرید به لیبل و مهر دامپزشکی توجه لازم را داشته باشند، افزود: مصرف کنندگان جهت اطمینان خاطر گوشت قرمز تهیه شده را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد یخچال قرار داده و در هنگام خرد کردن حتماً از دستکش استفاده کنند و تا حد امکان از مصرف گوشت تازه بپرهیزند، همچنین این نکته حائز اهمیت است که با پخته شدن کامل گوشت این ویروس غیر فعال شده و مصرف آن هیچ مشکلی ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ضمن اعلام اینکه افراد در صورت داشتن تب و مشاهده خون در ادرار یا مدفوع، حتماً در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند، اعلام کرد: کارشناسان، بازرسان و مسئولین فنی بهداشتی مستقر در کشتارگاه ها به کشتار دام ها در قبل از کشتار و لاشه ها بعد از کشتار، نظارت می کنند، همچنین بازرسین دولتی مستقر در شبکه های دامپزشکی شهرستان ها مراکز عرضه مجاز را به صورت دوره ای و سرزده بازدید می‌کند.

وی بیان داشت: مردم با خیال راحت و البته رعایت توصیه های بهداشتی گوشت خود را از مراکز مجاز تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا سوال می توانند با تماس با شماره ۱۵۱۲ گزارشات و سوالات خود را به شبکه های دامپزشکی مربوطه جهت پیگیری های بعدی انتقال دهند.

موحدی گفت: خطر بروز بیماری تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرما تشدید شد.

 

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 650097
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.