به گزارش ایرنا، مرتضی نظری شامگاه یکشنبه در سمینار آموزشی 'بی سوادی سفید' در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بی سوادی سفید برای افرادی است که در ظاهر توانایی خواندن و نوشتن و سواد ظاهری از جمله سواد دانشگاهی را دارند ولی در ساده‌ ترین تعامل ها و ارتباط‌ ها با دوستان و همکاران و در مجموع محیط اجتماعی خود دچار چالش‌های جدی هستند.
این پژوهشگر توسعه انسانی افزوددر این راستا آموزش و پرورش برای خروج از بحران ناکارآمدی نیازمند سه تغییر اساسی شامل 'تغییرات نگرشی'، 'تغییرات ارتباطی و اجتماعی' و 'تغییرات ستادی و مدیریتی' است.
نظری مهمترین تغییر را تغییرات نگرشی برشمرد و آن را در قالب 11 بند شامل چالش هدف و ماموریت، ناتوان پروری، ارجحیت تدریس و سواد کتابی، رابطه نامتعادل نهاد سیاست با نهاد آموزش، نگاه بزرگسالانه به دوران کودکی و تعلیم و تربیت، ناهمزمانی با زبان زمانه، محافظه کاری مدیران میانی، تمرکز گرایی ساختاری، نگاه کنکوری به تربیت، تصورات ناکارآمد فرهنگی و پرورشی و اقتصاد آموزش برشمرد.
این پژوهشگر آموزش و پرورش با بیان اینکه چالش ارجحیت تدریس و سواد کتابی، بی سوادی سفید را موجب شده است، گفت: به حاشیه رفتن پرورش و خودیابی موجب فقر قابلیتی افراد در جامعه شده است به نحوی که بسیاری افراد باسواد، قابلیت و توانمندی در موضوعات مختلف از جمله سواد تاریخی، ارتباطی و زیست محیطی را ندارند.
وی همچنین با اشاره به رابطه نامتعادل نهاد سیاست با نهاد آموزش در کشور تاکید کرد که آموزش و پرورش نباید در خدمت سیاست باشد ولی می تواند سیاستگذاری کند.
نظری همچنین با تشریح چالش نگاه کنکوری به تربیت گفت: کنکور، استقلال شخصیت، خلاقیت، انتخاب و قدرت ساختار دانش آموزان را می گیرد و همین امر موجب محدود کردن آزادی یاد گیرندگان می شود.
سمینار آموزشی بی سوادی سفید با حضور تعدادی از معاونان آموزشی و پرورشی نواحی وادارات آموزش و پرورش استان اصفهان در اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد.
هم اکنون حدود 770 هزار دانش آموز در پنج هزار و 345 واحد آموزشی استان اصفهان مشغول تحصیل هستند.
ت/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.