در این مطلب می خوانیم: سرقت کابل برق، هم یک روش سرقت است، البته برای کسانی که خطرات آن را به جان می خرند. چند سالی است سارقان سیم های برق به جای بالا رفتن از دیوار و یا تیرهای برق کنار خانه ها، ترجیح می دهند کابل های برق را جدا و از ورای فروش آن به مال و منالی برسند.ارزش زیاد آلیاژ مس سیم های برق برای برخی سارقان آنقدر جذابیت پیدا کرده که سختی و خطر برق گرفتگی بر فروش آن ترجیح می دهند. همین چند روز پیش بود که فرماندهی انتظامی شهرستان بُرخوار دو سارق با حدود یک تُن سیم سرقتی را حین سرقت سیم برق شناسایی و دستگیر کرد.
در این مطلب افزوده شده است: هرچند این روش سرقت در مقایسه با دیگر سرقت ها، سختی ها و خطرات خاص خودش را دارد و هر کسی ریسک این سرقت را نمی پذیرد، ‌اما هنوز هستند کسانی که این خطر را می پذیرند. هر از چندگاهی پلیس استان از شناسایی و دستگیری این سارقان خبر می‌دهد. هفته پیش نیز فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر از دستگیری دو سارق سیم برق و کابل فشار قوی و کشف بیش از 900 متر کابل برق فشار قوی خبر داد. به گفته سرهنگ رجبعلی مختاری، این کشفیات بیش از 500 میلیون ریال ارزش داشت.
ادامه این گزارش به نقل از رییس پلیس آگاهی استان اصفهان حاکیست: راه اندازی گشت‌های مشترک پلیس آگاهی و شرکت توزیع برق استان، استفاده از روش های پیشگیری از سرقت های سیم برق توسط اداره برق همچون استفاده از آلیاژهای غیر مسی، استفاده از کابل های خود نگهدار، استفاده از روش اسپیسر و همچنین کنترل مجرمان حرفه ای و سارقان سابقه دار از جمله اقداماتی است که در حوزه پیشگیری صورت گرفته و این اقدامات کاهش سرقت ها را به همراه داشته است.
در ادامه این گزارش به نقل از سرهنگ ستار خسروی افزوده شده است: وقوع سرقت سیم برق در سال 95 نسبت به سال قبل از آن 15,6درصد کاهش پیدا کرده است، در فروردین ماه 96 نیز با کاهش 23 درصدی این نوع سرقت نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو بودیم، در حوزه مقابله نیز کشف و انهدام باندهای سرقت سیم برق را داشتیم و مالخران و کسانی را که به نوعی اموال مسروقه را خریداری می کردند، مانند بخشی از ضایعات فروشی هایی را که در این زمینه دخالت داشتند، شناسایی و دستگیر کردیم.
این روزنامه در ادامه به نقل از وی نوشت: در سال گذشته، شش باند و در فروردین 96 نیز یک باند سرقت سیم برق در اصفهان منهدم شد که در نتیجه انهدام این باندها سه نفر به همراه مالخر دستگیر شدند و به ده ها فقره سرقت سیم برق اعتراف کردند، سال گذشته در یک مورد، باند شش نفره ای که در شهر اصفهان اقدام به سرقت سیم برق و مخابرات می کردند،به سرقت دو میلیارد ریال سیم با همدستی چهار سارق دیگر اعتراف کردند که در بازرسی از مخفیگاه مالخر خریدار این سیم های سرقتی کشف شد.
در ادامه این مطلب اضافه شده است: سارقان غالبا این سیم‌ها را به صورت ذوب شده به مراکز خرید ضایعات فلزی، کارگاه های ذوب فلزات و دربرخی موارد فروشنده‌های دوره گردی که ضایعات جمع آوری می کنند، می فروشند، این سرقت ها خسارات زیادی به اموال عمومی وارد می کند. در این گونه سرقت ها سارقان با استفاده از شیوه ها و ابزارهای مختلف در خارج از محورهای اصلی و فرعی اقدام به سرقت سیم برق و کابل می کنند، این نوع سرقت از آن جهت که باعث اختلال در سیستم ها و تجهیزات انتقال برق و در برخی مواقع باعث قطعی برق در شهر می شود، از حساسیت ویژه ای برخوردار است.
گ / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.