به گزارش ایرنا، موضوع این سخنرانی های علمی شامل 'هندسه و ساخت در معماری کاروانسراهای برون شهری'، ' ابوریحان بیرونی، دانشمند کاربردی'، 'ربع: یک کامپیوتر هندسی قرون وسطی' و 'پرده خوانی گره در گره' است.
مدیر خانه ریاضیات اصفهان روز یکشنبه به ایرنا گفت: این سخنرانی ها با هدف آشنایی هرچه بیشتر محققان، دانش آموزان و دانشجویان با مباحث مختلف ریاضی و به مناسبت گرامیداشت مقام شیخ بهایی و همچنین روز ملی ریاضی و گرامیداشت حکیم عمر خیام برگزار می شود.
دکتر فروزان خردپژوه گفت: 2 تن از استادان و محققان دانشگاه اوترخت (Utrecht) هلند نیز به عنوان سخنران در این برنامه ها مشارکت خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: همکاری و ارتباط بسیار خوبی بین دانشگاه اوترخت هلند و خانه ریاضیات اصفهان برقرار است و هر ساله بویژه در اردیبهشت ماه چندین جلسه سخنرانی از سوی استادان و محققان این دانشگاه در اصفهان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، سخنرانی 'هندسه و ساخت در معماری کاروانسراهای برون شهری' روز دوشنبه 11 اردیبهشت توسط دکتر نیما ولی‌بیگ، استادیار دانشگاه هنر اصفهان در تالار میرزاخانی خانه ریاضیات اصفهان برگزار خواهد شد.
در این سخنرانی به بررسی و تحلیل نظام‌های هندسی پایدار در کاروانسراها و ویژگی‌های ساختار معماری نهفته در آنها پرداخته می شود.
همچنین سخنرانی 'ابوریحان بیرونی، دانشمند کاربردی' (Abu Rayhan Biruni as an applied scientist) توسط دکتر جان هوخنداک (Jan P. Hogendijk)، استاد تاریخ ریاضیات دانشگاه اوترخت هلند روز دوشنبه 11 اردیبهشت در محل خانه ریاضیات اصفهان برگزار می شود.
این استاد دانشگاه اوترخت هلند در سخنرانی خود به بررسی شخصیت و زندگی ابوریحان بیرونی و علاقه وی به علوم کاربردی از جمله تعیین زمان نماز، قبله و اسطرلاب (از ابزارهای قدیم نجوم) می پردازد.
روز سه شنبه نیز 2 سخنرانی علمی دیگر در خانه ریاضیات اصفهان ارائه می شود که یکی از آنها با موضوع 'ربع: یک کامپیوتر هندسی قرون وسطی' توسط 2 دانشجو و محقق دانشگاه اوترخت هلند ارائه خواهد شد.
ویلفرد گراف (Wilfred de Graaf) و تام رینات (Tom Reijngoudt) در این سخنرانی به بررسی چگونگی کاربرد 'ربع' در ضرب و تقسیم اعداد بویژه توسط دانشمندانی مانند خوارزمی می پردازند.
یک استاد معماری سنتی ایران نیز آخرین سخنرانی روز سه شنبه این هفته به سخنرانی با موضوع ' پرده خوانی گره در گره' خواهد پرداخت.
محمدحسین اسلام پناه در این سخنرانی، ارتباط بین طرح های معماری و کاشیکاری سنتی ایران را با طرح های جدید ارائه شده از سوی معماران اروپایی مقایسه و بررسی می کند.
خانه ریاضیات اصفهان، به عنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان به دنبال تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات در سال 1377 آغاز به کار کرد.
این مرکز به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با هدف آماده ­سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقاء دانش ریاضی فعالیت می کند.
سوم اردیبشهت مصادف با روز بزرگداشت شیخ بهایی و 29 اردیبهشت به نام 'روز ملی ریاضیات' و بزرگداشت حکیم عمر خیام، نامگذاری شده است.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.