یک استاد دانشگاه گفت: در طول تاریخ همواره بار هنری ایران روی دوش اصفهانی‌ها بوده‌ اما من نگرانم که خشکی زاینده‌رود روی اندیشه‌ها و طبع هنری اصفهانی‌ها هم تاثیر بگذارد و آن را خشک کند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رضا عبداللهی در مراسم رونمایی کتاب در جملاتی کوتاه به بیان اهمیت ثبت دیوار نوشته‌ها پرداخت و اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته  توجه کنیم که آنچه امروز شاهد رونمایی از آن هستیم، تا چه اندازه برای تاریخ شهر ما و کشورمان با ارزش است. 

وی با بیان اینکه این مطلب را منحصراً بخاطر اثبات اهمیت این کتاب میأ‌گویم، تصریح کرد: در سال‌های 1948 باستان شناسان شوروی سابق در شهر نسا که امروز در کشور ترکمنستان قرار گرفته، 2800 سفال شکسته پیدا کردند که این سفال‌ها، خُم‌های شکسته بود، ولی انباردار به عنوان کاغذ از آنها استفاده کرده بود، یعنی روی این سفال های شکسته، گزارش خُم خانه شاهی را نوشته بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بین این 2800 سفال شکسته که امروز بزرگترین دانشمندان و زبان شناسان جهان روی آن کار کرده‌اند، اطلاعات بسیار وسیعی در مورد زبان پهلوی به دست آوردند و یکی از این سفال‌ها ارزش بسیاری داشت که به سفال 1760 معروف است. 

خاطره یک انباردار و اهمیتی که در تاریخ برای آن قائل هستند

وی ادامه داد: روز تاج‌گذاری یکی از اشک‌ها، روی این سفال ثبت شده، واقعا مانند یک پازل عجیب است که چرا اسم خود این پادشاه یا نام پدرش را ننوشته‌اند؛ شاید باورتان نشود بر سر حل این مسئله طیف بسیار زیادی از دانشمندان طی جلسات طولانی به دنبال نام پادشاهی بوده‌اند که آن روز تاج گذاری کرده و نهایتاً استدلال کرده اند که او بجز گوردز کسی نمی‌تواند باشد. 

دکتر عبدللهی با اشاره به اهمیت این موضوع تصریح کرد: یک انبار دار یک خاطره از خود روی سفال منعکس کرده و امروز تا چه اندازه با اهمیت شده است.

سرمایه‌های موجود در اصفهان از ارزش بالایی برخوردار هستند

دکتر مهدی کیوانی نیز دراین مراسم به عنوان آخرین سخنران آیین رونمایی از کتاب "خطی ز دلتنگی" به سرمایه عظیم هنر اصفهان اشاره کرد و با انتقاد از عدم تمایل نسل جوان به فراگیری هنرهای اصیل ایرانی، بیان داشت: حیف است این سرمایه هایی که در اصفهان وجود داشت، در حال از بین رفتن هستند.

وی افزود: ما بخشی از هنر اصفهان را به ارث بردیم اما اکنون کسی نیست که وارث این هنرها باشد، واقعا هنر ایران مظلوم است.

نگرانی از تأثیر خشک شدن زاینده‌رود بر طبع هنری اصفهانی‌ها

این استاد دانشگاه با بیان علاقه اصفهانی‌ها به هنر در طول سالیان متمادی یاد آور شد: در طول تاریخ همیشه بار هنری ایران روی دوش اصفهانی‌ها بوده‌اند اما من نگرانم که خشکی زاینده‌رود روی اندیشه‌ها و طبع هنری اصفهانی‌ها هم تاثیر بگذارد و آن را خشک کند. به عنوان معلمی 60 ساله از نسل جوان استدعا دارم بیایید و از استادان باقی مانده استفاده کنیم.

پس از صحبت‌های دکتر کیوانی، که با تشویق پرشور مردم هنردوست اصفهان مواجه شد و به گونه‌ای تاییدی بود بر سخنان دلسوزانه این هنرمند فرهیخته، فیلم مستند "به جهت یادگاری" به کارگردانی محسن صفوی فر برای حاضران در این مراسم به نمایش در آمد. این فیلم که یکی از ثمرات پژوهش روی دیوار نوشته های اصفهان بود، واقعیاتی تاریخی را به اثبات می رساند که در هیچ کتاب تاریخی نمی توان آن را یافت.

سکوت حاضران در زمان پخش این مستند و تشویق بی وقفه پس از پایانش، سندی بر رضایت مردم و هنرمندان از این اثر هنری بود.

آیین رونمایی از کتاب "خطی ز دلتنگی" و فیلم مستند "به جهت یادگاری" از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، با حضور هنرمندانی چون استاد جمشید مظاهری، رحیم اخوت، علی محبوبی، اکبر مصری پور، حشمت اله انتخابی و سایر هنرمندان و نویسندگان و جمع کثیری از مردم هنر دوست اصفهان برگزار شد.

در پایان این مراسم با حضور دکتر مسجدی و جمعی از مسئولان و هنرمندان، کتاب "خطی ز دلتنگی" در میان تشویق پرشور حاضران به صورت رسمی رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.