در این مطلب می خوانیم: چوپانی هستم که سکه های عتیقه و مجسمه های طلا پیدا کرده ام، برای فروش آنها می ترسم و نیاز به کمک دارم ... هزاران عدد سکه طلا از داخل خرابه های قدیمی یک روستای تاریخی در مرکز کشور پیدا کرده ام، اگر در فروش سکه ها کمکم کنید، شاید شما هم این پیامک را دریافت کرده و یا از دوستان و نزدیکان، درباره آن چیزهایی شنیده باشید؛ این یک نمونه از پیامک هایی است که به راحتی می توان به تله و دروغ‌ بودن آنها پی برد.
در ادامه این مطلب آمده است: اما در این بین هستند کسانی که از سر ساده لوحی و یا طمع خیلی راحت فریب چوپان های دروغگو را می خورند و زمانی به خود می آیند که دیگر کار از کار گذشته است. ماجرا با ارسال یک پیامک بلند بالا آغاز می‌شود؛ پیامک‌هایی که لحنی عامیانه دارد و خبر از یافتن کوزه ‌سکه‌های طلا و یا زیرخاکی قیمتی توسط یک چوپان می‌دهد و از قضا قربانی به عنوان خوش‌ شانس ‌ترین فرد دریافت کننده پیامک انتخاب می‌شود. با وجود اینکه بیش از شش سال از ارسال این پیامک ها می گذرد و پلیس بارها نسبت به این موضوع هشدار داده است، اما هنوز برخی ها به هوای یک شبه میلیاردر شدن، مال و اموال خود را به باد می دهند .
ادامه این مطلب به نقل از سرهنگ ستار خسروی، رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نوشت: از سال گذشته تاکنون شیادان بیش از 900 میلیون تومان از فریب خوردگان کلاهبرداری کرده اند، انهدام یک باند حرفه ای در این خصوص از جمله فعالیت های پلیس آگاهی استان در سال گذشته بود که در نتیجه این عملیات بیش از شش میلیارد ریال از وجوه کلاهبرداری شده به قربانیان بازگردانده شد، برخوردهای ما در سال جدید با این گونه افراد همچنان ادامه دارد و برخوردهای صورت گرفته تا اندازه چشمگیری توانسته این جرم را متوقف کند، اما هر از چندگاهی باندهایی فعال می شوند و از غفلت شهروندان سوء استفاده کرده و اموال و وجوه آنان را به غارت می برند.
در ادامه این مطلب به نقل از وی اضافه شده است: طی چند روز گذشته، با شکایت تعداد از شهروندان مشخص شد باندی در این زمینه فعال شده است که پیگیری های تخصصی برای شناسایی و دستگیری اعضای آن در دستور کار قرار گرفت و سرانجام کارآگاهان پلیس آگاهی استان با انجام تحقیقات و پیگیری های ویژه بر سر قرار متهمان با قربانی حاضر و یکی از این مجرمان را حین فروش اشیای عتیقه تقلبی دستگیر کردند که با اعترافات وی، دو نفر دیگر از همدستان این مجرم نیز شناسایی و دستگیر شدند، در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که این باند از هفت نفر توانسته مبلغ 375 میلیون تومان کلاهبرداری کند.
در ادامه این مطلب افزوده شده است: در این نوع کلاهبرداری ها، مجرمان با ارسال پیامکی به شهروندان اعلام می کنند که آنها چوپان هستند و حین گردش در بیابان موفق شدند که گنجی حاوی سکه یا مجسمه زیرخاکی را پیدا کنند و از فرد مورد نظر می خواهند که این اشیا را از او بخرد. وقتی قربانی در محل حاضر می شود، برای جلب اعتماد وی یک سکه قدیمی را که در آن طلا به کار رفته، نشان می دهند و در ازای تحویل مابقی این گنج دروغی مبلغ سنگینی را مطالبه می کنند، فرد قربانی که فریب خورده، قبول می کند و پس از پرداخت مبلغ مورد نظر اشیا را تحویل می گیرد، اما وقتی قصد فروش آنها را دارد، متوجه تقلبی بودن آنها می شود.
ادامه این مطلب به نقل تاز رییس پلیس آگاهی اصفهان، حاکیست: در مواردی هم که قربانی در صحنه متوجه تقلبی بودن اشیای عتیقه می شود و از تحویل وجه نقد به افراد شیاد ممانعت می کند، مجرمان به وی حمله کرده و با ضرب و شتم قربانی وجوه او را به سرقت می برند، پلیس آگاهی استان باندهای زیادی را در این زمینه شناسایی و منهدم کرده است، به گونه ای که با افزایش 3 درصدی کشفیات این نوع کلاهبرداری‌ها روبه رو هستیم، با اقدامات آگاهی این نوع کلاهبرداری‌ها در سال گذشته 47 درصد کاهش یافته است.
این روزنامه در ادامه به نقل از خسروی نوشت: نکته قابل تامل اینکه طی روزهای گذشته، چوپان‌های دروغگو برای مشتریان خود دام پهن کرده اند، به هیچ عنوان به پیامک‌هایی از این دست توجه نکنید و از تماس گرفتن با ارسال کننده پیامک و گذاشتن قرار ملاقات نیز پرهیز کنید؛ چرا که حتی اگر در حین قرار ملاقات متوجه کلاهبرداری شوید، ممکن است از سوی مجرمان مورد حمله قرار گرفته و جان شما به خطر بیافتد، خرید و فروش عتیقه و زیرخاکی خود جرم محسوب می‌شود و در قانون برای خریداران و فروشندگان مجازات تعیین شده است.
در پایان این مطلب می خوانیم: حتی اگر این اشیای عتیقه واقعی و اصلی باشند، فروشندگان آنها مجرم هستند، چه برسد به اینکه بخواهند اشیای عتیقه تقلبی را به جای اصلی به فروش برسانند و از این طریق قربانیان خود را سرکیسه کنند، با توجه به اینکه احتمال می رود مجرمان در دیگر استان ها نیز از افراد زیادی کلاهبرداری کرده باشند، افرادی که به این نحو مورد سوء استفاده و کلاهبرداری قرار گرفتند می توانند برای شناسایی کلاهبرداران به پلیس آگاهی اصفهان مراجعه کنند.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.