به گزارش ایرنا، پانزدهمین دوره کنگره علوم خاک ایران با هدف بررسی مشکل ها و بحران های خاکی کشور، بستر سازی برای ارائه راهکار های اجرایی و ارائه فناوری های نوین خاک شناسی در قالب کارگاه های آموزشی برگزار می شود.
محورهای کنگره علوم خاک ایران شامل بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، فیزیک و حفاظت و روابط آب، خاک و گیاه، شیمی و حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، پیدایش و رده بندی خاک، آلودگی خاک و مدیریت پایدار خاک است.
6 محور ویژه شامل ریزگردها و چالش های مربوط به آن، سلامت زنجیره غذائی مرتبط با خاک، آمایش زمین و جایابی گلخانه ها، اخلاق و مسائل اجتماعی در حفاظت منابع خاک، قوانین و استانداردهای کودهای آلی، زیستی و شیمیایی خاک و اقتصاد و مسائل حقوقی مربوط به خاک نیز در این کنگره مورد بررسی قرار می گیرد.
دبیر این کنگره ملی با بیان اینکه خاک به عنوان مأمن و مأوای کلیه موجودات زنده کره زمین، در هرکشور نیازمند توجه، محافظت و مدیریت ویژه ای است، گفت: بیش از حدود 10 درصد از خاک کشورمان قابل کشت مطلوب نیست و از طرفی قرارگرفتن در اقلیم خشک و نیمه خشک می طلبد که برای انجام فعالیت های کشاورزی، برنامه ریزی های منحصر به فردی روی این خاک انجام شود.
دکتر محمد علی حاج عباسی افزود: لازم است معضلاتی مانند گرم شدن گلخانه ای، کاهش نزولات جوی و معضل های کنونی کشورهای همسایه که باعث بروز تخریب های بیش از پیش خاک شده و مشکل هایی مانند ریزگردها را فراهم کرده است در یک نشست علمی و همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مهلت ارسال مقال ها به دبیرخانه کنگره علوم خاک ایران، یکم خرداد سالجاری است و علاقه مندان به منظور ثبت نام می توانند به سایت http://soilcong15.iut.ac.ir مراجعه کنند.
منابع خاک به عنوان سرمایه بزرگی در کشورها بشمار می آید؛ در ایران با مساحتی حدود ۱۶۵ میلیون هکتار، خاک‌های مناسب کشاورزی محدود است و بیشتر زمین‌های موجود نیز از توان تولیدی زیادی برخوردار نیست.
حدود 18.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشور مستعد کشاورزی و بهره‌برداری‌اند که افزایش آنها نیز با توجه به شرایط خشکسالی سال های اخیر ناممکن به نظر می آید.
از مهمترین مسائل مرتبط با علوم خاک می توان به منابع طبیعی، آب، خاک، مراتع، جنگل و ملاحظات زیست محیطی اشاره کرد.
ت/7153/ 6022 خبرنگار: هدا استکی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.