به گزارش ایرنا، محسن کریمیان روز چهارشنبه در مراسم روز مزرعه و انتقال یافته های تحقیقاتی کشاورزی استان اصفهان، افزود: استان اصفهان در طی چهار سال تصدی دولت قبل با تولید 566 هزار تُن، وارد کننده گوشت مرغ بود اما امروز با تولید 630 هزار تُن، صادرکننده این ماده پروتئینی است.
وی سرانه مصرف گوشت مرغ در استان اصفهان را 25 کیلوگرم در سال اعلام کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تولیدات محصولات دام و طیور در این استان طی سه و نیم سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل 27 درصد افزایش یافته است گفت: مجموع تولیدات دامی استان اصفهان از چهار میلیون و 500 هزار تُن به پنج میلیون و 800 هزار تن افزایش یافته است.
کریمیان افزود: در این مدت، تولید گوشت قرمز در استان اصفهان نیز با رشد 19 درصدی از 217 هزار تُن به 258 هزار تُن رسید.
وی با بیان اینکه استان اصفهان مقام اول تولید شیر کشور را دارد، گفت: در سال های گذشته معضلات و مشکلات زیادی در بازار شیر استان اصفهان وجود داشت که اقدام ها و تدابیر اتخاذ شده توسط دولت و مسئولان استان، مشکلات را کاهش داد و این اقدام ها موجب رضایتمندی نسبی تولید کنندگان شیر شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه زنجیره های تولید خوبی در زمینه شیر در این استان وجود دارد، افزود: میزان تولید شیر استان اصفهان در دولت قبل سه میلیون و 400 هزار تُن بود که در این دوره به چهار میلیون و 500 هزار تُن رسید.
وی گفت: تولید ماهی در استان اصفهان نسبت به دوره قبل 18 درصد افزایش یافته و از 18 هزار تُن به 21 هزار تُن رسیده است.
کریمیان با اشاره به اینکه به دلیل کاهش 36 درصدی منبع آبی در سال های اخیر، 120 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان بر اثر خشکسالی از زیر کشت خارج شده است، در عین حال تصریح کرد: با وجود خشکسالی و کاهش منابع آبی، مجموع تولیدات زراعی این استان در سه سال و نیم گذشته با پنج درصد رشد نسبت به دوره قبل از سه میلیون و 190 هزار تُن به 3 میلیون و 300 هزار تُن افزایش یافت.
وی همچنین به تولید محصولات باغی در استان اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره، سه تا چهار هزار هکتار از باغ های استان بر اثر خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی از بین رفت و سطح زیر کشت حدود هفت درصد کاهش یافت اما به رغم این مشکلات، تولید محصولات باغی استان از یک میلیون و 755 هزار تُن به 2 میلیون و 247 هزار تُن افزایش یافت که در مقایسه با دوره چهارساله قبل از تصدی دولت یازدهم، 28 درصد افزایش نشان می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان توسعه و افزایش کشت گلخانه ای را از برنامه های این سازمان اعلام کرد و افزود: اصفهان در زمینه تولید محصولات گلخانه ای، دومین استان پُر محصول کشور است.
وی افزود: سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای از سال 91 تاکنون از یک هزار و 120 هکتار به بیش از یک هزار و 600 هکتار رسیده و تولید محصولات گلخانه ای نیز از 167 هزار تُن به 235 هزار تُن افزایش سافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افزایش 53 درصدی تجهیز زمین های کشاورزی این استان به آبیاری تحت فشار در طی تصدی دولت یازدهم نیز خبر داد و افزود: تجهیز زمین های کشاورزی استان اصفهان به آبیاری تحت فشار در دولت یازدهم از 69 هزار هکتار به 107 هزار هکتار رسیده است که نسبت به اقدام های انجام شده در دولت قبل در این زمینه، رشد 53 درصدی نشان می دهد.
کریمیان همچنین از افزایش اعتبار برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار استان اصفهان در سال جاری خبر داد و افزود: سال گذشته 100 میلیارد تومان به اجرای این طرح ها اختصاص یافته بود که در بودجه سالجاری وزارت جهاد کشاورزی حدود 120 میلیارد تومان به طرح های آبیاری تحت فشار این استان اختصاص یافته است و طرح های زیربنایی کشاورزی و آبیاری تحت فشار در استان اصفهان بدون محدودیت اجرا خواهد شد.
آیین ملی روز مزرعه (20 اریبهشت ) روز چهارشنبه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی اصفهان ( کبوتر آباد ) برگزار شد.
در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از تولیدات و محصولات کشاورزی و ارگانیک در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی اصفهان برپا شد.
مراسم روز مزرعه با حضور استاندار، محققان، مروجان و کشاورزان پیشرو استان اصفهان برگزار شد.
شرکت کنندگان در این مراسم از چند طرح مهم کشاورزی در شرق اصفهان بازدید کردند.
روز مزرعه در راستای نمایش دستاوردهای محققان مراکز علمی، تحقیقاتی کشاورزی و متخصصان فنی اجرایی و ترویجی برای افزایش توانمندی کشاورزان در زمینه افزایش راندمان تولید با استفاده از روش صحیح تولید پایدار همراه با بیشترین دقت برای تامین غذای سالم جامعه است.
در این برنامه، محققان و کشاورزان با حضور در مزارع تحقیقی و ترویجی از آخرین یافته های علمی کشاورزی در زمنیه عملیات کاشت، داشت و برداشت که توسط مهندسان کشاورزی ارائه می شود، اطلاع پیدا می کنند.
در این برنامه که روز چهارشنبه با حضور مسئولان استان در ایستگاه تحقیقات کشاورزی اصفهان(کبوتر آباد) برگزار شد، استاندار اصفهان از پروژه های شبکه های آبیاری شرق اصفهان بطول 13 کیلومتر، استخرهای پروش ماهی های قزل آلا و گرمابی شرق اصفهان و پروژه های سامانه نوین آبیاری با سطحی بیش از چهار هزار و 600 متر بازدید کرد.
ت 7150/ 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.