به گزارش ایرنا، ' حمید چیت چیان ' روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه مجتمع آبرسانی فخرآباد شهرستان مبارکه و آغاز عملیات احداث شبکه فاضلاب شهرهای دیزیچه و زیباشهر از توابع استان اصفهان افزود: با اجرای طرح های آبرسانی طی سه سال و نیم گذشته، چهار میلیون و 100 هزار نفر از روستائیان کشور تحت پوشش طرح های آبرسانی قرار گرفتند.
وی گفت: فقط در سال 95 به بیش از 2 هزار و 985 روستا توسط وزارت نیرو آبرسانی شده است.
وزیر نیرو اظهارکرد: در دوره تصدی دولت های نهم و دهم بطور متوسط سالانه به 293 روستای جدید آبرسانی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: اجرای طرح های آبرسانی به روستاهای کشور در سال های آینده، ادامه یابد.
چیت چیان با بیان اینکه وزارت نیرو تا سال 92 هیچگونه ردیف اعتباری و بودجه برای آبرسانی به روستاهای کشور در اختیار نداشت، افزود: اما با تاکید شورای عالی آب ردیف اعتباری 300 میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاها اختصاص یافت.
وی گفت: تا ابتدای دولت یازدهم ظرفیت تصفیه فاضلاب کشور بطور متوسط سالانه 99 هزار متر مکعب در شبانه روز بود اما طی سه سال گذشته این طرفیت به 194 هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش یافته و بیش از دو برابر شده است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش شبکه های فاضلاب کشور تا ابتدای دولت یازدهم حدود 39 درصد جمعیت کشور بود، افزود: این آمار در دولت یازدهم به 45.1 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه پروژه های فاضلاب وزارت نیرو بعنوان مهمترین و بزرگترین طرح های زیست محیطی کشور محسوب می شوند، گفت: از سال 57 تا سال 92 بطور متوسط هر سال پنج تصفیه خانه جدید فاضلاب در کشور ساخته شده؛ اما این تعداد در دولت یازدهم به 11 تصفیه خانه جدید در سال افزایش یافته است.
چیت چیان افزود: عملیات احداث تصفیه خانه های جدید فاضلاب کشور در دولت یازدهم تسریع شده که نشاندهنده توجه و اهتمام ویژه دولت به سلامتی مردم و محیط زیست است.
وی استفاده از ظرفیت ها و توانایی بخش خصوصی برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی وزارت نیرو را از رویکردهای این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: وزارت نیرو در دولت یازدهم توانسته است از ظرفیت های سایر سازمان ها و بخش خصوصی برای اجرای طرح های خود استفاده کند.
وزیر نیرو با اشاره به کمبود آب و اهمیت حفظ منابع آبی کشور گفت: متوسط بارش در کشور ما یک سوم متوسط بارش در دنیاست و نشاندهنده این است که کشور ما از نظر منابع آبی در محدودیت جدی قرار دارد.
وی گفت: صرفه جویی در مصرف آب و استفاده درست و بهینه در تولید، توزیع و مصرف آب وظیفه شرعی، ملی، قانونی و انسانی همه ماست.
چیت چیان با بیان اینکه بی توجهی به مصرف آب تبعات نگران کننده ای برای مردم و نسل های آینده دارد، افزود: امروزه دیگر کمیت آب مطرح نیست بلکه با خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها و پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی کیفیت آب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل امروز جهان فقط کمیت آب نیست بلکه کیفیت آب از اهمیت بیشتری برخوردار است گفت: در برخی از مناطق کشور آب کافی وجود دارد اما به دلیل پایین آمدن کیفیت آن نمی توانیم از آن استفاده کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه بی توجهی به کیفیت آب گرفتاری ها و مشکلات جدی را برای کشور ایجاد خواهد کرد افزود: در گذشته امکان حفر چاههای جذبی در مناطق مختلف شهرها وجود داشت اما امروز با تمرکز جمعیت و پدیده شهرنشینی و توسعه شهرها، میزان ورودی فاضلاب به طبیعت بسیار افزایش پیدا کرده است و دیگر زمین قدرت پالایش این حجم زیاد فاضلاب را ندارد.
مجتمع آبرسانی روستای فخرآباد ( زیباشهر ) شهرستان مبارکه از توابع استان اصفهان روز پنجشنبه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.
با بهره برداری از این طرح که عملیات احداث آن از سال 1385 آغاز شده بود 24 هزار تَن از اهالی 22 روستای شهرستان مبارکه از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.
شهرستان مبارکه با 143 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
7150 / 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.