به گزارش ایرنا، با وجود خشکسالی های چند ساله اخیر و مقطعی باز شدن رودخانه زاینده رود باز هم این پرندگان هجرت خود به اصفهان را فراموش نکرده اند و با کوچکترین احساس جاری شدن روح زندگی در بستر رودخانه زیبای زاینده رود باز هم به این منطقه سفر می کنند.
نامگذاری روزی به نام پرندگان مهاجر در سال 2006 میلادی در توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر صورت گرفت.
در هر سال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر بر روی هدف و عنوان بخصوصی متمرکز می شود و امسال با عنوان 'زمین سالم برای پرندگان مهاجر و انسان ها' نامگذاری شده است.
شاید عمده علت نامگذاری امسال روز پرندگان مهاجر اهمیت حمایت از این موجودات و ایجاد بستر سالم برای زندگی آنها و ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر باشد.
بر این اساس توصیه هایی در خصوص حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنان شامل ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه های پرندگان، لزوم اجرای طرح های ارزیابی زیست محیطی در مناطق مهم تجمع پرندگان و یا مسیر های اصلی پروازشان باید مورد توجه قرار گیرد.
ساخت برج های کوتاه تر، کاهش فرکانس چراغ های چشمک زن اطراف برج ها، حذف چراغ های غیرضروری، استفاده نکردن از شیشه های رفلکس،ساخت سازه های جدید خارج از مسیر مهاجرت و محل تجمع پرندگان بخصوص گونه های در معرض خطر و پرندگان شکاری از دیگر نکاتی است که برای حفاظت و حمایت از پرندگان مهاجر باید رعایت شود.
کارشناس ارشد محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: براساس آخرین سرشماری در آذر ماه سال گذشته، کاهش حجم آب و خشکسالی های اخیر، تنوع و تراکم جمعیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان را به نصف سال های قبل رسانده بود.
مریم امیدی با بیان اینکه این سرشماری در 23 سایت استان شامل تالاب ها، آبگیرها، کنار آبگیرها، دریاچه ها، تصفیه خانه ها و سد های خاکی انجام شده است افزود: این عوامل موجب کاهش غذا و امنیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان اصفهان شده است.
وی خاطرنشان کرد: پرندگان هر ساله در سراسر جهان بطور همزمان در ماه ژانویه سال میلادی برابر دی ماه سرشماری می شوند.
کارشناس ارشد محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود: تا حدود 15 سال پیش شمار پرندگان مهاجر درزیستگاه های استان به حدود 20 هزار قطعه پرنده از نوع فلامینگو، انواع اردک ها شامل مرمری، بلوطی، سرسفید، انواع حواصیل و پرندگان کنار آبزی می رسید ولی این آمار در چند سال اخیر کاهش زیادی یافته است.
امیدی یادآوری کرد: بطوریکه در سرشماری های دو سال اخیر جمعیت پرندگان در زیستگاه های آبی استان هم به لحاظ تنوع و هم تراکم کاهش یافته و به بالغ بر 10 هزار قطعه پرنده رسیده است.
وی همچنین در باره وضعیت پهنه تالاب گاوخونی در یک دهه اخیر گفت: پرنده هایی که بطور عمده در این تالاب زیستی می کردند و از گونه فلامینگو بودند در این مدت بسیار کاهش یافته است.
کارشناس محیط زیست طبیعی استان اصفهان افزود: در پی کاهش منابع غذایی در زیستگاه های آبی استان، پرنده ها در مسیر مهاجرت به نواحی جنوبی تر حرکت می کنند و اگر نیاز به تغذیه، تجدید قوا و امنیت آنها فراهم نشود دچار اختلال سفر می شوند.
با جاری شدن رودخانه زاینده رود از نیمه دوم فروردین، پرواز پرندگان بر فراز این بستر آبی زیبا همچنان برقرار است.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.