دفتر برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی در دفتر عمران سازمان ملل GEF SGP / UNDP در ایران از سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرد وبا مشارکت سازمان های محلی و مردم نهاد فعال در زمینه منابط طبیعی و محیط زیست، تاکنون بیش از 240 طرح مربوط به تغییر اقلیم، حفاظت از تنوع زیستی، و جلوگیری از تخریب سرزمین اجرا کرده است.
این مجموعه در نظر دارد تا در کارگاه مشورتی پیش رو، زمینه های فعالیت خود را در برنامه عملیاتی، جهت وام دهی هر چه موثرتر و با بهره گیری از تجارب و درس آموخته های سازمان های محلی و مردم نهاد شناسایی کند.
در این کارگاه که با تهیه راهبرد عملیاتی برای احیای زاینده رود در اصفهان از امروز پنجشنبه آغاز شده و تا فردا( جمعه ) ادامه دارد، 40 نماینده از سازمان های مردم نهاد مرتبط با محیط زیست از سراسر کشور حضور دارند.
طرحهای ارائه شده در این روز ازسوی سازمان های مردم نهاد، پس از جمع بندی درقالب مشخص تهیه و تدوین می شود و برای تائید نهایی به دفتر عمران سازمان ملل ارسال خواهد شد.
طرح های تایید شده بمنظور اجرا، از سوی دفتر عمران سازمان ملل از تسهیلات 30 هزار دلاری، برخوردار می شود.
زاینده‌ رود یا زنده ‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
هم اکنون کمیته پنج نفره به منظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقطعی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب در بستر خشک زاینده رود می گیرد.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب برآورد می شود، سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
سال گذشته رهاسازی آب زاینده رود به منظور کشاورزی شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و به مدت حدود 22 روز ادامه داشت.
همچنین فروردین امسال نیز برای کشت کشاورزان شرق اصفهان و همچنین آبیاری باغ های غرب اصفهان رها سازی آب انجام شد و این جریان تااواسط خرداد ادامه خواهد یافت.
ت / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.